Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 11, 49 - 64, 30.06.2021

Öz

COVID-19 pandemi nedeniyle dünya genelinde tüm sektörler krizin eşiğine gelmiş ve global ticaret ciddi anlamda sekteye uğramıştır. Küresel ticarete paralel olarak bankacılık sektörü de salgından olumsuz etkilenmiştir. Ancak bankaların geleneksel hizmetlerinin yanı sıra sunmuş olduğu dijital hizmetlerde artış olduğu yönünde beklenti söz konusudur. Bu bankaların dijital hizmetlerinde ki değişimlerin incelenmesi amaçlanmış Covid-19 sürecinin dijital bankacılık uygulamalarına etkisi analiz edilmiştir. Bu doğrultuda pandemi öncesi ve sonrası 2019-2020 dönemlerinde bankaların dijital hizmetleri olan internet, mobil, ATM ve telefon bankacılığında işlem hacimleri ve müşteri sayılarının incelenmesi amacıyla Türk Bankalar Birliği (TBB) resmî web sitesi ve Bankalararası Kart Merkezinin yayınlamış olduğu bilgiler tablolar şeklinde ele alınmış ve değişimler yorumlanmaya çalışılmıştır.
Elde edilen sonuçlara göre bankaların; Mobil bankacılık, internet banakacılığı, ATM bankacılığı ve telefon bankacılığı işlem hacmi ve müşteri sayılarında ciddi anlamda artış olduğu gözlemlenmiştir. Bu hizmetlerde en çok artış ise mobil bankacılık işlemlerinde görülmüştür. Bu sonuçlara göre Pandemi döneminde mesafenin önemli olması ve bununla birlikte alınan sokağa çıkma tedbirleri kapsamında tüketicilerin dijital bankacılık işlemlerini daha yoğun kullandığını ifade etmek mümkündür.

