Need for cognition refers to the tendency
for people to vary in the extent to which they engage in and enjoy efortful
cognitive activities. Berzonsky proposed an identity formation model which
involves social-cognitive processes. According to this model, each identity
styles involve different social-cognitive processes. In this model, three
identity styles were defined: informational, normative, and diffuse–avoidant.
The aim of this study is to examine whether identity styles and need for
closure and Self-esteem predict need for cognition during emerging adulthood.
The research group consisted of 253 (68,8 % female, 31,2,8% male) university
students. To collect data the need for cognition scale, need for closure scale,
Self-esteem Scale and Identity Style Inventory were used. First of all need for
cognition scale adapt to Turkish culture. A regression model was used in order
to investigate relations among Self-esteem, need for closure identity styles
and need for cognition. The results of this study indicated that need for
closure, self esteem and identity styles significantly need for cognition. The
results of this study indicated that informational identity style positively
significantly predicts need for cognition; need for closure, normative, and
diffuse–avoidant identity styles negatively significantly predict self esteem.
Self esteem does not predict to need for cognition.
need for cognition need for closure self-esteem identity Style
Biliş ihtiyacı bireyin bilişsel etkinlerle
ilgilenmesi, bu tür bilişsel etkinlikleri yaparken caba harcamaktan zevk alması
olarak tanımlanır. Berzonsky kimlik gelişiminde sosyal ve bilişsel süreçleri
dikkate alan bir model önermiştir. Bu modele göre bireylerin kimlikleri bilgi
yönelimi, norm yönelimi ve kaçınma yönelimi olmak üzere üçe ayrılmaktadır. Bu
araştırmanın temel amacı tamamlama ihtiyacı, kimlik stilleri ve benlik
saygısının biliş ihtiyacı yordayıp yordamadığını incelemektir. Araştırma grubu
253 (% 68,8 kız %31,2 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada
verilerin toplanmasında Biliş ihtiyacı ölçeği, tamamlama ihtiyacı ölçeği,
Benlik Saygısı Ölçeği ve Kimlik Stilleri Envanteri Kullanılmıştır. Öncelikle
biliş ihtiyacı ölçeğinin adaptasyonu yapılmıştır. Kimlik stilleri benlik
saygısı ve tamamlama ihtiyacının biliş ihtiyacını yordayıp yordamadığını
beliren yetişkinlik dönemimde incelemek için regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları Tamamlama ihtiyacı, kimlik stilleri ve benlik saygısının
biliş ihtiyacının anlamlı olarak yordadığını göstermiştir. Araştırma sonuçları
bilgi yönelimli kimlik stilinin biliş ihtiyacını pozitif, tamamlama ihtiyacı,
norm ve kaçınma yönelimli kimlik stillerinin biliş ihtiyacını negatif yönde
anlamlı olarak yordadığını, ama benlik saygısın biliş ihtiyacını yordamadığını
göstermiştir
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education