Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Gelişimi Bölümü Lisans-Önlisans Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 779 - 791, 31.12.2019
https://doi.org/10.33905/bseusbed.613245

Öz

Üniversite eğitimi süreci, akademik gelişimin yanı sıra hayata karşı
duruş ve kişiliğin şekillendiği yıllardır. Kişiliğin önemli bir göstergesi ise
benlik saygıdır. 
Benlik saygısı bireyin olmak istediği
benliği ile hissettiği benliği arasındaki denge durumudur. Birey bu denge ya da
dengesizlik durumu neticesinde benlik saygısı düzeyi ile ilgili bir sonuca
varıp kendi benliğine karşı bir yargı oluşturur. Bu çalışma çocuk gelişimi öğrencilerinin benlik saygılarının çeşitli
sosyo-demografik değişkenler açısından değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın
örneklem grubunu bir kamu üniversitesinde 2017-2018 yılında çocuk gelişimi
bölümünde öğrenim gören toplam 213 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı
olarak ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği’
kullanılmıştır. Verilerin analizi bilgisayar ortamında frekans, t testi ve tek
yönlü ANOVA analizleri kullanılarak yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak
alınmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre katılımcıların
%86’sının yüksek düzeyde, %14’ünün ise orta düzeyde benlik saygısına sahip
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca benlik saygısı öğrenim görülen bölüme isteyerek
gelen öğrencilerin daha yüksek benlik saygısına sahip olduğu belirlenmiştir (p
<0.05).

Kaynakça

  • Altıouk, Hatice Öner, Ek Nurcan ve Koruklu Nermin (2010) “Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygı Düzeyi İle İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1.1, ss. 99-120.
  • Arıcak, Osman Tolga (1999) “Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik Saygısı ve Mesleki Benlik Saygısının Geliştirilmesi”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Avşaroğlu, Selahattin, Üre Ömer (2007) “Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme Ve Stresle Başa Çıkma Stillerinin Benlik Saygısı ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Edebiyat Dergisi, 18, ss. 85-100.
  • Bal, Ümmühan (2003) “Hastanede Çalışan Hemşire Ve Diğer Bayan Sağlık Personelinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Balat Gülden, Akman Berrin (2004) “Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14.2, ss. 175-183.
  • Baydemır Canan, Açıkgöz Ayfer, Derince Dilek, Kaya Yeliz, Ongün Esen ve Kök Hülya (2014) “The Effect of Childhood Trauma Life on Self-Esteem In School of Health Students in A Province of Western Turkey”, Life Science Journal,11.11, ss. 749-757.
  • Cam Olcay Mahire, Khorshid Leyla ve Altuğ Ozsoy (2000) “Bir Hemşirelik Yüksekokulundaki Öğrencilerin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi”, Hemşirelik Araştırma Dergisi, 1, ss. 33-40.
  • Çankaya, Burcu (2007) “Lise I. ve II. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Benlik Saygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cevher Nilgün ve Buluş Mesut (2007) “Benlik Kavramı ve Benlik Saygısı Önemi Ve Geliştirilmesi”, Akademik Dizayn Dergisi, 2, ss. 52–64.
  • Cüceloğlu, Doğan (2000) İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Çuhadaroğlu, Füsun (1986) “Adolesanlarda Benlik Saygısı”, Uzmanlık tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eriş Yasemin, İkiz Ebru (2013) “Ergenlerin Benlik Saygısı ve Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Ve Kişisel Değişkenlerin Etkileri” İnternational Periodical For The Languages, 8.6, ss. 179-193.
  • Kahriman, İlknur (2005) “Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi”, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9.1, ss. 10-14.
  • Karagözoğlu Şerife, Kahve Emine, Koç Ömer ve Adamişoğlu Derya (2008) “Self Esteem and Assertiveness Of Final Year Turkish University Students”, Nurse Education Today, 28, ss. 641-649.
  • Kaya, Alim ve Saçkes Mehmet (2005) “Deneysel Olarak Sınanmış Grupla Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Programları”, Erkan Serdar, Kaya Alim (Ed). Pegem Yayıncılık, Ankara, ss. 10-22.
  • Keskin Gülseren ve Sezgin Burcu ( 2009 ) “Bir Grup Ergende Akademik Başarı Durumuna Etki Eden Etmenlerin Belirlenmesi”, Elazığ Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4.10, ss. 82-86.
  • Özkan, İshak (1994) “Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler”, Düşünen Adam, 7.3, ss. 4-9.
  • Pişkin, Metin (2003) "Özsaygı Geliştirme Eğitimi”, Kuzgun, Yıldız (Ed). İlköğretimde Rehberlik. Ankara: Nobel Yayınları, 95-123.
  • Razı Gülcem, Kuzu Ayşe, Yıldız Ali Naci, Ocakcı Ayşe ve Arifoğlu Berna (2009) “Çalışan Gençlerde Benlik Saygısı, İletişim Becerileri ve Stresle Baş Etme”, TAF Prev Med Bull, 8.1, ss. 17-26.
  • Rosenberg, Markus (1965), Society And Adolescent Self-İmage, New Jersey: Princeton University Press, Princeton.
  • Salmivalli Chiristina, Kaukiainen Leena ve Lagerspetz Kiristi (1999) “Self-Evaluated, Self-Esteem, Peer-Educated, Self-Esteem And Defensive Egoism As Predictor of Adolescents Participation İn Bullying Situation”, Journal of Personality and Social Psychology, 3, ss. 121-140.
  • Sam Neslihan, Sam Rıza ve Ongen Burcu (2010) “Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarının Yeni Çevresel Paradigma Ve Benlik Saygısı Ölçeği İle İncelenmesi”, Akademik Bakış Dergisi, 21: 1-16.
  • Ünsar Serap ve İşsever Hüseyin (2003) “Trakya Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Hemşirelik Forumu, 6.1, ss. 7-11.
  • Yılmaz Serpil ve Ekinci Mine (2001) “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki”, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4.2, ss. 10-16.
  • Yörükoğlu, Atalay (2000) Çocuk Ruh Sağlığı: Çocuğun Kişilik Gelişimi, Eğitimi ve Ruhsal Sorunları, Özgür Yayınları, İstanbul.
  • Yüksekkaya, Sevilay (1995) “Universite Öğrencilerinde Benlik Saygısının Ceşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wells, Edward and Marwel Gerald (1976) Self-Esteem: It’s Conceptualization and Measurement, Beverly Hills: Sage Publications Inc.

