The purpose of this research is to examine the
predictive effects of academic intrinsic motivation and self-efficacy factors
within the personal factors on the academic achievement of secondary school
students. A total of 254 students, 53.9% female and 46.1% male, participated in
the research. The sample of the research was formed by two randomly chosen high
schools, one of Anatolian High School and one of Vocational High School,
including 9th, 10th, 11th and 12th grades of two classes, in Izmir province. The
research was carried out in the correlational research within the context of
the descriptive research methods. Personal information form, academic intrinsic
motivation scale and general self-efficacy scale were used as data collection
tools. The Pearson Product-Moment Correlation coefficient was used to determine
the relationship between the academic achievement and the sub-factors of the
academic intrinsic motivation and the general self-efficacy. Multiple linear
regression analysis was conveyed to determine to what extent the sub-factors of
the academic intrinsic motivation and the general self-efficacy explained the
variance of the students' academic achievement. The results revealed that the
personal factors that predict the academic achievement of the students are in
the order of initiation, fear of failure, social acceptance, insistence-effort
and need for achievement. It was also found that all sub-factors explained 56%
of the variance in academic achievement of secondary school students.
academic intrinsic motivation general self-efficacy academic achievement secondary school students
Bu araştırmanın amacı, Ortaöğretim öğrencilerinin
akademik başarıları üzerine kişisel faktörlerden akademik içsel motivasyon ve
genel özyeterlilik faktörlerinin yordayıcı etkilerini incelemektir. Araştırmaya
%53,9’u kız, %46,1’i erkek olmak üzere toplam 254 ortaöğretim öğrencisi
katılmıştır. Araştırmanın örneklemi, İzmir ili kapsamında tesadüfi örnekleme
yöntemiyle seçilen bir Anadolu Lisesi ve bir Meslek Lisesi olmak üzere toplam
iki lisenin 9., 10., 11. ve 12. sınıflarından rastgele seçilen ikişer şube ile
oluşturulmuştur. Araştırma betimsel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama
modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel
bilgi formu, akademik içsel motivasyon ölçeği ve genel özyeterlilik ölçeği
kullanılmıştır. Ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları ile akademik
içsel motivasyonları ve genel özyeterlilikleri arasındaki ilişkinin
belirlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısından
yararlanılmıştır. Öğrencilerin, akademik içsel motivasyonları ve genel
özyeterlilikleri alt faktörlerinin akademik başarılarındaki varyansın ne
kadarını açıkladığını saptamak için ise çoklu doğrusal regresyon analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarından öğrencilerin akademik başarılarını
yordayan kişisel faktörlerin önem sırasının başlama, başarısızlık korkusu,
sosyal kabul, sürdürme çabası-ısrar ve başarı gereksinimi şeklinde olduğu
ortaya çıkmıştır. Ayrıca tüm alt faktörlerin akademik başarı üzerindeki
varyansın %56’sını açıkladığı bulunmuştur.
akademik içsel motivasyon genel özyeterlilik akademik başarı ortaöğretim öğrencileri
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education