Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of the Strategic Leadership Behavior of School Principals

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 54 - 61, 01.07.2021
https://doi.org/10.52704/bssocialscience.820737

Öz

In research, it was aimed to determine the strategic leadership behaviors of school principals according to teacher opinions. While determining the opinions of teachers about strategic leadership, how the teacher views change according to gender, marital status, and educational status and Professional seniority was among the aims of the research. In order to achieve these goals, the screening model, which is one of the quantitative research methods, was preferred. The universe of their search consists of teachers working in public schools in Dulkadiroğlu District of Kahramanmaraş Province. The sample of the research is to create 150 teachers among the teachers working in public schools in the Dulkadiroğlu District of Kahramanmaraş Province, using the “Simple random sampling” method. In the research, two data collection tools were used to collect data. The first is the “Personal Information Form” to learn the personal information of the teachers, and these cond is the “Strategic Leadership Scale”. The data obtained by applying the measurement tools used to collect data of the research to the teachers were analyzed taking in to account the sub-problem of the research. In the study, it was determined that teachers' opinions about strategically eldership did not differ significantly according to gender, marital status, educational status and Professional seniority. According to this result, it can be said that the opinions of the teachers participating in the research in terms of demographic variables are similar to each other.

Kaynakça

  • Ada Ş. 1998. Okul yöneticilerinin öncelikli olarak ilgilendikleri yönetim görevleri. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Cilt 2: 205-210.
  • Ağaoğlu E, Kesim E. 2005. Anadolu Üniversitesi’nde görev yapan eğitim yöneticilerinin zaman yönetimi konusundaki görüşleri. XIV Eğitim Bilimleri Kongresi Kongre Kitabı, Cilt 1: 166-172.
  • Akçay C, Başar MA. 2004. İlköğretim okul müdürlerinin yönetsel görevlere ayırdıkları zaman ve bunları önemli görme dereceleri kaynakları ve sorunları, kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, Pegem Akad, 38: 170-197.
  • Akyüz MY. 2018. Stratejik liderlik. Stratejik Yön Araş Derg, 1(1): 45-66.
  • Aldair J. 2005. Etkili stratejik liderlik. (S. F. Güneş, Çev.), Babiali, İstanbul, Turkey.
  • Aydın A. 1997. Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Örgütünde Yetki Devri Sorunu. Gelişim Dizgi ve Yayıncılık, Ankara, Turkey.
  • Aydın MK. 2012. Kamu ve özel ilköğretim okulu müdürlerinin stratejik liderlik özellikleri ile kurumlarının örgütsel öğrenme düzeyleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • Boal KB, Hooijberg R. 2001. Strategic leadership research: Moving Leadership Quart, 11(4): 515-549.
  • Boal KB. 2007. Strategic leadership organizational learning and network ties. G. J. R. Hooijberg (Ed). Being there even when you are not: leading through strategy srtuctures and systems içinde. (4.b.), 69-86, Emerald, UK.
  • Bursalıoğlu Z. 2002. Okul Yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem Akad, Ankara, Turkey.
  • Büyüköztürk Ş, Çokluk Ö, Köklü N. 2012. Sosyal bilimler için istatistik (6.Baskı). Pegem Akad, Ankara, Turkey.
  • Erdoğan İ. 2010. Eğitim ve Okul Yönetimi. Alfa Yay,İstanbul, Turley.
  • Gümüşeli Aİ. 1996. Okul müdürlerinin öğretim liderliğini sınırlayan etmenler. Kuram ve Uyg Eğitim Yön Derg, 2(2).
  • Irleand RD, Hitt MA. 2005. Achieving and maintaining strategic competiteveness in the 21st century: the role of strategic leadership. Acad Manag Executive, 9(4): 63-74.
  • Kalaycı Ş. 2017. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akad Yay, Ankara, Turkey.
  • Özdayı N, Uzunçarşılı Ü, Uzunçarşılı, A. 1997. Eğitim yöneticilerinin yönetsel zamanlarını kullanmalarının verimlilik açısından değerlendirilmesi. Anadolu Üniv Eğitim Fak Yay, 51: 60-79.
  • Peker Ö, Aytürk N. 2002. Yönetim Becerileri. Yargı Yay, Ankara, Turkey.
  • Pisapia J. 2006. Mastering change in a globalizing world: New directions in leadership, Education Policy Studies Series No. 61. The Hong Kong Institute of Educational Research, The Chinese University of Hong Kong, China.
  • Pisapia J. 2009. The strategic leader: new tactics for a globalizing World. Information Age Publishing Inc, NC, USA.
  • Senge P. 1990. The fifth discipline: the art and practice of learning organization. Doubleday, New York, USA.
  • Uğuroğlu Ö, Çelik Y. 2009. Örgütlerde stratejik liderlik ve özellikleri. Hacettepe Sağlık İdaresi Derg, 12(2): 121-156.
  • Yavaşgel E. 2012. Çağdaş yönetimlerde stratejik liderlik vizyonunun ilk koşulu: Gelecekle uyumlu olmak. İstanbul Üniv İletişim Fak Derg, 15: 377-392.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. 2013. Using multivariate statistics. Pearson Education, NY, USA.
  • Taymaz H. 2003. İlköğretim ve ortaöğretim okulu müdürleri için okul yönetimi. Pegem Akad, Ankara, Turkey.
  • Tural NK. 2002. Eğitim Finansmanı. Anı Yay, Ankara, Turkey.

Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 54 - 61, 01.07.2021
https://doi.org/10.52704/bssocialscience.820737

Öz

Araştırmada okul müdürlerinin stratejik liderlik davranışlarını öğretmen görüşlerine göre belirlemek amaçlanmıştır. Stratejik liderliğe ilişkin öğretmen görüşleri belirlenirken cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve mesleki kıdeme göre öğretmen görüşlerinin değişiminin nasıl olduğu da araştırmanın amaçları arasında yer almıştır. Bu amaçlara ulaşma için araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini Kahramanmaraş İli Dulkadiroğlu İlçesi’ndeki kamu okullarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Kahramanmaraş İli Dulkadiroğlu İlçesi’ndeki kamu okullarında görev yapan öğretmenler arasından “Basit Seçkisiz Örnekleme” yöntemi ile belirlenmiş olan 150 öğretmen oluşturmaktır. Araştırmada verilerin toplanması için iki veri toplama aracı kullanılmıştır. Birincisi öğretmenlerinin kişisel bilgilerini öğrenmek için “Kişisel Bilgi Formu”, ikincisi ise “Stratejik Liderlik Ölçeği” dir. Araştırmanın verilerin toplanması amacıyla kullanılan ölçme araçlarının öğretmenlere uygulanması ile elde edilen veriler, araştırmanın alt problemi dikkate alınarak analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin stratejik liderliğe ilişkin görüşlerinin cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bu sonuca göre demografik değişkenler açısından araştırmaya katılan öğretmenlerin stratejik liderliğe ilişkin görüşlerinin birbirine benzer olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Ada Ş. 1998. Okul yöneticilerinin öncelikli olarak ilgilendikleri yönetim görevleri. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Cilt 2: 205-210.
  • Ağaoğlu E, Kesim E. 2005. Anadolu Üniversitesi’nde görev yapan eğitim yöneticilerinin zaman yönetimi konusundaki görüşleri. XIV Eğitim Bilimleri Kongresi Kongre Kitabı, Cilt 1: 166-172.
  • Akçay C, Başar MA. 2004. İlköğretim okul müdürlerinin yönetsel görevlere ayırdıkları zaman ve bunları önemli görme dereceleri kaynakları ve sorunları, kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, Pegem Akad, 38: 170-197.
  • Akyüz MY. 2018. Stratejik liderlik. Stratejik Yön Araş Derg, 1(1): 45-66.
  • Aldair J. 2005. Etkili stratejik liderlik. (S. F. Güneş, Çev.), Babiali, İstanbul, Turkey.
  • Aydın A. 1997. Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Örgütünde Yetki Devri Sorunu. Gelişim Dizgi ve Yayıncılık, Ankara, Turkey.
  • Aydın MK. 2012. Kamu ve özel ilköğretim okulu müdürlerinin stratejik liderlik özellikleri ile kurumlarının örgütsel öğrenme düzeyleri arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • Boal KB, Hooijberg R. 2001. Strategic leadership research: Moving Leadership Quart, 11(4): 515-549.
  • Boal KB. 2007. Strategic leadership organizational learning and network ties. G. J. R. Hooijberg (Ed). Being there even when you are not: leading through strategy srtuctures and systems içinde. (4.b.), 69-86, Emerald, UK.
  • Bursalıoğlu Z. 2002. Okul Yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem Akad, Ankara, Turkey.
  • Büyüköztürk Ş, Çokluk Ö, Köklü N. 2012. Sosyal bilimler için istatistik (6.Baskı). Pegem Akad, Ankara, Turkey.
  • Erdoğan İ. 2010. Eğitim ve Okul Yönetimi. Alfa Yay,İstanbul, Turley.
  • Gümüşeli Aİ. 1996. Okul müdürlerinin öğretim liderliğini sınırlayan etmenler. Kuram ve Uyg Eğitim Yön Derg, 2(2).
  • Irleand RD, Hitt MA. 2005. Achieving and maintaining strategic competiteveness in the 21st century: the role of strategic leadership. Acad Manag Executive, 9(4): 63-74.
  • Kalaycı Ş. 2017. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akad Yay, Ankara, Turkey.
  • Özdayı N, Uzunçarşılı Ü, Uzunçarşılı, A. 1997. Eğitim yöneticilerinin yönetsel zamanlarını kullanmalarının verimlilik açısından değerlendirilmesi. Anadolu Üniv Eğitim Fak Yay, 51: 60-79.
  • Peker Ö, Aytürk N. 2002. Yönetim Becerileri. Yargı Yay, Ankara, Turkey.
  • Pisapia J. 2006. Mastering change in a globalizing world: New directions in leadership, Education Policy Studies Series No. 61. The Hong Kong Institute of Educational Research, The Chinese University of Hong Kong, China.
  • Pisapia J. 2009. The strategic leader: new tactics for a globalizing World. Information Age Publishing Inc, NC, USA.
  • Senge P. 1990. The fifth discipline: the art and practice of learning organization. Doubleday, New York, USA.
  • Uğuroğlu Ö, Çelik Y. 2009. Örgütlerde stratejik liderlik ve özellikleri. Hacettepe Sağlık İdaresi Derg, 12(2): 121-156.
  • Yavaşgel E. 2012. Çağdaş yönetimlerde stratejik liderlik vizyonunun ilk koşulu: Gelecekle uyumlu olmak. İstanbul Üniv İletişim Fak Derg, 15: 377-392.
  • Tabachnick BG, Fidell LS. 2013. Using multivariate statistics. Pearson Education, NY, USA.
  • Taymaz H. 2003. İlköğretim ve ortaöğretim okulu müdürleri için okul yönetimi. Pegem Akad, Ankara, Turkey.
  • Tural NK. 2002. Eğitim Finansmanı. Anı Yay, Ankara, Turkey.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Yahya Küçük 0000-0003-1021-2624

