Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI SINAVI ÖZEL YETENEK SINAVI PUANLARI İLE BAZI UYGULAMALI DERSLERİNE AİT BAŞARI DURUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 3, 355 - 365, 22.12.2021

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS), özel yetenek sınavı başarı puanları ile bazı uygulamalı derslerine ait başarı durumları arasında ilişkiyi ortaya koyarak, mevcut öğrenci seçim yöntemlerinin değerlendirilmesi, öğrenci seçim aşamasında konabilecek olan ölçütlerin belirlenmesi için yeni yaklaşımlar geliştirilebilmesi ve öğrenci seçim kalitesinin arttırılmasına yönelik katkı sağlamaktır. Araştırmanın modelini betimleyici bir araştırma yöntemi olan tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli oluşturmaktadır. Verilerin analizinde faydalanılan değişkenlerin normal dağılıma uygun olup olmadığını belirleyebilmek adına “One Simple Kolmogorov-Smirnov Testi” uygulanmış ve normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir (p<0.05). Buna bağlı olarak da verilerin analizinde Spearman Korelasyon Testi’nden faydalanılmıştır. Çalışmanın bulgularına bakıldığında Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği öğrencilerinin basketbol, voleybol, futbol, atletizm ve yüzme derslerindeki başarı puanlarıyla yerleştirme (özel yetenek) puanları arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunurken hentbol dersi başarı puanları ile YKS puanı arasında negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Antrenörlük Eğitimi bölümü öğrencilerinin basketbol ve atletizm derslerindeki başarı puanlarıyla yerleştirme (özel yetenek) puanları arasında pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Spor Yöneticiliği bölümü öğrencilerinin uygulamalı derslerdeki başarı puanlarıyla YKS puanları arasında herhangi bir ilişkiye rastlanmamıştır. Rekreasyon bölümü öğrencilerinde ise yalnızca voleybol dersi başarı puanlarıyla YKS puanı arasında negatif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Üniversiteye yalnızca YKS puanıyla giriş yapan Spor Yöneticiliği ve Rekreasyon bölümü öğrencilerinin uygulamalı derslerdeki başarı puanları ortalamaları Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği ile Antrenörlük Eğitimi bölümü öğrencilerine yakın düzeyde bulunmuştur. Yetenek sınavıyla öğrenci alan bölümlerin uygulamalı dersleriyle yerleştirme (özel yetenek) puanları arasında genel olarak pozitif yönlü bir ilişki gözlemlenmiştir. Sportif yetenek sınavı ile üniversiteye yerleşen öğrencilerin uygulamalı derslerde daha başarılı oldukları sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Peker MR. (2003). Uludağ üniversitesi eğitim fakültesi beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin ÖSS ve özel yetenek sınavı puanlarına göre genel akademik başarıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16(1), 173-184.
  • 2. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. (2020). 2020 Yükseköğretim kurumları sınavı (YKS) kılavuzu. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/kilavuz05022020.pdf. [Erişim tarihi: 12.08.2020]
  • 3. Nartgün Ş., Çakır M. (2014). Lise öğrencilerinin akademik başarılarının akademik güdülenme ve akademik erteleme eğilimleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 3(3), 379-391.
  • 4. Demirtaş Z. (2010). Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim. 35(158), 3-13.
  • 5. Steinmayr R., Meiǹer A., Weideinger AF., Wirthwein L. (2014). Academic achievement. Oxford: Oxford University Press.
  • 6. Bahar HH. (2011). ÖSS puanı ve lisans mezuniyet notunun KPSS 10 puanını yordama gücü. Eğitim ve Bilim. 36(162), 168-181.
  • 7. Ergün H., Özdemir M., Çorlu MA., Savran C. (2004). Dil ve sayısal yetenekler ile fizik başarısı arasındaki ilişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 361-368.
  • 8. Adebayo FA. (2015). Time management and students academic performance in higher institutions, nigeria a case study of ekiti state. International Research in Education. 3(2), 1-12.
  • 9. Arıcı İ. (2008). Öğrencilerin cinsiyetlerinin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersindeki başarı düzeylerine etkisi. İlahiyat Fakültesi Dergisi. 13(1), 143-159.
  • 10. Suveren Erdoğan C., Öz E. (2019). ÖABT ögretmenlik alan bilgisi beden eğitimi öğretmenliği konu anlatımlı soru bankası. İçinde: Günay M. (editör). Beceri öğrenimi. 1. Baskı. Gazi Kitabevi. Ankara. 525-556.
  • 11. Ağbuğa B., Bozyiğit E., Erdoğan Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin yüksek öğretime geçiş puanları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Journal of Strategic Research in Social Science. 3(1), 71-80.
  • 12. Yalçıner M., Aktop A., Orhan I. (2001). Akdeniz üniversitesi beden eğitim ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin akademik başarıları ile YGS ve özel yetenek sınavı puanlarının karşılaştırılması, 2. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu. Bursa. Türkiye.
  • 13. Sevimli D., Çam S. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu özel yetenek sınavını kazanan öğrencilerin ÖSS puanlarının genel başarılarına etkisinin incelenmesi (Çukurova Üniversitesi Örneği). e-Journal of New World Sciences Academy. 5(4), 319-327.
  • 14. Karasar N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • 15. Bilgin E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fiziksel uygunlukları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 16. Girma T. (2019). Survey study on: Academic achievement and sport participation of children; in wollega university under 17 football project, Ethiopia. International Journal of Multidisciplinary Educational Research. 8(1), 165-169.
  • 17. Altınkurt L. (2006). Üniversitelerdeki güzel sanatlar eğitim programları giriş sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi (Dumlupınar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15, 227-238.
  • 18. Dalkıran E., Şaktanlı SC. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin başarılarına etki eden değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(17), 71-76.
  • 19. Kurtuldu MK., Aksu C. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının yetenek sınavı puanları ile lisans akademik başarı puanları arasındaki ilişki. Sanat Eğitimi Dergisi. 5(1), 37-55.
  • 20. Aksu EO. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının fiziksel aktivite düzeylerinin akademik başarı ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Trabzon.

DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS EXAM SPECIAL TALENT EXAM SCORES AND SUCCESS STATUS OF SOME APPLIED COURSES OF STUDENTS OF THE FACULTY OF SPORTS SCIENCES

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 3, 355 - 365, 22.12.2021

Öz

The main objective of this research is to evaluate the current student selection methods, to develop new approaches in order to determine criteria that can be applied during the student selection phase, and to contribute increasing the quality of student selection via putting forth the relationship between the Faculty of Sport Sciences students' scores of Higher Education Institutions Exam (HEIE), Special Ability Exam (SAE), and the success of some applied courses. Relational screening model has been utilized in this study in order to determine whether there is a relationship between the variables. The "One Simple Kolmogorov-Smirnov Test" was applied in order to determine whether the variables used in the analysis of the data were suitable for normal distribution and it was found that they did not show a normal distribution (p <0.05). Accordingly, "Spearman Correlation Test" has been utilized in the analysis of the data. When the findings of the study are observed, a positive correlation was found between the success scores of the Physical Education and Sports Teaching students in basketball, volleyball, football, athletics and swimming courses with the placement (SAE) scores, whereas a negative correlation was found between handball course success scores and HEIE score. A positive correlation was determined between the success scores of the students of the Coaching Education department in basketball and athletics courses with their placement (SAE) scores. In the recreation department students, a negative relationship was found only between the volleyball course achievement points and their HEIE score. The average success scores of the Sports Management and Recreation Department students who entered the university with only HEIE scores were found to be close to the students of the Physical Education and Sports Teaching and Coaching Education departments. In general, a positive correlation between the applied courses of the departments that accepted students with the ability exam and the placement (SAE) scores was observed. It has been concluded that the students who entered the university with the special ability exam were more successful in applied courses.

Kaynakça

  • 1. Peker MR. (2003). Uludağ üniversitesi eğitim fakültesi beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin ÖSS ve özel yetenek sınavı puanlarına göre genel akademik başarıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16(1), 173-184.
  • 2. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. (2020). 2020 Yükseköğretim kurumları sınavı (YKS) kılavuzu. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2020/YKS/kilavuz05022020.pdf. [Erişim tarihi: 12.08.2020]
  • 3. Nartgün Ş., Çakır M. (2014). Lise öğrencilerinin akademik başarılarının akademik güdülenme ve akademik erteleme eğilimleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 3(3), 379-391.
  • 4. Demirtaş Z. (2010). Okul kültürü ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim. 35(158), 3-13.
  • 5. Steinmayr R., Meiǹer A., Weideinger AF., Wirthwein L. (2014). Academic achievement. Oxford: Oxford University Press.
  • 6. Bahar HH. (2011). ÖSS puanı ve lisans mezuniyet notunun KPSS 10 puanını yordama gücü. Eğitim ve Bilim. 36(162), 168-181.
  • 7. Ergün H., Özdemir M., Çorlu MA., Savran C. (2004). Dil ve sayısal yetenekler ile fizik başarısı arasındaki ilişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2), 361-368.
  • 8. Adebayo FA. (2015). Time management and students academic performance in higher institutions, nigeria a case study of ekiti state. International Research in Education. 3(2), 1-12.
  • 9. Arıcı İ. (2008). Öğrencilerin cinsiyetlerinin ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersindeki başarı düzeylerine etkisi. İlahiyat Fakültesi Dergisi. 13(1), 143-159.
  • 10. Suveren Erdoğan C., Öz E. (2019). ÖABT ögretmenlik alan bilgisi beden eğitimi öğretmenliği konu anlatımlı soru bankası. İçinde: Günay M. (editör). Beceri öğrenimi. 1. Baskı. Gazi Kitabevi. Ankara. 525-556.
  • 11. Ağbuğa B., Bozyiğit E., Erdoğan Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin yüksek öğretime geçiş puanları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Journal of Strategic Research in Social Science. 3(1), 71-80.
  • 12. Yalçıner M., Aktop A., Orhan I. (2001). Akdeniz üniversitesi beden eğitim ve spor yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin akademik başarıları ile YGS ve özel yetenek sınavı puanlarının karşılaştırılması, 2. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu. Bursa. Türkiye.
  • 13. Sevimli D., Çam S. (2010). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu özel yetenek sınavını kazanan öğrencilerin ÖSS puanlarının genel başarılarına etkisinin incelenmesi (Çukurova Üniversitesi Örneği). e-Journal of New World Sciences Academy. 5(4), 319-327.
  • 14. Karasar N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
  • 15. Bilgin E. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fiziksel uygunlukları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • 16. Girma T. (2019). Survey study on: Academic achievement and sport participation of children; in wollega university under 17 football project, Ethiopia. International Journal of Multidisciplinary Educational Research. 8(1), 165-169.
  • 17. Altınkurt L. (2006). Üniversitelerdeki güzel sanatlar eğitim programları giriş sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi (Dumlupınar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15, 227-238.
  • 18. Dalkıran E., Şaktanlı SC. (2009). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin başarılarına etki eden değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(17), 71-76.
  • 19. Kurtuldu MK., Aksu C. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının yetenek sınavı puanları ile lisans akademik başarı puanları arasındaki ilişki. Sanat Eğitimi Dergisi. 5(1), 37-55.
  • 20. Aksu EO. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının fiziksel aktivite düzeylerinin akademik başarı ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Trabzon.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nagihan Çaredar 0000-0002-1816-6979

Seyfi Savas 0000-0002-0780-7697

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2021
Kabul Tarihi 10 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çaredar, N., & Savas, S. (2021). DETERMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS EXAM SPECIAL TALENT EXAM SCORES AND SUCCESS STATUS OF SOME APPLIED COURSES OF STUDENTS OF THE FACULTY OF SPORTS SCIENCES. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 355-365.

16227

16228

16229

16230