Environment problems and the effects of climate crisis give rise to different consequences and affect the lives of people. Therefore, educating students with awareness and sensitiveness about this subject at an early age has become obligatory. In other words, the environmental education instructed at schools is always supposed to be up to date in this context. In this research, the historical background of the content of the Environment Education and Climate Change Lesson's curriculum is investigated which is instructed to secondary school students as a selective course in Türkiye. The instruction durations at schools, content, learning fields, distribution of the subjects and the number of the outcomes of environmental education's curriculum are examined progressively. In this research, the weekly schedule of the lesson and document analysis of the curriculum are performed, and the results are presented. Consequently, it is understood that there was not any independent lesson named as environmental education in Türkiye until the 1990s; the instructional statute of the lesson from the beginning of primary schools differentiated as selective or compulsory in the meanwhile; the names of independent lessons about environmental education are changed in time; the instructional levels of the grades are increased in number with the latest updates; the climate crisis and disaster trainings are highlighted as independent subjects, and the content is developed mainly for practical applications rather than transfer of academic knowledge.
Çevre sorunları ve özellikle de iklim krizinin etkileri tüm dünyada çok şiddetli şekilde etkisini göstermekte ve farklı yollarla insanların hayatını etkilemektedir. Ayrıca bu konudaki farkındalığın ve duyarlılığın erken yaşta kazandırılması bir zorunluluk haline gelmiştir. Dolayısıyla okullarda verilen çevre eğitiminin de bu bağlamda her zaman güncel olması gerekmektedir. Türkiye’de ortaokullarda seçmeli olarak okutulan “Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği Dersi”nin incelendiği bu araştırmada dersin ve içeriğinin tarihsel değişim süreci ele alınmıştır. Çevre eğitimiyle ilgili bu dersin okullardaki işlenme süresinin yanı sıra öğretim programının içeriğinin; öğrenme alanları, konu dağılımları ve programda yer alan kazanımların miktarı bakımından zamanla ortaya çıkan durumu incelenmiştir. Bu inceleme yapılırken dersle ilişkili haftalık ders çizelgeleri ve öğretim programları üzerinden doküman incelemesi yapılmış ve elde edilen veriler derlenerek sunulmuştur. Çalışmanın sonucunda Türkiye’de çevre eğitimine yönelik 1990’lı yıllara kadar bağımsız bir dersin bulunmadığı, ilkokullarda işlenmeye başlanan dersin günümüze kadar zorunlu veya seçmeli olması durumunun zaman içerisinde değişkenlik gösterdiği, çevre eğitimiyle ilişkili bağımsız olarak okutulan ders isimlerinin farklılaştığı, en son yapılan değişiklikle ortaokullarda bu dersin okutulduğu sınıf seviyesinin artırıldığı ve programda iklim krizi ve afet eğitimi konularına ayrı bir şekilde yer verildiği, içeriğin teorik bilgi aktarımından çok uygulamaya dönük hazırlandığı anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education