Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 6, 231 - 239, 15.11.2024
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1543889

Öz

This research was conducted to determine the health perception levels of nursing students and the influencing factors. The descriptive cross-sectional study was conducted between August 2023 and September 2023. The sample of the study consisted of 138 students studying in the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences in the Aegean region who volunteered to participate in the study. The socio-demographic information (12 questions) questionnaire form and the Health Perception scale (15 questions) developed in line with the literature were used to collect data. The data were evaluated in the SPSS 27.00 package program. As a result of the research, it was determined that the average score that the students got from the health perception scale was 38.99±5.24. When the sub-dimensions of the health perception scale were examined; The Control Center sub-scale average score was determined as 12.82±3.15, the Certainty sub-scale average score as 12.44±2.75, the Importance of Health sub-scale average score as 6.90±1.97, and the Self-awareness sub-scale average score as 6.83±1.70. While there was a significant difference between the students' family type, smoking, financial level, health level, place of residence and family health status and health perception and its subgroups (P<0.05), it was determined that there was no statistically significant difference between age, gender, parental education level, chronic disease and regular medication use (P>0.05). It was concluded that the students' health perception general score and subscale scores were not at the desired level and that various factors negatively affected these scores in general. Various strategies should be planned to strengthen students' health perceptions.

Kaynakça

  • Alkan Ağaçdiken S, Özdelikara A, Boğa NM. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algılarının belirlenmesi. Gümüşhane Üniv Sağlık Bil Derg, 6(2): 11-21.
  • Aristizabal Castano I, San Martin Rodriguez L. 1998. Health habits of health professionals. Rev Enferm, 21(237): 15-18.
  • Bıçakcı HS. 2022. Bir Üniversite hastanesi sağlık personelinin Covid 19 pandemi sürecinde sağlık algısı ve beslenme alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya, Türkiye, pp: 78.
  • Can G, Ozdilli K, Erol O, Unsar S, Tulek Z, Savaser S, Ozcan S, Durna Z. 2008. Comparison of the health-promoting lifestyles of nursing and non-nursing students in Istanbul, Turkey. Nurs Health Sci, 10(4): 273-280. https://doi.org/10.1111/j.1442-2018.2008.00405.x
  • Çelik Y, Soyer Er Ö. 2022. Sağlık bilimleri alanları hemşirelik mesleğini nasıl algılıyor? Selçuk Sağlık Derg, 3(2): 117-128.
  • Cihangiroğlu Z, Deveci SE. 2011. Healthy life style behaviours and related influencing factors of the students of Elazig High School of Health Sciences of Firat University. Firat Medic J, 16(2): 78-83.
  • Çilingir D, Aydın A. 2017. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algısı. Florence Nightingale Hemş Derg, 25(3): 167-176. https://doi.org/10.17672/fnjn.343254
  • Deleş B, Kaytez N. 2020. Çocuk Gelişimi lisans öğrencilerinin stres düzeylerinin sağlık algısı üzerine etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniv Sağlık Bil Derg, 9(4): 365-373.
  • Demir G, Özen B, Savaş M. 2021. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinde sağlık algısı. Sağlık Bil Derg, 30(3): 295-300.
  • Diamond JJ, Becker JA, Arenson CA, Chambers CV, Rosenthal MP. 2007. Development of a scale to measure adults' perceptions of health: Preliminary findings. J Community Psychol, 35(5): 557-561.
  • Dilek Ç, Aydanur A. 2017. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algısı. Florence Nightingale Hemş Derg, 25(3): 167-176.
  • Doğan M, Çetinkaya F. 2019. The level of health literacy of academicians and factors affecting it. Hacettepe J Health Administ, 22(2): 389-400.
  • Doğu Ö, Atasoy I. 2017. Hemşirelik lisans öğrencilerinde sağlık algısına cinsiyet ve diğer faktörlerin etkisi. J Nursing Sci, 9(2):107-113
  • Dündar Kurt G. 2019. Çıraklık eğitimi gören adölesanların sağlık algısı ve stresle başa çıkma tarzları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, pp: 87.
  • Genç S, Soysal Mİ. 2018. Parametric and nonparametric post hoc tests. BSJ Eng Sci, 1(1): 18-27.
  • Hür SD, Andsoy II, Şahin AO, Kayhan M, Eren S, Zünbül N, İnanmaz N. 2014. Karabük üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirtiler. J Psychiat Nurs, 5(2): 72-6.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. 2012. Sağlık algısı ölçeğinin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Türkiye Klin J Med Sci, 32: 47-53.
  • Kalaycı S. 2008. SPSS uygulamalı çok degiskenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Sti, 3rd. ed., Ankara, Türkiye, ss: 120.
