The aim of this research is to evaluate the reasons why parents guide their children to fencing to participate in sports activities. In the research, phenomenology, as one of the qualitative research approaches, was used. The study group consists of 35 vounteer parents (19 mothers and 16 fathers with an age range of 35-42) of 7-13 years old children who have been doing fencing for at least 6 months in the sports centers in Ankara.As a means of data collection, a semi-structured interview form was used. The analysis of the data was done using content analysis. As a result of the analysis of the data obtained from the parents' views, a total of 8 themes were obtained: affective factors, external factors, health factors, cognitive development factors, child-based factors, order factors, psychomotor development factors and digital environment factors. It was found out that parents guide their children to fencing because they want their children to maintain their growing healthily, to keep them away from technological tools such as mobile phones and tablets and digital environments, to keep up with their child's desire to participate in fencing, and to ensure their child's regular lifestyle behaviors.
Bu araştırmanın amacı; ebeveynlerin, çocuklarını eskrim sporuna yönlendirme nedenlerini incelemektir. Araştırmada, nitel araştırma yaklaşımlarından olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara'daki spor merkezlerinde en az 6 aydır eskrim yapan 7-13 yaş grubundaki çocukların toplam 35 gönüllü ebeveyni (35-42 yaş arası 19 anne ve 16 baba) oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Ebeveynlerin görüşlerinden elde edilen verilerin analizi sonucunda duyuşsal etmenler, dışsal etmenler, sağlık etmenleri, bilişsel gelişim etmenleri, çocuktan kaynaklanan etmenler, düzen etmenleri, psikomotor gelişim etmenleri ve dijital ortam etmenleri olmak üzere toplam 8 tema elde edilmiştir. Ebeveynlerin çocuklarını eskrime yönlendirme nedenlerinin çocuklarının gelişimini sağlıklı olarak sürdürmesi isteğinin yanı sıra telefon, tablet gibi teknolojik aletlerden, dijital ortamdan uzaklaştırmak, çocuğunun eskrime katılma arzusuna ayak uydurmak ve çocuğunun düzenli yaşam biçimi davranışları kazanmasını sağlamak olduğu gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 2 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 14 Sayı: 3 |