Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 63 - 68, 01.05.2021
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.816643

Öz

Eğitimin ve toplumun en önemli unsuru olan öğretmenlerimizin ani gelişen hastalık ve yaralanma durumlarında, olası KBRN tehditlerinde temel yapılacak uygulamalar konusunda bilgilendirilmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, Kırşehir ili merkez köy okullarında görev yapan ortaokul öğretmenlerine verilen Temel İlk Yardım ve KBRN (Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer) farkındalık eğitimi doğrultusunda, eğitim öncesi ve sonrasında öğretmenlerin bilgi düzeylerinin belirlenmesi, bilgi düzeylerinin karşılaştırılması ve eğitim etkinliğinin değerlendirilmesidir. Çalışmada veri toplama tekniği olarak anket formu kullanıldı. Veriler SPSS paket programında değerlendirildi, test verilerinin karşılaştırılması amacıyla ilişkili ölçümler için t testi ve varyans analizi kullanıldı. Çalışma grubuna katılan öğretmenlerin %66,1’i kadın, %33,9’u erkek ve yaş ortalaması 31,01 ± 2,01 olarak belirlendi. Öğretmenlerin ön testten aldıkları puan ortalaması 20,12 ± 6,53, eğitim sonrası son test puan ortalaması 37,49 ± 3,23 olup ön test ve son test bilgi düzeyleri arasında istatiksel olarak anlamlı fark olduğu saptandı (P < 0,05). Köy ortaokullarında görev yapmakta olan öğretmenler de temel ilk yardım ve KBRN bilinci oluşturmak için planlanan bu çalışmada hem teorik hem uygulamalı gerçekleştirilen eğitimin anlamlı düzeyde olumlu etkisi olduğu belirlendi. Katılımcıların bilgi düzeylerinde artışın gelecekte meydana gelecek olaylara zamanında müdahele ile telafisi mümkün olmayan vakaların önüne geçeceği sonucuna varıldı. Ayrıca Temel İlk Yardım ve KBRN farkındalık eğitimlerinin toplumun her kademesine yaygınlaştırılmasının Hayat Boyu Öğrenme Süreçlerine katkı yapacağını önermekteyiz.

Destekleyen Kurum

Ahi Evran Üniversitesi BAP Koordinatörlüğü

Proje Numarası

TIP.A3.16.003

Kaynakça

  • Bildik F, Kılıçaslan İ, Doğru C, Keleş A, Demircan A. 2011. Eğitim fakültesi öğrencileri için ilk yardım eğitiminin gerekliliği, Anatolian J Emerg Med, 11(4): 166-170.
  • Çimen B, Erdoğan M, Oğul R. 2017. İyonlaştırıcı radyasyon ve korunma yöntemleri. S.Ü. FEN Fak Fen Derg, 43(2): 139-147.
  • Dinçer Ç, Atakurt Y, Şimşek I. 2000. A study on the level of the first aid knowledge of educators working in preschools. AÜTÜF Mecmuası, 53: 31-38.
  • Ekşi A. 2016. KBRN terörizminde risk değerlendirmesi ve yönetimi. J Inter Soc Res, 9(11): 1489-1498.
  • Erkan M, Göz F. 2006. Determination of the teacher’s level of knowledge about the first aid subject. Atatürk Üniv Hem Derg, 9: 3-5.
  • Erkan M, Göz F. 2006. Öğretmenlerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniv Hem Derg, 9(4): 63-68.
  • Erkekoğlu P, Koçer Gümüşel B. 2018. Kimyasal savaş ajanları: tarihçeleri, toksisiteleri, saptanmaları ve hazırlıklı olma. Hacettepe Univ Eczacı Fak Derg, 38: 24-38.
  • Nayir T, Uskun E, Türkoğlu H. 2011. Isparta il merkezinde görevli öğretmenlerin ilk yardım bilgi düzeyleri ve tutumları. SDÜ Tıp Fak Derg, 18: 123-127.
  • Ortatatlı M, Sezigen S. ve ark. 2015. Evaluation of chemical, biological, nuclear and radiological casualties with regard of terrorism. Turkiye Klin J Foren Med-Special Topics, 1(2): 44-52.
  • Öz, F. 2004. Sağlık alanında temel kavramlar. İmaj İç ve Dış Ticaret AŞ, Ankara, 1. Baskı, pp. 172.
  • Öztürk MC, Dicle A, Yıldırım Sarı H, Bektafl M. 2004. Okul dönemindeki çocukların sağlık durumlarının belirlenmesi. MEB Dergi, 163: 156-167.
  • Özyürek P, Bayram F, Beştepe G, Ceylantekin Y, Ciğerci Y, Çelik Y, Kuyucuoğlu N, Karaca Ş, Temel S, Yılmazer A. 2013. Lise öğretmenlerine verilen temel ilk yardım eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniv Sos Bil Derg, 15(1): 183-198.
  • Polat S, Aytaç Turacı G. 2003. First aid knowledge and attitude of a police training scholl’s students”. Mjau, 35: 27-32.
  • Sönmez Y, Uskun E, Pehlivan A. 2014. Okul öncesi öğretmenlerinin temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri, Isparta örneği. Türk Ped Araş, 49: 238-46.
  • Tarı İ. 2008. KBRN’de hazırlık ve eğitim. I. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer (KBRN) Kongresi bildiri Kitabı, 3 Aralık, İstanbul, Türkiye, 19-21.
  • Uçar M. 2008. Hepimiz için A’dan Z’ye ilk yardım kitabı. Atlas Kitapçılık, Ankara, 3. Baskı, s. 1-2.
  • Ülger H, Deniz T, Saygun M, Çiftçi N, Karakuş A, Kandiş H. 2013. Ambulans personeline verilen eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Taf Prev Med Bull, 12: 151-156.
  • Uşaklı H, Cengiz N. 1992. Uşak il merkezinde görevli sınıf öğretmenlerin ilk yardım bilgi seviyelerinin araştırılması. Birsen Yürügen, Afetlerde Hemşirelik Bakımı Ve İlkyardım, A.Ö.F. Yayınları, s. 3.
  • Yürümez Y, Sağlam H, Koken R, Tunay K. 2007. Evaluatıon of the level of knowledg of first aidand basic life support of the educators working in preschools. ATUDER, 5: 17-20.

