Bu araştırmada ortaokullarda çalışan branş öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarının neler olduğu ve bu davranışları engellemede kullandıkları yaklaşımlar incelenmeye çalışılmıştır. Olgu bilim deseninde nitel araştırma yapılmıştır. Çalışma grubu Konya ili Selçuklu ve Karatay ilçelerinden 4 farklı ortaokulda görev yapan 10 branş öğretmeninden oluşmaktadır. Görüşmeler yapıldıktan sonra elde edilen veriler çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda en çok karşılaşılan istenmeyen öğrenci davranışları; konuşmak, arkadaşlarına sataşmak; onları sözle ve hareketlerle rahatsız etmek, derste başka şeylerle uğraşmak; farklı etkinlikler yapmak, gereksiz yere soru sormak, derste sürekli yer değiştirmek, derse hazırlıksız gelmek ve sınıfta gezinmektir. Katılımcıların verdikleri cevaplara göre en çok karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı kullandıkları yöntemler ise; sözlü uyarı yapmak, farklı etkinlik ve teknikler kullanmak, yer değiştirmek, görmezden gelmek, ailelerden yardım almak, öğrenciyle birebir konuşmak, ses tonunu yükseltmek, sorumluluk vermek ve ödüllendirmedir. Araştırmada öğretmenlerin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarının branş olarak farklılık gösterdiği görülmüştür. Temel derslerde istenmeyen davranışlar daha fazla görülürken; Beden Eğitimi, Müzik gibi derslerde daha az görülmektedir. Öğretmenlerin istenmeyen davranışlara karşı kullandıkları yöntem ve teknikler, her geçen gün çeşitlenmekte, etki gücü ve alanı genişlemektedir. Araştırma bulgularına göre sınıf içi düzeni bozan ve arkadaşlarıyla iyi ilişkiler kuramayan öğrencilere öğretmenlerin; yardım edici, açıklayıcı, bilgilendirici, öğrenci katılımını sağlayıcı, teşvik edici, yönlendirici, bireysel farkları da gözetici, destekleyici, müdahaleci, kuralları hatırlatıcı, ödül-ceza ile düzeni sağlayıcı, hoşgörülü ve ılımlı olan yaklaşımları benimsedikleri sonucu elde edilmiştir. Günümüzde öğretmen eğitim-öğretim ortamının uzun bir süreç olduğunun farkında olmalı, öğrencileriyle ilgili beklentilerinin kısa bir sürede gerçekleşmesini ummamalı, ancak olumlu yönde gelişecekleri konusunda iyimser beklentilere sahip olduğunu hissettirmeli ve onları motive etmelidir. Sınıfta tam mümkün demokratik bir ortam olmalı, öğrenci hakları göz ardı edilmeden, saygı ve sevgiyle oluşturulan bir disiplin anlayışı benimsenmelidir.
ortaokul istenmeyen öğrenci davranışı sınıf yönetimi disiplin
This study aims to examine the unwanted student behaviors encountered by subject teachers working in middle schools and the approaches they use to prevent these behaviors. A qualitative research study was conducted using a case study design. The study group consisted of 10 subject teachers working in four different middle schools in Selçuklu and Karatay districts of Konya province. After conducting interviews with the teachers, the data obtained were analyzed and interpreted. As a result of the research, the most encountered unwanted student behaviors were talking, teasing their friends, disturbing them verbally and physically, engaging in other activities during class, asking unnecessary questions, constantly changing seats, coming unprepared to class, and wandering around the classroom. According to the participants' responses, the methods they used against these unwanted behaviors were verbal warnings, using different activities and techniques, changing seats, ignoring, seeking help from parents, having one-on-one conversations with students, raising their voice, giving responsibility, and rewarding. It was observed that the unwanted student behaviors encountered by teachers varied according to the subject taught. Unwanted behaviors were more common in core subjects while less common in subjects such as physical education and music. The methods and techniques used by teachers against unwanted behaviors are becoming more diverse and expanding their effectiveness and scope every day. According to the research findings, teachers adopt approaches that are helpful, explanatory, informative, encourage student participation, directive, sensitive to individual differences, supportive, interventionist, reminder of rules, orderly with reward-punishment, tolerant and moderate towards students who disrupt classroom order and cannot establish good relationships with their peers. Nowadays, teachers should be aware that the education-teaching environment is a long process, should not expect their expectations regarding their students to be fulfilled in a short time, but should make them feel that they have optimistic expectations about positive developments and motivate them. The classroom should be a fully possible democratic environment, with a discipline understanding based on respect and love, without ignoring student rights.
secondary school classroom management discipline undesirable behaviour
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.