Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining the Effect of University Students' Technology Usage Levels on Digital Reading Self-Efficacy

Yıl 2023, , 73 - 84, 30.01.2023
https://doi.org/10.14686/buefad.993603

Öz

It was aimed to determine the effect of technology use levels of university students studying in the field of health on their digital reading self-efficacy and to examine them according to different variables, in this study. The screening model was determined for the research model and the data were obtained by convenience sampling method. The sample group consists of 461 (372 female-89 male) students studying in the field of health at Sivas Cumhuriyet University. The research data were obtained by applying the "Reliability of the Technology Usage Scale" developed by Zincirkıran and Tiftik (2014) and the "Digital Reading Self-Efficacy Scale" developed by Akkaya and Çıvgın (2020). Descriptive statistics, independent groups t-test, ANOVA, Tukey, CFA, and SEM techniques were used in the analysis of the data obtained. It was determined that students' technology use levels differed significantly in terms of internet usage time, digital reading self-efficacy in terms of grade level, branch, and internet use time variables, according to the research findings. In addition, it was determined that students' technology use levels had a positive effect on their digital reading self-efficacy levels and predicted all their factors.

Kaynakça

  • Akkaya, N., & Çıvğın, H. (2020). Dijital okuma öz yeterlilik ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Güneş, F. ve Işık, AD (Ed.), Girişimcilik ve Yenilikçilik içinde (ss. 20-29). Ankara: Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği Yayınları.
  • Aksoy, C. (2018). Teknoloji Kullanım Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Ölçülmesi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1111-1131. doi: https://doi.org/10.26466/opus.419032
  • Allwright, R. L. (1981). What do we want teaching materials for? ELT journal, 36(1), 5-18. doi: https://doi.org/10.1093/elt/36.1.5
  • Bagozzi, R. P., & Fornell, C. (1982). Theoretical concepts, measurement, and meaning. Vol. 2, C. Fornell (Ed.) In a second generation of multivariate analysis, (pp. 5-23). Chicago: American Marketing Association.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çev. Durmuş Ali Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayını.
  • Bozpolat, E., & Arslan, A. (2018). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersine ilişkin görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(3), 60-84. doi: https://doi.org/10.19160/ijer.4639
  • Clever, A. G., & Scarisbrick, D. H. (2001). Practical statistics and experimental design for plant and crop science. Jon Wiley & Sons Ltd., U.K., ISBN:0471899089, pp. 182-217.
  • Dargut, T., & Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Ellis, R. (1997). The empirical evaluation of language teaching materials. ELT journal, 51(1), 36-42. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/51.1.36
  • Güneş, F. (2016). Kâğıttan ekrana okuma alanındaki gelişmeler (from paper to screen developments in the field of reading. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(1), 1-18. doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi. (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin.
  • İmren, M., & Tekman, H. G. (2020). Bilgi iletişim teknolojisi kullanım düzeyi ve motivasyonlarının bilişsel yetilerle ilişkisi. Turk Psikoloji Dergisi, 35(86). doi: 10.31828/tpd1300443320190717m000021
  • İşeri, K. (1998). Okuma ediminin eğitimsel işlevi. Dil Dergisi, 70, 5-18.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (6. Baskı). Ankara: Asil.
  • Karasakaloğlu, N., Saracaloğlu, A. S., & Uça, S.(2011). Türkçe öğretmenlerinin teknoloji tutumları ile bilgi teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 26-36.
  • Katrancı, M., Uygun, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 773-797. doi: https://doi.org/10.14520/adyusbd.460
  • Kayri, M. (2009). Araştirmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Journal of Social Science, 19(1), 51-64.
  • Kish, L. (1965). Survey sampling. New York: John Wiley & Sons Inc.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Redearch, 32(2), 131-152. doi: https://doi.org/10.2190/0EW7-01WB-BKHL-QDYV
  • Odabaş, H. (2017). Kitap okumadan dijital okumaya: okuma kültüründe ve davranışında gözlemlenen değişimler. Bilişim Teknolojilerinin bilgi merkezlerine ve hizmetlerine etkileri içinde (ss. 272-292). Hiperyayın.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., & Sevmez, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde dijital/e-kitap okuma kültürü: Selçuk Üniversitesi örneği. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 58(1), 139-171. doi: http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2018.58.1.8
  • Öksüz, C., & Karakoç, Ş. A. (2010). İlköğretim okullarında matematik derslerinde teknoloji kullanım düzeyini belirleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 372-383.
  • Özen, Y., & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 394-422.
  • Seyitoğulları O., & Yalçınsoy A. (2016). Günümüz gençliğinin inovasyon ve teknoloji algılarına yönelik ampirik bir araştırma. International Journal of Social Academia, 1(1), 13-23.
  • Şahenk-Erkan, S. S., & Dağal, A. B. (2018). Öğretmen adaylarının dijital okuma, yazma ve sunum hazırlama becerileri hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 131-144. doi: http://dx.doi.org/10.21733/ibad.373767
  • Ulu, H. & Zelzele, E. B. (2018). Öğretmen adaylarının ekran okuma öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2608-2628.
  • Wolf, M., & Barzillai, M. (2009). The importance of deep reading. Literacy 2.0, 66(6), 32–37. https://www.mbaea.org/media/documents/Educational_Leadership_Article_The__D87FE2BC4E7AD.pdf
  • Yalın, H.İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.
  • Yıldız, N., & Keskin, H. (2016). Ergenlik dönemindeki öğrencilerin dijital ve matbu okumaya karşı tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 344-361. doi: https://doi.org/10.17860/efd.82485
  • Yılmaz, M., Üredi, L., & Akbaşlı, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.
  • Zincirkıran, M., & Tiftik, H. (2014). Innovation or technological mad-ness? a research on the students of business administration for their preferences of innovation and technology. International Jour-nal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(2), 320-336. doi: https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v4-i2/65

