The sample group of this research, which was conducted to examine the perceptions and attitudes of students towards the Law and Justice course, which is given as an elective course in secondary schools, according to family income level and to decipher the relationship between them, consists of various secondary school students located within the administrative boundaries of Sultanbeyli district. The “Law and Justice Course Content and Structure Questionnaire” was used as a data collection tool in the research. The research data were transferred to the computer environment with the help of the SPSS program; frequency, percentage, mean, standard deviation, and ANOVA tests were analyzed; a quantitative but not experimental descriptive relational research model was designed. According to the results obtained from the research findings; the difference between the student's perceptions of the Law and Justice course and the law and the family monthly income-level variables was not significant, but the difference between their attitudes toward the content of the Law and Justice course and their family monthly income level was found to be significant. The results obtained in the research were also compared with those from previous studies. Accordingly, various suggestions have been made that student should visit places such as courthouses, police stations, and law offices where legal issues are handled concretely and that teachers should try to homogenizing the different socio-economic statuses of the students during the lesson
Perception monthly income Law and Justice course secondary school students Algı aylık gelir Hukuk ve Adalet dersi ortaokul öğrencileri
Ortaokullarda seçmeli ders olarak verilen Hukuk ve Adalet dersine yönelik öğrencilerin algı ve tutumlarının aile gelir düzeyine göre incelenmesi ve aralarındaki ilişkinin tespit edilmesine yönelik gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklem grubunu Sultanbeyli ilçesi idari sınırları içerisinde yer alan çeşitli ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Hukuk ve Adalet Dersinin İçeriği ve Yapısı Anketi” kullanılmıştır. Araştırma verileri; SPSS programı yardımı ile bilgisayar ortamına aktarılmış; frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve ANOVA testi kullanılarak çözümlenmiş; nicel olan fakat deneysel olmayan betimsel ilişkisel araştırma modeli ile desenlenmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerin, Hukuk ve Adalet dersine ve hukuka yönelik algıları ile aile aylık gelir düzeyi değişkenleri arasındaki fark anlamlı bulunmamış fakat Hukuk ve Adalet dersinin içeriğine ilişkin tutumları ile aile aylık gelir düzeyi düzeyleri arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Araştırmada elde sonuçlar önceki çalışmalarla da karşılaştırılmıştır. Buna göre öğrencilerin öğretmenleri eşliğinde, hukuki konuların somut bir şekilde işlendiği adliye, polis merkezi ve hukuk büroları gibi mekanlara ziyaretlerinin yapılması ve öğretmenlerin ders esnasında öğrencilerin sahip olduğu farklı sosyo-ekonomik durumlarının homojenleştirilmesine yönelik uğraş vermesi gerektiğine dair çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education