Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Futbol Özel Yetenek Sınavının Rasch Ölçüm Modeli ile Analizi: Bartın Üniversitesi Örneği

Yıl 2017, , 385 - 394, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.288162

Öz



Bu çalışmanın amacı, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Özel Yetenek
Sınavı kapsamında yapılan futbol branşındaki jüri üyelerinin
değerlendirmelerini Rasch Ölçüm Modeli kullanılarak incelemektir. Araştırmada
tarama yöntemi kullanılmış ve araştırmadaki tüm akademisyenler ve katılımcılar
gönüllüler arasından seçilmiştir. Rasch Ölçüm Modeli'nde üç faktör vardır ve
çalışmada 3 jüri (futbol dalında uzmanlık sahibi akademisyenler), 6 kriter
(futbol branşındaki yeterlik ve beceriler) ve 223 katılımcıdan oluşan bu üç
faktör değerlendirilmiştir.



Araştırmanın bulguları; belirlenen kriterlere göre en yüksek performansa
sahip adayların C26, C33, C67, C59, C21, C94 ve C17 kodlu adaylar olduğunu
ortaya koyarken, düşük performans gösteren adayların C54, C72, C10, C79, C86, C35
ve C76 kodlu adaylar olduğunu ortaya koymuştur. Buna ek olarak, tüm
değerlendiricilerin ortalamanın altında derecelendirdiği ve değerlendiricilerin
tüm notlarının birbirine yakın olduğu tespit edildi. “Uzun Pas” en kolay
yeterlik iken “Top Sektirmek” en zor yeterlik olduğu çalışmanın bir başka
bulgusudur.



Bu çalışma, özel yetenek sınavı ile bir lisans programına kabul edilmek
isteyen aday öğrencilerin değerlendirilme kriterleri ve bu kriterleri
standartlaştırmanın gerekliliği açısından önemlidir. Ayrıca değerlendirme
aşamasında değerlendiriciler arasında ortaya çıkabilecek yorumlardaki
farklılıkları en aza indirgemek için istatistiksel olarak inceleme yapılması
gerekmektedir.



Kaynakça

  • Başpınar, E. & Öğüş, E. (1997). Özel Yetenek Sınavı ile Öğrenci Alan Üniversitelerde Puanların Değerlendirilmesi için Yöntemler. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2(1), 33-50.
  • Dalkıran, O., Altıntaş, A., Gündüz, N., Sunay, H. & Akgül, M. (2004). Ankara İli Devlet-Özel İlk ve Orta Öğretim Okullarındaki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ders Dışı Etkinliklerinde Kapalı Spor Alanlarının Etkin Kullanımı Üzerine Görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2(3), 109-118.
  • Semerci, Ç. (2011). Doktora Yeterlikler Çerçevesinde Öğretim Üyesi, Akran ve Öz Değerlendirmelerin Rasch Modeliyle Analizi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2(2), 164-171.

Analysis of Physical Education and Sports School Football Special Talent Examination via Rasch Model of Measurement: Bartin University Sample

Yıl 2017, , 385 - 394, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.288162

Öz

The purpose of this study is to analyze the evaluations of branch
members of the jury in football branch examination carried out within the scope
of Special Talent Examination of Physical Education and Sports School using
Rasch model of measurement. Survey method was used in the study and all the
academics and participants in the study were chosen among voluntaries. There
are three factors in Rasch Model of measurement and these are: 3 juries
(academicians who have expertise in football branch), 6 criteria (competences
and skills in football branch) and 223 participants evaluated.

The findings of the study revealed that the applicants with the highest
performance based on the criteria set were applicants coded C26, C33, C67, C59,
C21, C94 and C17 whilst the applicants with a low performance were C54, C72,
C10, C79, C86, C35 and C76. In addition, it was also found that all raters
rated below average and that all the ratings of the raters were close to each
other. Another finding of the study was that the most difficult competence was
“bouncing ball” whilst the easiest was “long pass”.





This study is important in terms of the fact that evaluation criteria of
the applicant students who want to get an admission to an undergraduate
programme via special skills examination and the necessity of making their
standardization. Besides, it is necessary to statistically examine in order to
minimize the differences in comments that could arise between raters in their
evaluations.

Kaynakça

  • Başpınar, E. & Öğüş, E. (1997). Özel Yetenek Sınavı ile Öğrenci Alan Üniversitelerde Puanların Değerlendirilmesi için Yöntemler. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2(1), 33-50.
  • Dalkıran, O., Altıntaş, A., Gündüz, N., Sunay, H. & Akgül, M. (2004). Ankara İli Devlet-Özel İlk ve Orta Öğretim Okullarındaki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Ders Dışı Etkinliklerinde Kapalı Spor Alanlarının Etkin Kullanımı Üzerine Görüşleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2(3), 109-118.
  • Semerci, Ç. (2011). Doktora Yeterlikler Çerçevesinde Öğretim Üyesi, Akran ve Öz Değerlendirmelerin Rasch Modeliyle Analizi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2(2), 164-171.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Kul

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Kul, M. (2017). Analysis of Physical Education and Sports School Football Special Talent Examination via Rasch Model of Measurement: Bartin University Sample. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(1), 385-394. https://doi.org/10.14686/buefad.288162

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education