Organizations can be defined as tools enabling people to shape the world
beyond their individual capabilities. Though organizations were initially
founded for humanistic goals, it is unlikely to isolate them from power
relationships in a given society. They may become useful instruments for power
elites to dominate masses. Despite of their adverse effects, it is unlikely to
give up particularly public organizations easily. At this point, describing
negative aspects of organizations beside positive ones might create awareness
about patalogies regarding organizational life. The use of metaphors in organization
studies might make humanistic and environmental costs ignored by classical
definitions visible beside transform highly complexified organizations into
simple cognitive models. In this study theoretical discussions regarding the
conceptions of domination and their results in educational administration were
included. Moreover suggestions for palliating domination relationships were discussed
and solutions offered for educational organizations were analyzed.
Örgütler insanlara bireysel yeteneklerinin ötesinde dünyayı
şekillendirme imkânı sunan aracılar olarak tanımlanabilir. Başlangıçta
çoğunlukla insani amaçlarla kurulmuş olsalar da örgütleri toplumdaki güç
ilişkilerinden soyutlamak mümkün değildir. İktidar elitleri için yönetilenler
üzerinde tahakküm kurmak ve sürdürmek için kullanışlı aygıtlara dönüşebilirler.
Yan etkilerine rağmen özellikle kamu örgütlerinden kolaylıkla vaz geçmek mümkün
değildir. Bu noktada örgütlerin olumlu
yönlerinin yanında olumsuz yönlerinin de betimlenmesi, örgütsel yaşamın
patalojileri hakkında farkındalık oluşturabilir. Örgüt çalışmalarında metafor
kullanımı yüksek düzeyde karmaşıklaşmış örgütleri basit zihnsel modellere
dönüştürmenin yanında klasik tanımların görmezden geldiği insani ve çevresel
maliyetleri görünür kılabilir. Bu çalışmada tahakküm kavramına ilişkin kuramsal
tartışmalara yer verilerek eğitim yönetimine ilişkin doğurguları analiz
edilmiştir. Bunun yanında örgüt içi tahakküm ilişkilerinin hafifletilmesine
ilişkin alanyazındaki öneriler tartışılarak okullara ilişkin çözüm önerileri
analiz edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education