Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IMPROVEMENT OF MENTAL TOUGHNESS, PROBLEM SOLVING SKILLS AND TRAIT ANXIETY SITUATIONS IN CURLING ATHLETES WITH MENTAL TRAINING METHODS

Yıl 2025, Cilt: 19 Sayı: 1, 55 - 70, 27.03.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1614438

Öz

The aim of this study was to investigate the effects of mental training on mental endurance, problem solving skills, mental skills and trait anxiety in curling men's national team athletes. Four different questionnaires including “Problem Solving Inventory, Trait Anxiety Inventory, Mental Endurance Questionnaire and Mental Skills Inventory” were used to collect data in the study. The data were analyzed as pre-test and post-test before and after mental training. The data obtained were analyzed using the SPSS program. The effects of mental training were evaluated by applying mean value comparison and independent sample t test for the analysis of in-group pretest-posttest values on mental endurance, problem solving, trait anxiety and cognitive skills of curling athletes. All calculations were performed at 95% confidence interval. In the study, when the pre-test and post-test results of the experimental group athletes on mental endurance, mental endurance sub-dimensions, trait anxiety, cognitive skills, cognitive skills sub-dimensions and problem solving skills were analyzed, it was observed that the athletes in the experimental group mostly showed positive development and significant differences were determined. On the other hand, negative developments were observed in the control group athletes and no significant differences were detected.

Kaynakça

  • Aşçı FH., Çağlar E., Eklund RC., Altıntaş A., Jackson S. (2007). The adaptation study of dispositional flow scale-2 and flow state scale-2. Hacettepe Journal of Sport Sciences. 18(4), 182-196.
  • Baki Y. (2017). The effect of anxiety and attitudes of secondary school students towards reading on their reading habits: a structural equation modeling. Education-Science. 42(191), 371-395.
  • Çağlar E., Sarı İ., Aşçı FH., Eklund RC., Jackson SA. (2020). Short versions of turkish flow scales for athletes: reliability and validity study. Studia Psychologica. 62(3), 179-197.
  • Ekmekçi R., Miçooğulları BO. (2018). Examination and comparison of psychological characteristics of american football players and handball players. Universal Journal of Educational Research. 6(11), 2420-2425.
  • Ekmekçi R. (2017). Sporda zihinsel antrenman (bir adım önde). 2. Baskı. Detay Yayıncılık. Ankara, 4-5.
  • Anshel MH., Sutarso T., Ekmekçi R., Saraswati WI. (2014). A model linking sources of stres to approach and avoidance coping styles of Turkish basketball referees. Journal of Sport Sciences. 32(2), 116-128.
  • Şahinler Y., Ün B., Atasoy T. (2021). Dünyada ve Türkiye’de spor psikolojisi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(2), 118-123.
  • Akkarpat İ. (2014). Farklı yaş gruplarında basketbolda imgelemenin serbest atış üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Ekmekçi R. (2021). Mind-performance. https://mindandperformancetr.com. [Erişim tarihi: 31.07.2022]
  • Weinberg RS., Richardson PA. (1990). Psychology of officiating. 1. Baskı. Leisure Press. USA, 150-162.
  • Miçooğulları BO., Ekmekçi R. (2018). Adaptation study of the problem solving ınventory on the turkish athlete population. Sport Mont Journal. 16(3), 57-62.
  • Ekmekçi R. (2022). Sporda zihinsel antrenman (bir adım önde). 3. Baskı. Detay Yayıncılık. Ankara, 5-12.
  • Polat Ö. (2019). Curling sporcularında takım birlikteliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Redbull. (2021). Curling Nedir?. https://www.redbull.com/tr-tr/curling-nedir-nasil- oynanir. [Erişim tarihi: 18.02.2021]
  • Karasar N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 24. Baskı. Nobel Yayınları. Ankara, 42-65.
  • Heppner PP., Petersen CH. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
  • Taylan S. (1990). Heppner'in problem çözme envanterinin uyarlama güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Serin O., Serin NB., Saygılı G. (2010). İlköğretim düzeyindeki çocuklar için problem çözme envanteri’nin (çpçe) geliştirilmesi. İlköğretim Online. 9(2), 446-458.
  • Spielberger CD., Gorsuch RL., Lushene RE. (1970). Manual for the state-trait-anxiety ınventory.
  • Öner N., Le Complete A. (1985). Durumluluk-sürekli kaygı el kitabı. 2. Baskı. Boğaziçi Üniversite Yayını. İstanbul, 7-22.
  • Yıldız A. (2019). Bursada yaşayan voleybol antrenörlerinin durumluluk ve sürekli kaygı düzeylerinin yaş, belge türü, çalıştırdığı takım düzeyi ve sporcu özgeçmişine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bursa.
  • Sheard M., Golby J., Van Wersch A. (2009). Progress toward construct validation of the sports mental toughness questionnaire (SMTQ). European Journal of Psychological Assessment. 25(3), 186-193.
  • Altıntaş A., Bayar Koruç P. (2016). Sporda zihinsel dayanıklılık envanteri’nin psikometrik özelliklerinin incelenmesi (SZDE). Hacettepe Journal of Sport Sciences. 27(4), 163-171.
  • Bull SJ., Albinson JG., Shambrook CJ. (1996). The mental game plan: getting psyched for sport. Eastbourne: Sports Dynamics.
  • Başer E. (1998). Uygulamalı spor psikolojisi. 1. Baskı. Milli Eğitim Basımevi. Ankara, 50-90.
  • Aksoy D. (2019). Spor yaralanmalarında tedavi sonrası durumluluk ve sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 21(2), 89-96.
  • Şeber B. (2021). Sporcularda Kaygı. https://akademi.olimpiyat.org.tr/wpcontent/ uploads/sporcular_kaygı,pdf. [Erişim tarihi: 20.05.2020]
  • Kolayiş H., Taşkıran Y. (2011). The effect of the mental ımagery training on anxiety in soccer players. Türkiye Klinikleri Journal of Sciences. 3(1), 16-20.
  • Uluç EA. (2022). Badmintoncuların müsabaka öncesi motivasyon kaynakları ve kaygı durumlarının incelenmesi. International Journal of Turkish Sports and Excercise Psychology. 2(1), 39-54.
  • Urfa O., Aşçı F. (2018). 10 haftalık psikolojik beceri antrenman programının genç futbolcuların kaygı, özgüven, güdülenme, dikkat ve şut isabet oranı üzerine etkisi. Spor Bilimler Dergisi. 29(3), 131-146.
  • Heydari A., Soltani H., Mohammadi Nezhad M. (2018). The effect of psychological skills training (goal setting, positive self-talk and ımagery) on the self-confidence of adolescent volleyball players. CyberLenining. 22(4), 189-194.
  • Kayhan RF, Hacıcaferoğlu S., Aydoğan H., Erdemir İ. (2018). Takım ve bireysel sporlar ile ilgilenen sporcuların zihinsel dayanıklılık durumlarının incelenmesi. Sportif bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 55-64.
  • Beşler HK. (2020). Zihinsel antrenmanın futbol antrenörlerinin zihinsel dayanıklılık ve problem çözme becerilerine etkisi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Nural M., Erinç Ş., Aybeniz G. (2021). Başarılı bir kariyer için problem çözme becerisi geliştirin. https://abapsikoloji.com/basarili-bir-kariyer-icin-problem-cozme-becerisi-gelistirin. [Erişim tarihi: 05.05.2022]
  • Aldemir YG., Biçer T., Kızıldağ Kale E. (2014). Futbolcularda imgeleme çalışmalarının sorunu çözme üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Spor ve Performans Araştırmalar Dergisi. 5(2), 37-45.
  • Hiller A. (2007). Beynin gizli güçleri. 5. Baskı. Safir Yayınları. İstanbul, 57-75.
  • Türker Ü. (2022). Temel okçuluk eğitiminin dikkat ve konsantrasyon yetisine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 11(4), 1491-1506.
  • Feltz DL. (2007). Self-confidence and sports performance. Essential Readings İn Sport And Exercise Psychology. 16(1), 423-457.
  • Panagi TN. (2015). Sporda gevşeme neden önemli?. https://www.linke din.com/pulse/relaxation-training-sports-why-important-thalia-panagi. [Erişim tarihi: 30.07.2022]
  • Jenkins P. (2022). Why ıs motivation ımportant. https://brilliantio.com. [Erişim tarihi: 05.07.2022]
  • Sarı İ. (2015). Sporcularda imgelem, içsel motivasyon, öz-yeterlililk ve performans incelemesi. Antropolog. 20(3), 675-688.
  • Pineschi G., Pietro A. (2013). Anxiety management through psyhophysiological techniques: relaxation and psyching-up in sports. Journal of Sports Psychology in Action. 4(3), 181-190.

CURLING SPORCULARINDA ZİHİNSEL DAYANIKLILIK, PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ VE SÜREKLİ KAYGI DURUMLARININ ZİHİNSEL ANTRENMAN YÖNTEMLERİYLE GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2025, Cilt: 19 Sayı: 1, 55 - 70, 27.03.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1614438