Kaynakça

  • Al-Awadhi, A. M., Al-Saifi, K., Al-Awadhi, A., ve Alhamadi, S. (2020). Death and Contagious Infectious Diseases: Impact of the COVID-19 Virus on Stock Market Returns. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 27, 1-5.
  • Al-Weshah , G. (2013). The role of internet banking in continuous improvement areas: quantitative evidence from Jordanian banks. Int. J. of Business Performance Management, 181-196.
  • Angko, W. (2013). Innovation in Bank Payment Systems and Related Services among Selected Commercial Bank Branches in Wa Municipality. Information and Knowledge Management, 40-55.
  • Arabacı, H., Yücel, D. (2020). COVID-19 Pandemisinin Türk Bankacılık Sektörü Üzerine Etkisi. Social Sciences Research Journal, 9 (3), 196-208.
  • Arezki, R.&Nguyen, H. (2020). Novel corona virüs hurtsthe Middle East and North Africa through many channels. İçinde: Economics inthe Timeof COVID-19 (s.53-58). London: CEPR (Centre for Economic Policy Research) Press.
  • Arslan, G., & Yavuzaslan, K. (2019). Bankacılık Sektöründe İnovasyonun Yeri ve Önemi: Türkiye Örneği. Business & Management Studies: An International Journal, 946-968.
  • Auta, E. M. (2010). E-Banking in developing economy: empirical evidence from Nigeria. Journal of applied quantitative methods, 5(2).
  • Baldwin, R.&Tomiura, E.(2020).Thinking ahead a bout the trade impact of COVID-19.İçinde: Economics in the Time of COVID-19(s.59-71).London: CEPR (Centre for Economic Policy Research)Press.
  • Barrot, J. N., Grassi, B., ve Sauvagnat, J. (2020). Sectoral Effects of Social Distancing. Available at SSRN.
  • Bátiz-Lazo, B., & Wood, D. (2002). An historical appraisal of information technology in commercial banking. Electronic Markets, 12(3), 192-205.
  • Beybur, M., Çetinkaya, M. (2020). Covid 19 Pandemisinin Türkiye’de Dijital Bankacılık Ürün ve Hizmetlerinin Kullanımı Üzerindeki Etkisi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 148-163.
  • Chandran, R. (2014). Pros and cons of Mobile banking. International Journal of Scientific and Research Publications, 1-5.
  • Cecchetti, S.G.& Schoenholtz, K.L. (2020). Contagion: BankrunsandCOVID-19.İçinde: Economics in the Time of COVID-19(s.77-80).London: CEPR(Centre for Economic Policy Research)Press
  • Demirgüç Kunt, A., Pedraza, A., Ruiz Ortaga, C. (2020). Banking Sector Performance During the COVID-19 Crisis, World Bank Policy Research Working Paper 9363
  • Erben Yavuz, A., & Babuşçu, Ş. (2018). Türk Bankacılık Sektöründe Penetrasyon; İnternet Bankacılığı ve Mobil Bankacılık Ürünlerindeki Penetrasyonun Analizi. Ticari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24-57.
  • Ejike, S. (2019). Effect of Bank Innovations on Financial Performance of Commercial Banks in Nigeria. European Journal of Accounting, Finance and Investment, 40-57.
  • Eygü, H., & Kılınç, A. (2020). OECD Ülkelerinin Lojistik Performan Endekslerinin Ridge Regresyon Analizi İle Araştırılması. Trakya University Journal of Social Science, 22(2), 899-920.
  • Eygü, H. (2020). Çözümlü Güncel Örneklerle Olasılık ve İstatistik, Nobel Yayınları, 1. Baskı, Ankara.
  • Graupner, E., Melcher, F., Demers, D., & Maedche, A. (2015). Customers' intention to use digital services in retail banking-an information processing perspective.
  • Hu, X., Li, W., Hu, Q. (2008). Are mobile payment and banking the killer apps for mobile commerce?. In Proceedings of the 41st Annual Hawaii International Conference on System Sciences; 84-84. IEEE.
  • Ichsan, R.N., Suparmin, S., Yusuf, M., Ismal, R., Sitompul, S. (2020). Determinant of Sharia Bank's Financial Performance during the Covid-19 Pandemic. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(1), 298-309.
  • Keivani, F. S., Jouzbarkand, M., Khodadadi, M., & Sourkouhi, Z. K. (2012). A General View on the E-banking. International Proceedings of Economics Development & Research, 43, 62.
  • Kılıç, Y. (2020). Borsa İstanbul’da COVID-19 (Koronavirüs) Etkisi. Journal of Emerging Economies and Policy, 5(1), 66-77.
  • Klomsiri, P. (2011). Technology Acceptance of IT Innovative Services: Adoption of E-banking by Customers. Executive Journal, 43-54.
  • Larsson, A., Viitaoja, Y. (2017a). Building customer loyalty in digital banking: A study of bank staff's perspectives on the challenges of digital CRM and loyalty. International Journal of Bank Marketing, 35(6), 858-877.
  • Liao, Z., Cheung, M. T. (2002). Internet-based e-banking and consumer attitudes: an empirical study. Information & management, 39(4), 283-295.
  • Lipton, A., Shrier, D., & Pentland, A. (2016). Digital banking manifesto: the end of banks?. Massachusetts Institute of Technology.
  • McKibbin, W. & Fernando, R.(2020).The Global Macroeconomic Impacts of COVID-19:Seven Scenarios. CAMA Workingpaper, The Australian National University.
  • Mohammed, S. K., & Mahapatra, S. S. (2009). Sreekumar.(2009). Service quality evaluation in internet banking: An empirical study in India. International Journal of Indian Culture and Business Management, 2(1), 30-46.
  • Mwatsika, C. (2016). Impact of ATM banking performance on customer satisfaction with the bank in Malawi. International Journal of Business and Economics Research, 5(1), 1-9.
  • Pilcher, J. (2012). Infographic: The History of Internet Banking (1983-2012), https://thefinancialbrand.com/25380/yodlee-history-of-internet-banking/ , Erişim Tarihi: 12.05.2021.
  • Sadiku, M., Tembely, M., Musa , S., Momoh , O. (2017). Mobile Banking. International Journals of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering.
  • Singh, S., Chhatwal, S., Yahyabhoy, T., & Heng, Y. (2002). Dynamics of Innovation in E-Banking. European Conference on Information Systems (ECIS).
  • Uzun, U. (2020). Türkiye’de Dijital Bankacılık Kullanımı Üzerinde Covid-19 Pandemisinin Etkileri. Fiscaoeconomia, 5(1), 309-323.
  • Vong, J., Mandal, P., Song, I. (2016). Digital Banking for Alleviating Rural Poverty in Indonesia: Some Evidences. In Smart Technologies for Smart Nations (pp. 3-18). Springer, Singapore.
  • Vural, E. (2019). Bankacılık Sektöründe İnternet Bankacılığı ve Mobil Bankacılık Uygulamalarının Finansal Hizmet Kalitesinin Müşterileri Tarafından Değerlendirmesi. Bankacılıkta Bir Uygulama. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Wang, P., McCarthy, B. (2020). What do people “like” on Facebook? Content marketing strategies used by retail bank brands in Australia and Singapore. Australasian Marketing Journal (AMJ).
  • Zeren, F. ve Hızarcı, A. E. (2020). The Impact of Covıd-19 Coronavirus on Stock Markets: Evidence From Selected Countries, Muhasebe ve Finans İncelemeleri Dergisi, 3(1), 78- 84.
  • https://bkm.com.tr/mektupla-telefonla-siparis-ve-e-ticaret-islemleri/ https://www.tbb.org.tr/tr/bankacilik/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/59
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm 5.Cilt 11.Sayı
Yazarlar

Dr.serkan Demirel 0000-0002-7285-1504

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Demirel, D. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi. Bankacılık Ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi, 5(11), 49-64.
AMA Demirel D. Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi. Bankacılık ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi. Haziran 2021;5(11):49-64.
Chicago Demirel, Dr.serkan. “Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi”. Bankacılık Ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi 5, sy. 11 (Haziran 2021): 49-64.
EndNote Demirel D (01 Haziran 2021) Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi. Bankacılık ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi 5 11 49–64.
IEEE D. Demirel, “Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi”, Bankacılık ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 11, ss. 49–64, 2021.
ISNAD Demirel, Dr.serkan. “Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi”. Bankacılık ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi 5/11 (Haziran 2021), 49-64.
JAMA Demirel D. Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi. Bankacılık ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi. 2021;5:49–64.
MLA Demirel, Dr.serkan. “Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi”. Bankacılık Ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 11, 2021, ss. 49-64.
Vancouver Demirel D. Covid-19 Pandemi Sürecinin Dijital Bankacılık İşlemleri Üzerinde Etkisi. Bankacılık ve Sermaye Piyasası Araştırmaları Dergisi. 2021;5(11):49-64.