Research on The Self-Esteem Levels Of The Associate and Undergraduate Level Students of The Department of Child Development

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 779 - 791, 31.12.2019
https://doi.org/10.33905/bseusbed.613245

Öz

University
education not only facilitates academic development of students but also
contributes to shape their personalities and attitudes towards life.
Self-esteem an important indicator of personality.
Self-esteem
is the state of balance between the self that the individual wants to be and
the self that he feels. As a result of this balance or imbalance, the
individual makes a conclusion about the level of self-esteem and forms a
judgment against his/her self.
This study was carried out to evaluate
the self-esteem of students in the department of child development in terms of
various socio-demographic variables. The sample group of the study consisted of
314 associate and bachelor degree students studying in the department of child
development at Bilecik Şeyh Edebali University in 2017-2018. As data collection
tools ‘Personal Information Form’ and ‘Rosenberg Self-Esteem Scale’ were used.
The data were analyzed by using frequency, t test and one-way ANOVA analysis.
The significance level was taken as 0.05. According to the results of the
study, 86% of the participants had high level of self-esteem and 14% of them
had moderate self-esteem. In addition, self-esteem was found to have higher
values for students who chose to study in their current department (p <0.05).

Kaynakça

  • Altıouk, Hatice Öner, Ek Nurcan ve Koruklu Nermin (2010) “Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygı Düzeyi İle İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1.1, ss. 99-120.
  • Arıcak, Osman Tolga (1999) “Grupla Psikolojik Danışma Yoluyla Benlik Saygısı ve Mesleki Benlik Saygısının Geliştirilmesi”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Avşaroğlu, Selahattin, Üre Ömer (2007) “Üniversite Öğrencilerinin Karar Vermede Özsaygı, Karar Verme Ve Stresle Başa Çıkma Stillerinin Benlik Saygısı ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Edebiyat Dergisi, 18, ss. 85-100.
  • Bal, Ümmühan (2003) “Hastanede Çalışan Hemşire Ve Diğer Bayan Sağlık Personelinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Balat Gülden, Akman Berrin (2004) “Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14.2, ss. 175-183.
  • Baydemır Canan, Açıkgöz Ayfer, Derince Dilek, Kaya Yeliz, Ongün Esen ve Kök Hülya (2014) “The Effect of Childhood Trauma Life on Self-Esteem In School of Health Students in A Province of Western Turkey”, Life Science Journal,11.11, ss. 749-757.
  • Cam Olcay Mahire, Khorshid Leyla ve Altuğ Ozsoy (2000) “Bir Hemşirelik Yüksekokulundaki Öğrencilerin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi”, Hemşirelik Araştırma Dergisi, 1, ss. 33-40.
  • Çankaya, Burcu (2007) “Lise I. ve II. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Benlik Saygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cevher Nilgün ve Buluş Mesut (2007) “Benlik Kavramı ve Benlik Saygısı Önemi Ve Geliştirilmesi”, Akademik Dizayn Dergisi, 2, ss. 52–64.
