Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Gözünden Eğitimde Kalite Sorunsalı

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 1134 - 1152, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.290859

Öz

Bir toplumun refah seviyesini artırma için
alınacak yolun en önemli adımı eğitim sistemini güçlendirmektir. Bu da eğitimde
kalite yönetimi ile mümkündür. Ülkemizde kalite için “Toplam Kalite Yönetimi”
başlığında uygulamalara yer verilmektedir. Çalışmanın amacı bu uygulamaların
işlevselliğini öğretmenlerle birlikte yordama ve eğitimde kalite sorunsalını
ortaya koymaktır. Bu amaçla derinlemesine çalışabilmek için nitel yöntemlerden
yarı yapılandırılmış görüşme tekniği tercih edilmiş ve gönüllü 14 öğretmenin görüşlerine
başvurulmuştur. Sonuç olarak öğretmenlerimiz öğretmen seçiminde yeterli düzeyde
ayırt edici olamadığımızı, öğretmen eğitiminde saha için gerekli tecrübeyi
öğretmen adayına kazandıramadığımızı belirtmektedirler. Kaliteli eğitim için
öğretmenin mesleğini ve öğrencilerini sevmesi sosyal ve sabırlı bir rehber
olması gerektiğini vurgulamaktadırlar. Kaliteli okul için fiziki ve mali
şartların iyileştirilmesi gerektiğini, kaliteli eğitim için de velilerin
bilinçlendirilmesi gerektiğini düşünmektedirler. Çalışma grubundaki
öğretmenlerin çoğunluğu ülkemizde eğitimde uygulanan toplam kalite yönetimi
uygulamalarının kâğıt üzerinde yapıldığını ve bu tarz uygulamaların herhangi
bir fayda sağlamayacağına inandıklarını dile getirmişlerdir. Çalışma
sonuçlarına göre kalite yönetimi planlayıcılarına okullarda daha gerçekçi
uygulama örneklerinin tanıtılması önerilebilir. Eğitim kalitesinin paydaşları
ve yapabilecekleri uygulamalı olarak kendilerine aktarılabilir. İyi
uygulamaların tanıtımı yaygınlaştırılarak gönüllü olan paydaşlara teşvikler
ayırılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Glasser, W. (1999). Başarısızlığın Olmadığı Okul, çev. Teksöz, K. Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Pisa (2015). Ulusal rapor. Web: http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf adresinden 10.12.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • OECD (Organısatıon for Economıc Cooperatıon and Development) (2012) What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices (Volume IV) Web:http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-iv.htm adresinden 11.03.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Şahin, A. E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği (ef-ömö) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37).
  • Şen, H. Ş., & Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik özellikleri. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,22(1), 99-116.
  • Şimşek, H. (2007). Toplam kalite yönetimi: Kuramlar, ilkeler, uygulamalar. Ankara: Seçkin.
  • UNESCO. (2001). Teachers for Tomorrow’s Schools. Paris: UNESCO Publishing Web : http://www.oecd.org/education/school/1840205.pdf adresinden 10.02.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Pisa (2015). Ulusal rapor. Web: http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf adresinden 10.12.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • OECD (Organısatıon for Economıc Cooperatıon and Development) (2012) What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices (Volume IV) Web:http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-iv.htm adresinden 11.03.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Şahin, A. E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği (ef-ömö) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37).
  • Şen, H. Ş., & Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik özellikleri. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,22(1), 99-116.
  • Şimşek, H. (2007). Toplam kalite yönetimi: Kuramlar, ilkeler, uygulamalar. Ankara: Seçkin.
  • UNESCO. (2001). Teachers for Tomorrow’s Schools. Paris: UNESCO Publishing Web : http://www.oecd.org/education/school/1840205.pdf adresinden 10.02.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.

Quality Problematic in Education from Teachers’ View Point

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 1134 - 1152, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.290859

Öz

The most important step towards increasing the
level of welfare of a community is to strengthen the education system. This is
possible with quality management in education. For the quality in our country,
there is an application called "Total Quality Management". The aim of
the study is to determine the functioning of these applications together with
the teachers and to reveal the quality problem in education. For this purpose,
a semistructured interview technique was chosen from qualitative methods in
order to study in depth and the opinions of 14 volunteer teachers were applied.
As a result, our teachers point out that we are not able to distinguish
adequately in the selection of teachers in the field of teacher education. For
quality education, they emphasizes that the teacher must be social, patient
guide and love the profession and the students. They think that physical and
financial conditions should be improved for quality school, and parents should
be educated for quality education. In the study group the majority of the
teachers stated that the total quality management practices do not benefit and
made on paper in our country. According to the results of the study, it may be
suggested to introduce more realistic application examples to quality
management planners. The quality of education can be transferred to the
stakeholders and the practitioners themselves. It may be advisable to provide
incentivesfor volunteer stakeholders by disseminating good practices.

Kaynakça

  • Glasser, W. (1999). Başarısızlığın Olmadığı Okul, çev. Teksöz, K. Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Pisa (2015). Ulusal rapor. Web: http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf adresinden 10.12.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • OECD (Organısatıon for Economıc Cooperatıon and Development) (2012) What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices (Volume IV) Web:http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-iv.htm adresinden 11.03.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Şahin, A. E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği (ef-ömö) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37).
  • Şen, H. Ş., & Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik özellikleri. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,22(1), 99-116.
  • Şimşek, H. (2007). Toplam kalite yönetimi: Kuramlar, ilkeler, uygulamalar. Ankara: Seçkin.
  • UNESCO. (2001). Teachers for Tomorrow’s Schools. Paris: UNESCO Publishing Web : http://www.oecd.org/education/school/1840205.pdf adresinden 10.02.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • Pisa (2015). Ulusal rapor. Web: http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf adresinden 10.12.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • OECD (Organısatıon for Economıc Cooperatıon and Development) (2012) What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices (Volume IV) Web:http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-iv.htm adresinden 11.03.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Şahin, A. E. (2009). Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği (ef-ömö) ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37).
  • Şen, H. Ş., & Erişen, Y. (2002). Öğretmen yetiştiren kurumlarda öğretim elemanlarının etkili öğretmenlik özellikleri. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,22(1), 99-116.
  • Şimşek, H. (2007). Toplam kalite yönetimi: Kuramlar, ilkeler, uygulamalar. Ankara: Seçkin.
  • UNESCO. (2001). Teachers for Tomorrow’s Schools. Paris: UNESCO Publishing Web : http://www.oecd.org/education/school/1840205.pdf adresinden 10.02.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Büyükşahin

Ali Ekber Şahin

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Büyükşahin, Y., & Şahin, A. E. (2017). Quality Problematic in Education from Teachers’ View Point. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 1134-1152. https://doi.org/10.14686/buefad.290859

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education