BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Algıları

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 2, 739 - 750, 28.09.2015
https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.5000144840

Öz

Sanatın, bilimin ve günlük hayatın işleyişini belirleyen etkenler zaman ilerledikçe hızla değişmektedir. Bu değişimler ve gelişmeler eğitim anlayışında ki değişiklikleri de beraberinde getirmektedir. Önceki yıllarda öğretmenin aktif olduğu yöntemler artık yerini öğrencinin aktif olduğu anlayışlara bırakmıştır. Öğrenci merkezli eğitim yöntemlerinden bir tanesi de yaratıcı dramadır. Bu araştırmanın amacı Pamukkale ve Adnan Menderes Üniversitelerinde öğrenim gören sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı drama yöntemi kullanmaya ilişkin özyeterlik algılarını çeşitli değişkenlere göre değerlendirmektir.  Araştırmada betimsel araştırma modellerinden tarama yöntemine başvurulmuştur. Tarama modelinde araştırmaya konu olan birey, konu ya da nesne, kendi koşulları içinde, var olduğu şekliyle tanımlanmaya çalışılır. Araştırma Pamukkale Üniversitesi ve Adnan Menderes Üniversitelilerinin Eğitim Fakültelerinde öğrenim görmekte olan toplam 380 sınıf öğretmeni adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde Can ve Günhan  (2009) tarafından geliştirilmiş olan “Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Bu araştırmada öğrencilerin yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlilik algıları belirlenmeye çalışılmıştır. Her iki Üniversitenin sınıf öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarına uygulanan ölçek verilerinden elde edilen puanlar SPSS 18.00 istatistik programında değerlendirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde yüzde, frekans, t-testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlik algıları açısından PAÜ ve ADÜ öğrencileri arasında anlamlı bir farklılık olduğu ancak “sınıf düzeyi, atölye eğitimi almış olma, öğretim elemanının yeterli bulma” değişkenlerinde anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi.
  • Almaz, G.,İşeri, K., Ünal, E. (2014) Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Algılarının İncelenmesi. International Journalof Languages’ Education and Teaching. December (48-65).
  • Altıntaş, E.; Kaya, H. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Drama Yöntemiyle Fen Ve Teknoloji Dersinin İşlenmesine Yönelik Öz-Yeterlik ve Tutumları. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 28 (4), 287-295.
  • Blake S.ve Lesser L. (2006). Exploring the Relationship Between Academic Self Efficacy and Middle School Student’s Performance on a High Stakes Mathematics Test. Teacher Education Inservice/Professional Development. 2, 655-656.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, B., Cantür-Günhan, B. (2009).Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Ölçeği. E-Journal of New World Sciences Academy (NEWWSA). 4(1), 34-43.
  • Çam, F; Özkan, E; Avinç, İ. (2009). Fen ve Teknoloji Dersinde Drama Yönteminin Akademik Başarı ve Derse Karşı İlgi Açısından Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Köy ve Merkez Okulları Örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29 (2), 459-483.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education). 42, 131-142.
  • Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Özyeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. 10 (1), 69-77.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Hatipoğlu, Y.,Y., (2006). İlköğretim 5. Sınıf Matematik Dersi Konularının Öğretiminde Drama Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaf, Ö. (2000). Hayat Bilgisi Dersinde Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasında Yaratıcı Drama Yönteminin Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 6 (6), 173-184.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı Drama Yönteminin Bazı Sosyal Becerilerin Kazandırılmasına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32, 145-155.
  • MEB. (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Drama Çalışmaları. Ankara: MEB Yayınları.
  • San, İ. (2002). Eğitimde Yaratıcı Drama, Yaratıcı Drama, 1985–1995, Yazılar, (1. cilt). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Yazar, A., Çelik, M. ve Kök, M. (2011). Yaratıcı Drama Etkinliklerinin çocuğun Gelişim Alanlarına Etkisi. http://www.minikokul.com (Erişim Tarihi: 17. 07. 2015)
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Susar Kırmızı

Ceren Saygı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Susar Kırmızı, F., & Saygı, C. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Özyeterlik Algıları. Bartın University Journal of Faculty of Education, 4(2), 739-750. https://doi.org/10.14686/buefad.v4i2.5000144840

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education