Amaç: Günümüzde yapay zeka (YZ) diş hekimliği dahil tüm sağlık hizmetlerine hızla entegre olmaktadır. Bu nedenle diş hekimlerinin yapay zeka kullanımına ilişkin anlayış ve farkındalıkları bu konunun benimsenmesinde önemlidir. Bu çalışma, diş hekimliği öğrencilerinin diş hekimliğindeki yapay zeka uygulamalarına ilişkin hazır bulunuşluğunu (farkındalık ve anlayışlarını) değerlendirmeyi amaçladı.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, yaşları 18 ile 30 yaş arasında değişen 259 diş hekimliği öğrencisi üzerinde Google anket kullanılarak gerçekleştirildi. Katılımcıların hazır bulunuşluğunu değerlendirmek amacıyla Karaca ark.1 tarafından geliştirilen “Tıbbi Yapay Zekâ Hazır Bulunuşluk Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğe yönelik yapılan açımlayıcı faktör analizi Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri 0.926 (>0.70) ve Barlett testi sonucu da p<0,000 olarak bulunmuştur (p<0.05). Ölçeğin Cronbach Alpha değeri 0.936 bulunarak yüksek güvenilirliğe sahip olduğu saptanmıştır.
Bulgular: Yapılan analiz ile ölçeğin alt faktörlerinin (bilişsel, beceri, öngörü, etik) toplam puanları sırasıyla 23.92, 27.65, 9.98 ve 10.64 olduğu ve diş hekimliği öğrencilerinin orta düzeyde (22<72.2<110) Tıbbi Yapay Zeka Hazır Bulunuşluğuna sahip olduğu saptanmıştır. Bunun yanı sıra katılımcıların konuya ilişkin eğitim ve seminere katılma durumlarının az olduğu 36’sı (%13.9) ve katılımcıların 228’i (%88) yapay zeka uygulamalarının gelecekte diş hekimliğine farklı bir perspektif kazandıracağını düşünmektedir.
Sonuç: Diş hekimliği öğrencilerinin yapay zeka teknolojilerinin diş hekimliğindeki uygulamalarına ilişkin hazır bulunup bulunmadıklarını değerlendirmek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır. Ancak araştırmamız ve bu alanda yapılan diğer araştırmalarda diş hekimi öğrencilerine bu konudaki hem farkındalıklarının hem de bilgi-beceri kazanmaları için bazı eğitim programlarından destek almaları önerilmektedir.
Objective: Today, artificial intelligence (AI) is rapidly integrating into all healthcare services, including dentistry. Therefore, dentists' understanding and standards of artificial intelligence use are important in adopting this issue. This study aimed to assess dentists' readiness (awareness and understanding) of artificial intelligence applications in dentistry.
Materials and Methods: The study was conducted using a Google survey on 259 dentistry students, aged between 18 and 30. To evaluate the readiness of the participants, the "Medical Artificial Intelligence Readiness Scale", developed by Karaca et al.1, was used. Exploratory factor analysis for the scale sets the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value as 0.926 (>0.70) and the Bartlett test result as p<0.000 (p<0.05). The scale is known to have high reliability, with its Cronbach Alpha value being 0.936
Results: With the analysis, it was determined that the total scores of the sub-factors of the scale (cognitive, skill, foresight, ethics) were 23.59, 27.78, 10.02 and 10.56, respectively, and dental students had a medium level of Medical Artificial Intelligence Readiness (22<71.9635<110). In addition, participants think that their participation in training and seminars on the subject is low (13.1%) and 86.9% of participants think that artificial intelligence applications will bring a different perspective to dentistry in the future.
Conclusion: More research is needed to evaluate whether dental studies are readily available regarding the applications of artificial intelligence technologies in dentistry. However, in our research and other studies conducted in this field, it is essential that these technologies for dentist centers receive support from some training programs in order to gain both awareness and knowledge and skills on this subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | January 2, 2024 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | December 19, 2023 |
Acceptance Date | December 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 4 |
Journal of Biotechnology and Strategic Health Research