Evaluation of Educational Activities in Raising Awareness Against Chemical, Biological, Radiation and Nuclear Risks and Basic Emergency Training

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 63 - 68, 01.05.2021
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.816643

Öz

It is important that our teachers, who are the most important elements of education and society, are informed about the basic practices to be made in cases of sudden diseases and injuries and possible CBRN threats. The aim of this study is to provide basic emergency education and CBRN (Chemical, Biological, Radiation and Nuclear) awareness training to secondary school teachers who work in the central village schools of Kırşehir, before and after the training to provide teachers information. To determine the level of knowledge, to compare the level of knowledge and to evaluate the effectiveness of education. The determination of the basic emergency training and CBRN awareness of teachers and the evaluation of their educational effectiveness were carried out using a questionnaire form. The data were evaluated in the SPSS package program, and the t test and analysis of variance were used for the related measurements in order to compare the test data. 66.1% of the teachers participating in the study group were women, 33.9% were men, and the average age was 31.01 ± 2.01. The pre-test mean score of the teachers was 20.12 ± 6.53, and the post-test mean score was 37.49 ± 3.23 after the training, and a statistically significant difference was found between the pre-test and post-test knowledge levels (P < 0.05). In this study, which was planned to raise awareness of basic emergency training and CBRN on teachers working in village secondary schools, it was determined that both theoretical and practical education had a significant positive effect. It was concluded that the increase in the knowledge level of the participants will prevent cases that cannot be recovered by timely
intervention to future events. In addition, we suggest that disseminating basic emergency training and CBRN awareness training to all levels of society will contribute to Lifelong Learning Processes.

