Bu çalışmanın amacı, hafif raylı
bir hibrit sistem aracında araç tarafından talep edilen akımın, yakıt hücresi
modülü çıkış geriliminin, anlık hidrojen tüketim miktarının, batarya çıkış
geriliminin ve batarya şarj durumunun zamanla değişimini incelemektir. Hibrit
sistem Proton Değişim Membranlı yakıt hücresi modülü ve Lityum-İyon batarya
modülünden oluşmaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için, Kayseri ilinde bulunan
hafif raylı sistem hattının sadece beş istasyonluk güzergahı pilot bölge olarak
seçilip iki ayrı durumun incelendiği hibrit sistemler tasarlandı. Durum 1,
raylı sistem aracının yakıt hücresi modülü ile tahrik edildiği, frenleme
esnasında çıkan rejeneratif akımın batarya modülünde depolandığı ve bu
depolanan enerjinin yardımcı sistemlerde kullanıldığı durumdur. Durum 2 ise
aracın Lityum-İyon batarya modülü ile tahrik edildiği ve yakıt hücresi
modülünün sadece batarya modülünü şarj etmek için kullanıldığı durumdur. Bu iki
durum için matematiksel modeller oluşturuldu ve bu modeller MATLAB/Simulink
programında kodlanarak çözümler gerçekleştirildi. Elde edilen sonuçlara göre,
Durum 2'nin Durum 1'e göre anlık talep edilen akıma hızlı cevap vermesi ve
hidrojen yakıtı tüketimi açısından daha tercih edilebilir olduğu görülmektedir.
Proton Değişim Membranlı Yakıt Hücresi Lityum-iyon Batarya Hafif raylı sistem aracı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |