Kitle iletişiminden bireysel-dijital medya ortamlarına doğru evrilen iletişim teknolojisi ve süreçleri, günlük yaşamın her alanına etki ederek yaşamımızı geniş çaplı bir dönüşüme sürüklemektedir. Klasik ve yeni medya ortamlarının sunduğu iletişim ve paylaşım olanaklarını ve işlevlerini sorgulayarak değerlendirebilen bireyler daha etkin ve güçlü bir konuma yükselebilecektir. Bu noktada, bireysel farkındalık ve bireysel ihtiyaçlar ekseninde tasarlanacak öğrenme etkinlikleri, hem bireysel iletişimin hem de medya ortamları yardımıyla geliştirilebilecek öğretim ve öğrenme tekniklerini kolaylaştıracaktır. Bu bağlamda, Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı’nın temel bileşenlerinin üniversite öğrencileri açısından sınanabilmesi önemlidir. Bu çalışmanın temel amacı, Medya Okuryazarlığı dersini alan Eğitim Fakültesi öğrencilerinin, hangi medya ortamlarını, ne tür amaç ve tercihlerle takip ettiğini betimlemektir. Nitel araştırma deseninde kurgulanmış olan bu araştırmanın çalışma grubunu, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi’ndeki farklı bölümlerde lisans eğitimini sürdürmekte olan 48 öğrenci oluşturmuştur. Uzaktan eğitim modeliyle yürütülen ders ortamında uygulanan görüşme tekniği aracılığıyla sorular yöneltilmiş ve yanıtları da elektronik posta yoluyla toplanmıştır. Toplanan verinin analizi için kullanılan kodlar ve temalar hem ilgili kurama hem de bulgulara dayalı olarak geliştirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, çalışma grubundaki katılımcıların farklı medya ortamlarından yararlanma tercihlerini ifade eden 40 kod ve 3 ana tema ortaya çıkmıştır. Katılımcılar, ağırlıklı olarak yeni medya ortamı olarak tanımlanan web siteleri, blog-vlog ortamları ile pod-cast kanalları izliyor olsa da, bunların yanında azımsanmayacak düzeyde klasik medya bileşenlerini da takip etmeyi tercih edebilmektedir. Basılı gazete takibi çok düşük düzeyde kalmasına rağmen, düzenli takip edilen basılı dergilerin içerik türleri ve çeşitliliği dikkat çekicidir. Katılımcıların medya araçlarından yararlanma gerekçeleri, Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı’yla uyumlu olup, kişisel gelişim ve öğrenme, eğlenme ve boş zaman değerlendirme, toplumsallaşma ve iletişim temalarıyla özetlenebilir. Bununla birlikte, yeni medya ortamlarının tercihinde en sık vurgulanan temel gerekçe, sansürsüz bilgiye erişim olmuştur.
Kitle iletişimi Lisans öğrencileri kişisel gelişim medya Kullanımlar ve Doyumlar Kuramı
Etik kurul raporu dosyası yüklenmiştir.
Yoktur
Yoktur
The evolution of communication technologies and processes from mass communication to individual-digital media environments is driving a large-scale transformation in our daily lives. Individuals who can critically assess the communication and sharing possibilities and functions offered by both traditional and new media environments will rise to a more effective and empowered position. At this point, learning activities designed around individual awareness and needs will facilitate both personal communication and the teaching and learning techniques that can be enhanced with the help of media environments. In this context, it is important to test the basic components of the Uses and Gratifications Theory from the perspective of university students. The main aim of this study is to describe which media environments Education Faculty students who take the Media Literacy course follow, and for what purposes and preferences. The study, designed in a qualitative research framework, involved 48 undergraduate students from various departments of the Education Faculty at Mersin University. Questions were posed using an interview technique conducted in a distance learning environment, and responses were collected via email. The codes and themes used for analyzing the collected data were developed based on both the relevant theory and the findings. According to the research findings, 40 codes and 3 main themes emerged, expressing the participants' media usage preferences. While the participants predominantly followed websites, blogs, vlogs, and podcasts (defined as new media environments), they also preferred to follow traditional media components to a considerable extent. Although the tracking of print newspapers was very low, the types and diversity of content in regularly followed print magazines were noteworthy. The participants' reasons for using media tools were consistent with the Uses and Gratifications Theory and can be summarized under the themes of personal development and learning, entertainment and leisure, and socialization and communication. Additionally, the most frequently emphasized reason for preferring new media environments was access to uncensored information.
mass communication undergraduate students personal development the media Theory of Uses and Gratifications
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.