Öz

Bu çalışmanın amacı, curling erkek milli takım sporcularına uygulanan zihinsel antrenmanın, zihinsel dayanıklılık, problem çözme becerileri, zihinsel beceriler ve sürekli kaygı durumları üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışmada veri toplamak için “Problem Çözme Envanteri, Sürekli Kaygı Envanteri, Zihinsel Dayanıklılık Anketi ve Zihinsel Beceriler Envanteri” olmak üzere dört farklı anket kullanılmıştır. Verilerin analizi, zihinsel antrenman öncesi ve sonrası olmak üzere ön test ve son test şeklinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Zihinsel antrenmanın etkileri, curling sporcularının zihinsel dayanıklılık, problem çözme, sürekli kaygı ve bilişsel becerileri üzerindeki grup içi ön test-son test değerleri analizi için ortalama değer karşılaştırılması ve bağımsız örneklem t testi uygulanarak değerlendirilmiştir. Tüm hesaplamalar %95 güven aralığında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, deney grubu sporcularının zihinsel dayanıklılık, zihinsel dayanıklılık alt boyutları, sürekli kaygı, zihinsel beceriler, zihinsel beceriler alt boyutları ve problem çözme becerileri üzerinde yapılan ön test ve son test sonuçları incelendiğinde, deney grubundaki sporcuların çoğunlukla olumlu yönde gelişim gösterdiği ve anlamlı farklılıkların belirlendiği gözlenmiştir. Kontrol grubu sporcularında ise olumsuz gelişmeler görülmüş olup, anlamlı farklılıklar tespit edilmemiştir.

Etik Beyan

Atatürk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Etik Kurulu tarafından 05.11.2020 tarih ve E-70400699/11.00-190066441sayı numarası ile onay verilmiştir.