Üniversite Öğrencilerinin Teknoloji Kullanım Düzeylerinin Dijital Okuma Öz-Yeterlikleri Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesi

Yıl 2023, , 73 - 84, 30.01.2023
https://doi.org/10.14686/buefad.993603

Öz

Bu araştırmada sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin teknolojiyi kullanma düzeylerinin dijital okuma öz-yeterlikleri üzerindeki etki düzeyinin belirlenmesi, farklı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın modeli olarak tarama modeli benimsenmiş olup veriler kolayda örneklemi yöntemiyle elde edilmiştir. Örneklem grubu Sivas Cumhuriyet Üniversitesinde sağlık alanında öğrenim gören 461 (372 kadın-89 erkek) öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri Zincirkıran ve Tiftik (2014) tarafından geliştirilen “Teknoloji Kullanım Ölçeği” ve Akkaya ve Çıvğın (2020) tarafından geliştirilen “Dijital Okuma Öz Yeterlilik Ölçeği” uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplar t testi, ANOVA, Tukey, DFA ve YEM teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin teknoloji kullanım düzeylerinin internet kullanım süresi, dijital okuma öz-yeterliklerinin sınıf düzeyi, branş ve internet kullanım süresi değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin teknoloji kullanım düzeylerinin dijital okuma öz-yeterlik düzeyleri üzerinde pozitif yönde etkisi olduğu ve tüm faktörlerini yordadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, N., & Çıvğın, H. (2020). Dijital okuma öz yeterlilik ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Güneş, F. ve Işık, AD (Ed.), Girişimcilik ve Yenilikçilik içinde (ss. 20-29). Ankara: Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği Yayınları.
  • Aksoy, C. (2018). Teknoloji Kullanım Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirliğinin Ölçülmesi: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1111-1131. doi: https://doi.org/10.26466/opus.419032
  • Allwright, R. L. (1981). What do we want teaching materials for? ELT journal, 36(1), 5-18. doi: https://doi.org/10.1093/elt/36.1.5
  • Bagozzi, R. P., & Fornell, C. (1982). Theoretical concepts, measurement, and meaning. Vol. 2, C. Fornell (Ed.) In a second generation of multivariate analysis, (pp. 5-23). Chicago: American Marketing Association.
  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Çev. Durmuş Ali Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayını.
  • Bozpolat, E., & Arslan, A. (2018). Öğretmen adaylarının öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı dersine ilişkin görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(3), 60-84. doi: https://doi.org/10.19160/ijer.4639
  • Clever, A. G., & Scarisbrick, D. H. (2001). Practical statistics and experimental design for plant and crop science. Jon Wiley & Sons Ltd., U.K., ISBN:0471899089, pp. 182-217.
  • Dargut, T., & Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Ellis, R. (1997). The empirical evaluation of language teaching materials. ELT journal, 51(1), 36-42. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/51.1.36
  • Güneş, F. (2016). Kâğıttan ekrana okuma alanındaki gelişmeler (from paper to screen developments in the field of reading. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(1), 1-18. doi: 10.14686/buefad.v5i1.5000155474
  • Gürbüz, S. (2019). AMOS ile yapısal eşitlik modellemesi. (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin.
  • İmren, M., & Tekman, H. G. (2020). Bilgi iletişim teknolojisi kullanım düzeyi ve motivasyonlarının bilişsel yetilerle ilişkisi. Turk Psikoloji Dergisi, 35(86). doi: 10.31828/tpd1300443320190717m000021
