Öğretmen Değerlendirme Ölçeği: Veli Formu (TES-PF) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Öz
Öğretmenin mevcut performansı öğrencilerin performansına ve dolayısıyla eğitimin kalitesine doğrudan yansımaktadır. Bu düşünceden yola çıkarak tasarlanan araştırmanın amacı, velilerin öğretmenleri kapsamlı bir şekilde değerlendirebilmelerini ve dolayısıyla öğretmenlerin de kendilerini değerlendirebilmelerini sağlayacak bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma, kesitsel tarama modelinde bir ölçek geliştirme ve geçerlik çalışmasıdır. İlk aşamada iç tutarlılığı sınamak ve faktör yapısını belirlemek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve güvenirlik analizi yapılmıştır. Bu aşamaya 254 kişi, ikinci aşamaya ise 201 kişi katılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve madde-toplam test değerleri incelenmiş, Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) testi ve Bartlett'in Küresellik Testleri uygulanmış, faktör yükleri incelenmiş, madde-toplam korelasyonu değerlendirilmiş ve ayırt ediciliği düşük olan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. İç tutarlılığı belirlemek amacıyla Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmıştır. İkinci aşamada AMOS 24.0 kullanılarak doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve geçerlik testleri yapılmıştır. Faktör yapısını doğrulamak için DFA uygulanmış ve modelin uyum iyiliğini değerlendirmek için χ²/df, CFI, TLI, IFI, RMSEA ve SRMR uyum indeksleri incelenmiştir. Son olarak ölçeğin yakınsak ve ıraksak geçerliliğinin kanıtı olarak Ortalama Varyans Açıklaması (AVE) ve Bileşik Güvenilirlik (CR) değerleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda modelin genel uyum kriterlerinin karşılandığı, ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.
        Anahtar kelimeler: öğretmen, veli, değerlendirme, ölçek
| Primary Language | English | 
|---|---|
| Subjects | Scale Development, Teacher Education and Professional Development of Educators, Other Fields of Education (Other), Teacher and Student Wellbeing | 
| Journal Section | Articles | 
| Authors | |
| Publication Date | October 30, 2025 | 
| Submission Date | April 12, 2025 | 
| Acceptance Date | September 27, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 4 | 
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License

Bartın University Journal of Faculty of Education