  • Kerkez N, Şahin T. 2023. A study on investigation of the relationship between health literacy and health perception. BAUN Health Sci J, 12(2): 336-346. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1177899
  • Lee CM. 2019. The influence of perceptions of the campus environment and health perception on stress of nursing college students. J Digital Converg, 17(2): 329-338.
  • Lee RLT, Loke AJTY. 2005. Health-promoting behaviors and psychosocial well-being of university students in Hong Kong. Pub Health Nurs, 22(3): 209-220.
  • Nacar M, Baykan Z, Cetinkaya F, Arslantas D, Ozer A, Coskun O, Bati H, Karaoglu N, Elmali F, Yilmaze G. 2014. Health promoting lifestyle behaviour in medical students: a multicentre study from Turkey. Asian Pac J Cancer Prev, 15(20): 8969-8974. https://doi.org/10.7314/apjcp.2014.15.20.8969
  • Özbaşaran F, Çetinkaya A, Güngör N. 2004. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sağlık davranışları. Atatürk Üniv Hemş Yüksekokulu Derg, 7(3): 43-55.
  • Ozdelikara A, Agacdiken-Alkan S, Mumcu N. 2018. Determination of health perception, health anxiety and effecting factors among nursing students. Bakırköy Tıp Derg, 14: 275-282. https://doi.org/10.5350/BTDMJB.20170310015347
  • Özsoy H, Şentürk S. 2021. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin sağlık algısı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. İnönü Üniv Sağlık Hiz Meslek Yüksekokulu Derg, 9(3): 896-913. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.818550
  • Sentell T, Zhang W, Davis J, Kromer Baker K, Braun KL. 2013. The influence of community and individual health literacy on self-reported health status. J Gen Intern Med, 29(2): 298-304. https://doi.org/10.1007/s11606- 013-2638-3
  • Shaw SJ, Armin J, Torres CH, Orzech KM, Vivian J. 2012. Chronic disease selfmanagement and health literacy in four ethnic groups. J Health Commun, 3(03): 67-81. https://doi.org/10.1080/10810730.2012.712623
  • Şimşek H, Öztoprak D, İkizoğlu E, Safalı F, Yavuz Ö, Onur Ö, Tekel Ş, Çiftçi Ş. 2012. Tıp Fakültesi öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili etmenler. J DEU Med, 26(3): 151-157.
  • Solak, B. 2022. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ile Meram Tıp Fakültesi öğrencilerinin sağlık algısı, ölüme karşı tutum ve ölüm anksiyetesi düzeyleri. Uzmanlık Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Meram Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya, Türkiye, pp: 120.
  • Tuğut N, Bekar M. 2008. Üniversite öğrencilerinin sağlığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniv Hemş Yüksekokulu Derg, 11: 17-26.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. 2007. Meslek Yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz-bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, İnönü Üniv Tıp Fak Derg, 14: 101-109.
  • Whitehead D. 2005. Health promoting hospitals: The role and function of nursing. J Clin Nurs, 14(1): 20-27.
  • Zaybak A, Fadıloğlu Ç. 2004. Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerin belirlenmesi. Ege Üniv Hemş Yüksek Okulu Derg, 20: 77-95.

Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 6, 231 - 239, 15.11.2024
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1543889

Öz

This research was conducted to determine the health perception levels of nursing students and the influencing factors. The descriptive cross-sectional study was conducted between August 2023 and September 2023. The sample of the study consisted of 138 students studying in the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences in the Aegean region who volunteered to participate in the study. The socio-demographic information (12 questions) questionnaire form and the Health Perception scale (15 questions) developed in line with the literature were used to collect data. The data were evaluated in the SPSS 27.00 package program. As a result of the research, it was determined that the average score that the students got from the health perception scale was 38.99±5.24. When the sub-dimensions of the health perception scale were examined; The Control Center sub-scale average score was determined as 12.82±3.15, the Certainty sub-scale average score as 12.44±2.75, the Importance of Health sub-scale average score as 6.90±1.97, and the Self-awareness sub-scale average score as 6.83±1.70. While there was a significant difference between the students' family type, smoking, financial level, health level, place of residence and family health status and health perception and its subgroups (P<0.05), it was determined that there was no statistically significant difference between age, gender, parental education level, chronic disease and regular medication use (P>0.05). It was concluded that the students' health perception general score and subscale scores were not at the desired level and that various factors negatively affected these scores in general. Various strategies should be planned to strengthen students' health perceptions.

