Son yıllarda bağırsak mikrobiyomu üzerine yapılan araştırmalar, insan sağlığı ve hastalıkları üzerinde kritik etkileri olan karmaşık mikrobiyal ekosistemi anlamada önemli ilerlemeler sağlamıştır. Bu gelişmeler, mikrobiyom bilgisinin sağlık profesyonelleri, özellikle hemşirelik eğitimi ve klinik uygulamalarına entegre edilmesini zorunlu kılmıştır. Ancak mevcut hemşirelik programlarında mikrobiyomun sistemik etkileri, disbiyoz, inflamasyon ve klinik sonuçlarla ilişkisi yeterince ele alınmamaktadır. Bu derleme, bağırsak mikrobiyomunun yapısı, fonksiyonları ve hastane ortamında karşılaşılan mikrobiyal dinamikler ışığında hemşirelik eğitiminde mikrobiyom bilgisinin bütünleştirilmesinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Klinik uygulamalarda mikrobiyota temelli hasta bakım stratejilerinin geliştirilmesi, hemşirelerin multidisipliner sağlık ekibi içinde rolünü güçlendirecek ve hasta bakım kalitesini artıracaktır. Bu bağlamda, hemşirelik müfredatına mikrobiyom biliminin sistematik olarak dahil edilmesi; araştırma, eğitim ve uygulama arasında köprü kurarak sağlık sonuçlarını iyileştirme potansiyeline sahiptir.
Bağırsak Mikrobiyomu Disbiyoz Hemşirelik Eğitimi Klinik Uygulama
Recent advances in gut microbiome research have significantly deepened our understanding of the complex microbial ecosystems that critically influence human health and disease. These developments necessitate the integration of microbiome knowledge into healthcare professionals’ education, especially nursing curricula and clinical practice. However, current nursing programs inadequately address the systemic impacts of the microbiome, dysbiosis, inflammation, and their clinical implications. This review highlights the imperative of incorporating gut microbiome science into nursing education, considering microbiota structure, function, and dynamics in clinical settings. Developing microbiota-based patient care strategies in clinical nursing practice will empower nurses’ roles within multidisciplinary teams and improve care quality. Systematic inclusion of microbiome science in nursing curricula can bridge research, education, and practice, ultimately enhancing patient outcomes.
Gut Microbiome Nursing Education Dysbiosis Clinical Practice
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mikrobiyoloji (Diğer) |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Dergimiz Uluslararası hakemli bir dergi olup TÜRKİYE ATIF DİZİNİ, TürkMedline, CrossREF, ASOS index, Google Scholar, JournalTOCs, Eurasian Scientific Journal Index(ESJI), SOBIAD ve ISIindexing dizinlerinde taranmaktadır. TR Dizin(ULAKBİM), SCOPUS, DOAJ için başvurularımızın sonuçlanması beklenmektedir.