Özlem Arslan 0000-0003-4339-5332

Yeşim Baydemir 0000-0001-8867-4154

Özlem Abdurrahmanoğulları 0000-0001-7814-0212

Örsan Özkan 0000-0003-3425-4562

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2020
Kabul Tarihi 25 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçük, Y., Arslan, Ö., Baydemir, Y., Abdurrahmanoğulları, Ö., vd. (2021). Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. Black Sea Journal of Public and Social Science, 4(2), 54-61. https://doi.org/10.52704/bssocialscience.820737
AMA Küçük Y, Arslan Ö, Baydemir Y, Abdurrahmanoğulları Ö, Özkan Ö. Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. BSJ Pub. Soc. Sci. Temmuz 2021;4(2):54-61. doi:10.52704/bssocialscience.820737
Chicago Küçük, Yahya, Özlem Arslan, Yeşim Baydemir, Özlem Abdurrahmanoğulları, ve Örsan Özkan. “Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi”. Black Sea Journal of Public and Social Science 4, sy. 2 (Temmuz 2021): 54-61. https://doi.org/10.52704/bssocialscience.820737.
EndNote Küçük Y, Arslan Ö, Baydemir Y, Abdurrahmanoğulları Ö, Özkan Ö (01 Temmuz 2021) Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. Black Sea Journal of Public and Social Science 4 2 54–61.
IEEE Y. Küçük, Ö. Arslan, Y. Baydemir, Ö. Abdurrahmanoğulları, ve Ö. Özkan, “Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi”, BSJ Pub. Soc. Sci., c. 4, sy. 2, ss. 54–61, 2021, doi: 10.52704/bssocialscience.820737.
ISNAD Küçük, Yahya vd. “Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi”. Black Sea Journal of Public and Social Science 4/2 (Temmuz 2021), 54-61. https://doi.org/10.52704/bssocialscience.820737.
JAMA Küçük Y, Arslan Ö, Baydemir Y, Abdurrahmanoğulları Ö, Özkan Ö. Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. BSJ Pub. Soc. Sci. 2021;4:54–61.
MLA Küçük, Yahya vd. “Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi”. Black Sea Journal of Public and Social Science, c. 4, sy. 2, 2021, ss. 54-61, doi:10.52704/bssocialscience.820737.
Vancouver Küçük Y, Arslan Ö, Baydemir Y, Abdurrahmanoğulları Ö, Özkan Ö. Okul Müdürlerinin Stratejik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. BSJ Pub. Soc. Sci. 2021;4(2):54-61.

                              22964