Etik Beyan

Permission was obtained from the Afyonkarahisar Health Sciences University Clinical Research Ethics Committee (03.03.2023, decision number 2023/3) for the conduct of the study.

Destekleyen Kurum

The study has no funders.

Teşekkür

The author would like to thank the students and faculty administrators who contributed to the realization of this study.

Kaynakça

  • Alkan Ağaçdiken S, Özdelikara A, Boğa NM. 2017. Hemşirelik öğrencilerinin sağlık algılarının belirlenmesi. Gümüşhane Üniv Sağlık Bil Derg, 6(2): 11-21.
  • Aristizabal Castano I, San Martin Rodriguez L. 1998. Health habits of health professionals. Rev Enferm, 21(237): 15-18.
  • Bıçakcı HS. 2022. Bir Üniversite hastanesi sağlık personelinin Covid 19 pandemi sürecinde sağlık algısı ve beslenme alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya, Türkiye, pp: 78.
  • Can G, Ozdilli K, Erol O, Unsar S, Tulek Z, Savaser S, Ozcan S, Durna Z. 2008. Comparison of the health-promoting lifestyles of nursing and non-nursing students in Istanbul, Turkey. Nurs Health Sci, 10(4): 273-280. https://doi.org/10.1111/j.1442-2018.2008.00405.x
  • Çelik Y, Soyer Er Ö. 2022. Sağlık bilimleri alanları hemşirelik mesleğini nasıl algılıyor? Selçuk Sağlık Derg, 3(2): 117-128.
  • Cihangiroğlu Z, Deveci SE. 2011. Healthy life style behaviours and related influencing factors of the students of Elazig High School of Health Sciences of Firat University. Firat Medic J, 16(2): 78-83.
  • Çilingir D, Aydın A. 2017. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algısı. Florence Nightingale Hemş Derg, 25(3): 167-176. https://doi.org/10.17672/fnjn.343254
  • Deleş B, Kaytez N. 2020. Çocuk Gelişimi lisans öğrencilerinin stres düzeylerinin sağlık algısı üzerine etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniv Sağlık Bil Derg, 9(4): 365-373.
  • Demir G, Özen B, Savaş M. 2021. Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinde sağlık algısı. Sağlık Bil Derg, 30(3): 295-300.
  • Diamond JJ, Becker JA, Arenson CA, Chambers CV, Rosenthal MP. 2007. Development of a scale to measure adults' perceptions of health: Preliminary findings. J Community Psychol, 35(5): 557-561.
  • Dilek Ç, Aydanur A. 2017. Hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlık algısı. Florence Nightingale Hemş Derg, 25(3): 167-176.
  • Doğan M, Çetinkaya F. 2019. The level of health literacy of academicians and factors affecting it. Hacettepe J Health Administ, 22(2): 389-400.
  • Doğu Ö, Atasoy I. 2017. Hemşirelik lisans öğrencilerinde sağlık algısına cinsiyet ve diğer faktörlerin etkisi. J Nursing Sci, 9(2):107-113
  • Dündar Kurt G. 2019. Çıraklık eğitimi gören adölesanların sağlık algısı ve stresle başa çıkma tarzları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, pp: 87.
  • Genç S, Soysal Mİ. 2018. Parametric and nonparametric post hoc tests. BSJ Eng Sci, 1(1): 18-27.
  • Hür SD, Andsoy II, Şahin AO, Kayhan M, Eren S, Zünbül N, İnanmaz N. 2014. Karabük üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirtiler. J Psychiat Nurs, 5(2): 72-6.
  • Kadıoğlu H, Yıldız A. 2012. Sağlık algısı ölçeğinin Türkçe çevriminin geçerlilik ve güvenilirliği. Türkiye Klin J Med Sci, 32: 47-53.
  • Kalaycı S. 2008. SPSS uygulamalı çok degiskenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım Ltd. Sti, 3rd. ed., Ankara, Türkiye, ss: 120.
  • Kerkez N, Şahin T. 2023. A study on investigation of the relationship between health literacy and health perception. BAUN Health Sci J, 12(2): 336-346. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1177899
  • Lee CM. 2019. The influence of perceptions of the campus environment and health perception on stress of nursing college students. J Digital Converg, 17(2): 329-338.
  • Lee RLT, Loke AJTY. 2005. Health-promoting behaviors and psychosocial well-being of university students in Hong Kong. Pub Health Nurs, 22(3): 209-220.
  • Nacar M, Baykan Z, Cetinkaya F, Arslantas D, Ozer A, Coskun O, Bati H, Karaoglu N, Elmali F, Yilmaze G. 2014. Health promoting lifestyle behaviour in medical students: a multicentre study from Turkey. Asian Pac J Cancer Prev, 15(20): 8969-8974. https://doi.org/10.7314/apjcp.2014.15.20.8969
  • Özbaşaran F, Çetinkaya A, Güngör N. 2004. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin sağlık davranışları. Atatürk Üniv Hemş Yüksekokulu Derg, 7(3): 43-55.
  • Ozdelikara A, Agacdiken-Alkan S, Mumcu N. 2018. Determination of health perception, health anxiety and effecting factors among nursing students. Bakırköy Tıp Derg, 14: 275-282. https://doi.org/10.5350/BTDMJB.20170310015347
  • Özsoy H, Şentürk S. 2021. Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin sağlık algısı ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. İnönü Üniv Sağlık Hiz Meslek Yüksekokulu Derg, 9(3): 896-913. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.818550
  • Sentell T, Zhang W, Davis J, Kromer Baker K, Braun KL. 2013. The influence of community and individual health literacy on self-reported health status. J Gen Intern Med, 29(2): 298-304. https://doi.org/10.1007/s11606- 013-2638-3
  • Shaw SJ, Armin J, Torres CH, Orzech KM, Vivian J. 2012. Chronic disease selfmanagement and health literacy in four ethnic groups. J Health Commun, 3(03): 67-81. https://doi.org/10.1080/10810730.2012.712623
  • Şimşek H, Öztoprak D, İkizoğlu E, Safalı F, Yavuz Ö, Onur Ö, Tekel Ş, Çiftçi Ş. 2012. Tıp Fakültesi öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili etmenler. J DEU Med, 26(3): 151-157.
  • Solak, B. 2022. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ile Meram Tıp Fakültesi öğrencilerinin sağlık algısı, ölüme karşı tutum ve ölüm anksiyetesi düzeyleri. Uzmanlık Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Meram Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Anabilim Dalı, Konya, Türkiye, pp: 120.
  • Tuğut N, Bekar M. 2008. Üniversite öğrencilerinin sağlığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniv Hemş Yüksekokulu Derg, 11: 17-26.
  • Ünalan D, Şenol V, Öztürk A, Erkorkmaz Ü. 2007. Meslek Yüksekokullarının sağlık ve sosyal programlarında öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve öz-bakım gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, İnönü Üniv Tıp Fak Derg, 14: 101-109.
  • Whitehead D. 2005. Health promoting hospitals: The role and function of nursing. J Clin Nurs, 14(1): 20-27.
  • Zaybak A, Fadıloğlu Ç. 2004. Üniversite öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışı ve bu davranışı etkileyen etmenlerin belirlenmesi. Ege Üniv Hemş Yüksek Okulu Derg, 20: 77-95.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dahili Hastalıklar Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasemin Çelik 0000-0002-8134-3026

