The aim of this study is to analyze the opinions of the teachers and school directors at primary schools on multiculturalism and multicultural education. The participants participated in Erasmu+ Project titled "We are Fingers of the Same Hand" project and work in a multicultural setting. The data collected by interviews with the participants were analyzed with content analysis. The opinions of the participants were collected under three themes with eleven categories. According to results of the study, the themes of multiculturalism, multicultural education, and recommendations for multicultural education were obtained. It was found that they defined multiculturalism based on the concepts of values, religion, politics, affective orientations, communication, individual disabilities and culture. As to multicultural education, the participants defined it based on some concepts such as "educational environment", "wealth" and equal "opportunities". Finally, it was also found out that for multicultural education, the participants put some recommendations forward for students, parents, teachers, school directors, and Ministry and policy-makers.
Multiculturalism multicultural education teachers school directors
AB Erasmus+
2018-1-TR01-KA101-054799
Bu çalışmanın amacı, ilkokullarda görev yapan öğretmen ve yöneticilerin çok kültürlülük ve çok kültürlü eğitime yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmanın katılımcıları Erasmus+ kapsamında "Aynı Elin Parmaklarıyız" projesine katılmış ve çok kültürlü bir ortamda görev yapmaktadırlar. Görüşme yöntemiyle toplanan veriler içeriz analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Katılımcıların görüşleri on bir kategoriden oluşan üç tema altında toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre, üç tema; çok kültürlülük, çok kültürlü eğitim ve çok kültürlü eğitime yönelik öneriler olarak belirlenmiştir. Araştırmada katılımcıların çok kültürlülüğü; değerler, din, siyaset, iletişim, bireysel engeller, kültür kavramlarına dayalı olarak tanımladıkları belirlenmiştir. Katılımcılar çok kültürlü eğitimi; "eğitim ortamı", "zenginlik ve eşit imkanlar" kavramalarına dayalı olarak tanımlamışlardır. Ayrıca, katılımcılar çok kültürlü eğitim bağlamında öğrencilere, ailelere, öğretmenlere, okul yöneticilerine, Bakanlık ve politikacılara yönelik öneriler sunmuşlardır.
Çok Kültürlü Eğitim Çok Kültürlülük Öğretmenler ve Okul Yöneticileri
2018-1-TR01-KA101-054799
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2018-1-TR01-KA101-054799 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2020 |
Kabul Tarihi | 17 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |