In this study, it is aimed to find out the learning outcome in science
course curriculum that was started to applied in 2013, being at which level and
how its tendency according to revised bloom taxonomy. For this purpose, the
learning outcome in science course curriculum have been examined and classified
on the basis of Revised Bloom Taxonomy.
The study has been conducted using the method of document analysis. The
learning outcome of science course curriculum that have been analyzed according
to revised Bloom Taxonomy with the aim of finding out the tendency of the
learning outcome to the revised Bloom Taxonomy. For this purpose, the 330
learning outcome placing in the science course program have been examined. The
Reliability computing has been made in the analysis of data and because the
reliability co-efficient .88 it is considered that the analysis is reliable.
According to the analysis results it has been defined that in knowledge
dimension: the most learning outcome are given in the conceptual knowledge, the
least learning outcomes are given in the metacognitive knowledge; in Cognitive processes
dimension the most learning outcome are given at the level of understanding,
the least learning outcome are given at the level of the evaluation. It has
been found out that the senior cognitive process dimensions have not been
taking place adequately in the learning outcome of science course curriculum.
Furthermore, it has been induced that there has not been a homogenous
distribution of the learning outcome at the cognitive dimension step and there
has not been a focus on the learning outcome that are related to the senior
cognitive dimension, activating e learnings of students.
Science Course Curriculum Learning Outcome Program Evaluation Revised Bloom Taxonomy
Çalışmada, 2013 yılı Fen Bilimleri Öğretim Programı kazanımlarının
yenilenmiş Bloom taksonomisine göre hangi düzeyde olduğu ve nasıl bir eğilim
gösterdiğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaçla Fen Bilimleri Öğretim Programı
kazanımlarının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmiş ve sınıflanması
yapılmıştır.
Çalışma doküman incelemesi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
2013 yılında yayınlanan Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı kazanımlarının
yenilenmiş Bloom taksonomisine göre nasıl bir eğilim gösterdiğini ortaya koymak
amacıyla yenilenmiş Bloom taksonomisine göre analizi yapılmıştır. Bu amaçla Fen
Bilimleri Dersi Öğretim programında yer alan 330 kazanım incelenmiştir.
Verilerin analizinde güvenirlik hesaplaması yapılmış ve güvenirlik katsayısı
.88 bulunduğundan analizin güvenilir olduğu düşünülmüştür. Analiz bulgularına
göre bilgi boyutunda: en çok kavramsal bilgi düzeyinde kazanıma yer verildiği,
en az ise üstbilişsel bilgi düzeyinde kazanıma yer verildiği; bilişsel süreç
boyutunda: en çok anlama düzeyinde kazanıma, en az ise değerlendirme düzeyinde
kazanıma yer verildiği belirlenmiştir. Fen Bilimleri Öğretim Programı
kazanımlarında üst düzey bilişsel süreç boyutlara yeteri kadar yer verilmediği
ortaya çıkmıştır. Ayrıca bilgi boyutu basamaklarında kazanımların homojen
dağılım göstermediği ve öğrenci öğrenmelerini aktif kılıcı üst düzey bilgi
boyutuyla ilgi kazanımlara ağırlık verilmediği sonucu çıkmıştır.
fen öğretim programı kazanımlar program değerlendirme yenilenmiş Bloom Taksonomisi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education