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2024
Kabul Tarihi 11 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Çelik, Y. (2024). Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors. Black Sea Journal of Health Science, 7(6), 231-239. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1543889
AMA Çelik Y. Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors. BSJ Health Sci. Kasım 2024;7(6):231-239. doi:10.19127/bshealthscience.1543889
Chicago Çelik, Yasemin. “Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors”. Black Sea Journal of Health Science 7, sy. 6 (Kasım 2024): 231-39. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1543889.
EndNote Çelik Y (01 Kasım 2024) Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors. Black Sea Journal of Health Science 7 6 231–239.
IEEE Y. Çelik, “Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors”, BSJ Health Sci., c. 7, sy. 6, ss. 231–239, 2024, doi: 10.19127/bshealthscience.1543889.
ISNAD Çelik, Yasemin. “Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors”. Black Sea Journal of Health Science 7/6 (Kasım 2024), 231-239. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1543889.
JAMA Çelik Y. Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors. BSJ Health Sci. 2024;7:231–239.
MLA Çelik, Yasemin. “Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors”. Black Sea Journal of Health Science, c. 7, sy. 6, 2024, ss. 231-9, doi:10.19127/bshealthscience.1543889.
Vancouver Çelik Y. Nursing Students’ Health Perceptions and Affecting Factors. BSJ Health Sci. 2024;7(6):231-9.