Proje Numarası

TIP.A3.16.003

Kaynakça

  • Bildik F, Kılıçaslan İ, Doğru C, Keleş A, Demircan A. 2011. Eğitim fakültesi öğrencileri için ilk yardım eğitiminin gerekliliği, Anatolian J Emerg Med, 11(4): 166-170.
  • Çimen B, Erdoğan M, Oğul R. 2017. İyonlaştırıcı radyasyon ve korunma yöntemleri. S.Ü. FEN Fak Fen Derg, 43(2): 139-147.
  • Dinçer Ç, Atakurt Y, Şimşek I. 2000. A study on the level of the first aid knowledge of educators working in preschools. AÜTÜF Mecmuası, 53: 31-38.
  • Ekşi A. 2016. KBRN terörizminde risk değerlendirmesi ve yönetimi. J Inter Soc Res, 9(11): 1489-1498.
  • Erkan M, Göz F. 2006. Determination of the teacher’s level of knowledge about the first aid subject. Atatürk Üniv Hem Derg, 9: 3-5.
  • Erkan M, Göz F. 2006. Öğretmenlerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniv Hem Derg, 9(4): 63-68.
  • Erkekoğlu P, Koçer Gümüşel B. 2018. Kimyasal savaş ajanları: tarihçeleri, toksisiteleri, saptanmaları ve hazırlıklı olma. Hacettepe Univ Eczacı Fak Derg, 38: 24-38.
  • Nayir T, Uskun E, Türkoğlu H. 2011. Isparta il merkezinde görevli öğretmenlerin ilk yardım bilgi düzeyleri ve tutumları. SDÜ Tıp Fak Derg, 18: 123-127.
  • Ortatatlı M, Sezigen S. ve ark. 2015. Evaluation of chemical, biological, nuclear and radiological casualties with regard of terrorism. Turkiye Klin J Foren Med-Special Topics, 1(2): 44-52.
  • Öz, F. 2004. Sağlık alanında temel kavramlar. İmaj İç ve Dış Ticaret AŞ, Ankara, 1. Baskı, pp. 172.
  • Öztürk MC, Dicle A, Yıldırım Sarı H, Bektafl M. 2004. Okul dönemindeki çocukların sağlık durumlarının belirlenmesi. MEB Dergi, 163: 156-167.
  • Özyürek P, Bayram F, Beştepe G, Ceylantekin Y, Ciğerci Y, Çelik Y, Kuyucuoğlu N, Karaca Ş, Temel S, Yılmazer A. 2013. Lise öğretmenlerine verilen temel ilk yardım eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniv Sos Bil Derg, 15(1): 183-198.
  • Polat S, Aytaç Turacı G. 2003. First aid knowledge and attitude of a police training scholl’s students”. Mjau, 35: 27-32.
  • Sönmez Y, Uskun E, Pehlivan A. 2014. Okul öncesi öğretmenlerinin temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri, Isparta örneği. Türk Ped Araş, 49: 238-46.
  • Tarı İ. 2008. KBRN’de hazırlık ve eğitim. I. Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik, Nükleer (KBRN) Kongresi bildiri Kitabı, 3 Aralık, İstanbul, Türkiye, 19-21.
  • Uçar M. 2008. Hepimiz için A’dan Z’ye ilk yardım kitabı. Atlas Kitapçılık, Ankara, 3. Baskı, s. 1-2.
  • Ülger H, Deniz T, Saygun M, Çiftçi N, Karakuş A, Kandiş H. 2013. Ambulans personeline verilen eğitiminin etkinliğinin değerlendirilmesi. Taf Prev Med Bull, 12: 151-156.
  • Uşaklı H, Cengiz N. 1992. Uşak il merkezinde görevli sınıf öğretmenlerin ilk yardım bilgi seviyelerinin araştırılması. Birsen Yürügen, Afetlerde Hemşirelik Bakımı Ve İlkyardım, A.Ö.F. Yayınları, s. 3.
  • Yürümez Y, Sağlam H, Koken R, Tunay K. 2007. Evaluatıon of the level of knowledg of first aidand basic life support of the educators working in preschools. ATUDER, 5: 17-20.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meryem Gürler 0000-0002-9079-2405

Güney Gürsoy

Harun Çiftçi 0000-0002-3210-5566

Ayşe Salar

Proje Numarası TIP.A3.16.003
Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2020
Kabul Tarihi 10 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürler, M., Gürsoy, G., Çiftçi, H., Salar, A. (2021). Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Black Sea Journal of Health Science, 4(2), 63-68. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.816643
AMA Gürler M, Gürsoy G, Çiftçi H, Salar A. Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. BSJ Health Sci. Mayıs 2021;4(2):63-68. doi:10.19127/bshealthscience.816643
Chicago Gürler, Meryem, Güney Gürsoy, Harun Çiftçi, ve Ayşe Salar. “Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon Ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma Ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”. Black Sea Journal of Health Science 4, sy. 2 (Mayıs 2021): 63-68. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.816643.
EndNote Gürler M, Gürsoy G, Çiftçi H, Salar A (01 Mayıs 2021) Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Black Sea Journal of Health Science 4 2 63–68.
IEEE M. Gürler, G. Gürsoy, H. Çiftçi, ve A. Salar, “Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”, BSJ Health Sci., c. 4, sy. 2, ss. 63–68, 2021, doi: 10.19127/bshealthscience.816643.
ISNAD Gürler, Meryem vd. “Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon Ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma Ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”. Black Sea Journal of Health Science 4/2 (Mayıs 2021), 63-68. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.816643.
JAMA Gürler M, Gürsoy G, Çiftçi H, Salar A. Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. BSJ Health Sci. 2021;4:63–68.
MLA Gürler, Meryem vd. “Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon Ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma Ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi”. Black Sea Journal of Health Science, c. 4, sy. 2, 2021, ss. 63-68, doi:10.19127/bshealthscience.816643.
Vancouver Gürler M, Gürsoy G, Çiftçi H, Salar A. Kimyasal, Biyolojik, Radyasyon ve Nükleer Risklere Karşı Korunmada Farkındalık Oluşturma ve Temel İlk Yardım Eğitimi Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. BSJ Health Sci. 2021;4(2):63-8.