Destekleyen Kurum

Atatürk Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi

Kaynakça

  • Aşçı FH., Çağlar E., Eklund RC., Altıntaş A., Jackson S. (2007). The adaptation study of dispositional flow scale-2 and flow state scale-2. Hacettepe Journal of Sport Sciences. 18(4), 182-196.
  • Baki Y. (2017). The effect of anxiety and attitudes of secondary school students towards reading on their reading habits: a structural equation modeling. Education-Science. 42(191), 371-395.
  • Çağlar E., Sarı İ., Aşçı FH., Eklund RC., Jackson SA. (2020). Short versions of turkish flow scales for athletes: reliability and validity study. Studia Psychologica. 62(3), 179-197.
  • Ekmekçi R., Miçooğulları BO. (2018). Examination and comparison of psychological characteristics of american football players and handball players. Universal Journal of Educational Research. 6(11), 2420-2425.
  • Ekmekçi R. (2017). Sporda zihinsel antrenman (bir adım önde). 2. Baskı. Detay Yayıncılık. Ankara, 4-5.
  • Anshel MH., Sutarso T., Ekmekçi R., Saraswati WI. (2014). A model linking sources of stres to approach and avoidance coping styles of Turkish basketball referees. Journal of Sport Sciences. 32(2), 116-128.
  • Şahinler Y., Ün B., Atasoy T. (2021). Dünyada ve Türkiye’de spor psikolojisi. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(2), 118-123.
  • Akkarpat İ. (2014). Farklı yaş gruplarında basketbolda imgelemenin serbest atış üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Ekmekçi R. (2021). Mind-performance. https://mindandperformancetr.com. [Erişim tarihi: 31.07.2022]
  • Weinberg RS., Richardson PA. (1990). Psychology of officiating. 1. Baskı. Leisure Press. USA, 150-162.
  • Miçooğulları BO., Ekmekçi R. (2018). Adaptation study of the problem solving ınventory on the turkish athlete population. Sport Mont Journal. 16(3), 57-62.
  • Ekmekçi R. (2022). Sporda zihinsel antrenman (bir adım önde). 3. Baskı. Detay Yayıncılık. Ankara, 5-12.
  • Polat Ö. (2019). Curling sporcularında takım birlikteliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Redbull. (2021). Curling Nedir?. https://www.redbull.com/tr-tr/curling-nedir-nasil- oynanir. [Erişim tarihi: 18.02.2021]
  • Karasar N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 24. Baskı. Nobel Yayınları. Ankara, 42-65.
  • Heppner PP., Petersen CH. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29(1), 66-75.
  • Taylan S. (1990). Heppner'in problem çözme envanterinin uyarlama güvenirlik ve geçerlik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Serin O., Serin NB., Saygılı G. (2010). İlköğretim düzeyindeki çocuklar için problem çözme envanteri’nin (çpçe) geliştirilmesi. İlköğretim Online. 9(2), 446-458.
  • Spielberger CD., Gorsuch RL., Lushene RE. (1970). Manual for the state-trait-anxiety ınventory.
  • Öner N., Le Complete A. (1985). Durumluluk-sürekli kaygı el kitabı. 2. Baskı. Boğaziçi Üniversite Yayını. İstanbul, 7-22.
  • Yıldız A. (2019). Bursada yaşayan voleybol antrenörlerinin durumluluk ve sürekli kaygı düzeylerinin yaş, belge türü, çalıştırdığı takım düzeyi ve sporcu özgeçmişine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bursa.
  • Sheard M., Golby J., Van Wersch A. (2009). Progress toward construct validation of the sports mental toughness questionnaire (SMTQ). European Journal of Psychological Assessment. 25(3), 186-193.
  • Altıntaş A., Bayar Koruç P. (2016). Sporda zihinsel dayanıklılık envanteri’nin psikometrik özelliklerinin incelenmesi (SZDE). Hacettepe Journal of Sport Sciences. 27(4), 163-171.
  • Bull SJ., Albinson JG., Shambrook CJ. (1996). The mental game plan: getting psyched for sport. Eastbourne: Sports Dynamics.
  • Başer E. (1998). Uygulamalı spor psikolojisi. 1. Baskı. Milli Eğitim Basımevi. Ankara, 50-90.
  • Aksoy D. (2019). Spor yaralanmalarında tedavi sonrası durumluluk ve sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 21(2), 89-96.
  • Şeber B. (2021). Sporcularda Kaygı. https://akademi.olimpiyat.org.tr/wpcontent/ uploads/sporcular_kaygı,pdf. [Erişim tarihi: 20.05.2020]
  • Kolayiş H., Taşkıran Y. (2011). The effect of the mental ımagery training on anxiety in soccer players. Türkiye Klinikleri Journal of Sciences. 3(1), 16-20.
  • Uluç EA. (2022). Badmintoncuların müsabaka öncesi motivasyon kaynakları ve kaygı durumlarının incelenmesi. International Journal of Turkish Sports and Excercise Psychology. 2(1), 39-54.
  • Urfa O., Aşçı F. (2018). 10 haftalık psikolojik beceri antrenman programının genç futbolcuların kaygı, özgüven, güdülenme, dikkat ve şut isabet oranı üzerine etkisi. Spor Bilimler Dergisi. 29(3), 131-146.
  • Heydari A., Soltani H., Mohammadi Nezhad M. (2018). The effect of psychological skills training (goal setting, positive self-talk and ımagery) on the self-confidence of adolescent volleyball players. CyberLenining. 22(4), 189-194.
  • Kayhan RF, Hacıcaferoğlu S., Aydoğan H., Erdemir İ. (2018). Takım ve bireysel sporlar ile ilgilenen sporcuların zihinsel dayanıklılık durumlarının incelenmesi. Sportif bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 55-64.
  • Beşler HK. (2020). Zihinsel antrenmanın futbol antrenörlerinin zihinsel dayanıklılık ve problem çözme becerilerine etkisi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Nural M., Erinç Ş., Aybeniz G. (2021). Başarılı bir kariyer için problem çözme becerisi geliştirin. https://abapsikoloji.com/basarili-bir-kariyer-icin-problem-cozme-becerisi-gelistirin. [Erişim tarihi: 05.05.2022]
  • Aldemir YG., Biçer T., Kızıldağ Kale E. (2014). Futbolcularda imgeleme çalışmalarının sorunu çözme üzerine etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Spor ve Performans Araştırmalar Dergisi. 5(2), 37-45.
  • Hiller A. (2007). Beynin gizli güçleri. 5. Baskı. Safir Yayınları. İstanbul, 57-75.
  • Türker Ü. (2022). Temel okçuluk eğitiminin dikkat ve konsantrasyon yetisine etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 11(4), 1491-1506.
  • Feltz DL. (2007). Self-confidence and sports performance. Essential Readings İn Sport And Exercise Psychology. 16(1), 423-457.
  • Panagi TN. (2015). Sporda gevşeme neden önemli?. https://www.linke din.com/pulse/relaxation-training-sports-why-important-thalia-panagi. [Erişim tarihi: 30.07.2022]
  • Jenkins P. (2022). Why ıs motivation ımportant. https://brilliantio.com. [Erişim tarihi: 05.07.2022]
  • Sarı İ. (2015). Sporcularda imgelem, içsel motivasyon, öz-yeterlililk ve performans incelemesi. Antropolog. 20(3), 675-688.
  • Pineschi G., Pietro A. (2013). Anxiety management through psyhophysiological techniques: relaxation and psyching-up in sports. Journal of Sports Psychology in Action. 4(3), 181-190.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Hakkı Özsubaşı 0000-0002-7636-9360

Cemil Tuğrulhan Şam 0000-0003-3142-6541

Rıdvan Ekmekçi 0000-0001-5085-5988

Erken Görünüm Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 6 Ocak 2025
Kabul Tarihi 17 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özsubaşı, İ. H., Şam, C. T., & Ekmekçi, R. (2025). CURLING SPORCULARINDA ZİHİNSEL DAYANIKLILIK, PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ VE SÜREKLİ KAYGI DURUMLARININ ZİHİNSEL ANTRENMAN YÖNTEMLERİYLE GELİŞTİRİLMESİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 55-70. https://doi.org/10.61962/bsd.1614438

16227

16228

16229

16230