  • İşeri, K. (1998). Okuma ediminin eğitimsel işlevi. Dil Dergisi, 70, 5-18.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (6. Baskı). Ankara: Asil.
  • Karasakaloğlu, N., Saracaloğlu, A. S., & Uça, S.(2011). Türkçe öğretmenlerinin teknoloji tutumları ile bilgi teknolojilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 26-36.
  • Katrancı, M., Uygun, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 773-797. doi: https://doi.org/10.14520/adyusbd.460
  • Kayri, M. (2009). Araştirmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Journal of Social Science, 19(1), 51-64.
  • Kish, L. (1965). Survey sampling. New York: John Wiley & Sons Inc.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Redearch, 32(2), 131-152. doi: https://doi.org/10.2190/0EW7-01WB-BKHL-QDYV
  • Odabaş, H. (2017). Kitap okumadan dijital okumaya: okuma kültüründe ve davranışında gözlemlenen değişimler. Bilişim Teknolojilerinin bilgi merkezlerine ve hizmetlerine etkileri içinde (ss. 272-292). Hiperyayın.
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., & Sevmez, H. (2018). Üniversite öğrencilerinde dijital/e-kitap okuma kültürü: Selçuk Üniversitesi örneği. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 58(1), 139-171. doi: http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2018.58.1.8
  • Öksüz, C., & Karakoç, Ş. A. (2010). İlköğretim okullarında matematik derslerinde teknoloji kullanım düzeyini belirleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 372-383.
  • Özen, Y., & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 394-422.
  • Seyitoğulları O., & Yalçınsoy A. (2016). Günümüz gençliğinin inovasyon ve teknoloji algılarına yönelik ampirik bir araştırma. International Journal of Social Academia, 1(1), 13-23.
  • Şahenk-Erkan, S. S., & Dağal, A. B. (2018). Öğretmen adaylarının dijital okuma, yazma ve sunum hazırlama becerileri hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 131-144. doi: http://dx.doi.org/10.21733/ibad.373767
  • Ulu, H. & Zelzele, E. B. (2018). Öğretmen adaylarının ekran okuma öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2608-2628.
  • Wolf, M., & Barzillai, M. (2009). The importance of deep reading. Literacy 2.0, 66(6), 32–37. https://www.mbaea.org/media/documents/Educational_Leadership_Article_The__D87FE2BC4E7AD.pdf
  • Yalın, H.İ. (2003). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay.
  • Yıldız, N., & Keskin, H. (2016). Ergenlik dönemindeki öğrencilerin dijital ve matbu okumaya karşı tutumlarının çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 344-361. doi: https://doi.org/10.17860/efd.82485
  • Yılmaz, M., Üredi, L., & Akbaşlı, S. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 1(1), 105-121.
  • Zincirkıran, M., & Tiftik, H. (2014). Innovation or technological mad-ness? a research on the students of business administration for their preferences of innovation and technology. International Jour-nal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(2), 320-336. doi: https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v4-i2/65
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Arslan 0000-0002-8775-1119

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Arslan, A. (2023). Determining the Effect of University Students’ Technology Usage Levels on Digital Reading Self-Efficacy. Bartın University Journal of Faculty of Education, 12(1), 73-84. https://doi.org/10.14686/buefad.993603

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education