  • Cüceloğlu, Doğan (2000) İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Çuhadaroğlu, Füsun (1986) “Adolesanlarda Benlik Saygısı”, Uzmanlık tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eriş Yasemin, İkiz Ebru (2013) “Ergenlerin Benlik Saygısı ve Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Ve Kişisel Değişkenlerin Etkileri” İnternational Periodical For The Languages, 8.6, ss. 179-193.
  • Kahriman, İlknur (2005) “Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin benlik saygıları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi”, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9.1, ss. 10-14.
  • Karagözoğlu Şerife, Kahve Emine, Koç Ömer ve Adamişoğlu Derya (2008) “Self Esteem and Assertiveness Of Final Year Turkish University Students”, Nurse Education Today, 28, ss. 641-649.
  • Kaya, Alim ve Saçkes Mehmet (2005) “Deneysel Olarak Sınanmış Grupla Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Programları”, Erkan Serdar, Kaya Alim (Ed). Pegem Yayıncılık, Ankara, ss. 10-22.
  • Keskin Gülseren ve Sezgin Burcu ( 2009 ) “Bir Grup Ergende Akademik Başarı Durumuna Etki Eden Etmenlerin Belirlenmesi”, Elazığ Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4.10, ss. 82-86.
  • Özkan, İshak (1994) “Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler”, Düşünen Adam, 7.3, ss. 4-9.
  • Pişkin, Metin (2003) "Özsaygı Geliştirme Eğitimi”, Kuzgun, Yıldız (Ed). İlköğretimde Rehberlik. Ankara: Nobel Yayınları, 95-123.
  • Razı Gülcem, Kuzu Ayşe, Yıldız Ali Naci, Ocakcı Ayşe ve Arifoğlu Berna (2009) “Çalışan Gençlerde Benlik Saygısı, İletişim Becerileri ve Stresle Baş Etme”, TAF Prev Med Bull, 8.1, ss. 17-26.
  • Rosenberg, Markus (1965), Society And Adolescent Self-İmage, New Jersey: Princeton University Press, Princeton.
  • Salmivalli Chiristina, Kaukiainen Leena ve Lagerspetz Kiristi (1999) “Self-Evaluated, Self-Esteem, Peer-Educated, Self-Esteem And Defensive Egoism As Predictor of Adolescents Participation İn Bullying Situation”, Journal of Personality and Social Psychology, 3, ss. 121-140.
  • Sam Neslihan, Sam Rıza ve Ongen Burcu (2010) “Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutumlarının Yeni Çevresel Paradigma Ve Benlik Saygısı Ölçeği İle İncelenmesi”, Akademik Bakış Dergisi, 21: 1-16.
  • Ünsar Serap ve İşsever Hüseyin (2003) “Trakya Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygısını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Hemşirelik Forumu, 6.1, ss. 7-11.
  • Yılmaz Serpil ve Ekinci Mine (2001) “Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki”, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4.2, ss. 10-16.
  • Yörükoğlu, Atalay (2000) Çocuk Ruh Sağlığı: Çocuğun Kişilik Gelişimi, Eğitimi ve Ruhsal Sorunları, Özgür Yayınları, İstanbul.
  • Yüksekkaya, Sevilay (1995) “Universite Öğrencilerinde Benlik Saygısının Ceşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wells, Edward and Marwel Gerald (1976) Self-Esteem: It’s Conceptualization and Measurement, Beverly Hills: Sage Publications Inc.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Ayeş Aslan 0000-0002-7217-3862

İsmail Çelik

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 30 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 6 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayeş Aslan, E., & Çelik, İ. (2019). Çocuk Gelişimi Bölümü Lisans-Önlisans Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 779-791. https://doi.org/10.33905/bseusbed.613245