Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2023, , 52 - 64, 30.06.2023
https://doi.org/10.55117/bufbd.1271173

Öz

Günümüzde, otomotiv sektöründe rekabetin artması araç satış karını düşürmektedir. Ancak trafikte artan araç sayısı, satış sonrası hizmet gelirinin büyümesine ve kar oranının artmasına neden olmaktadır. Tüketicilerin markayı satın alma kararında, satış sonrası hizmetlerin önemli bir etken olduğu da belirlenmiştir. Başlıca bu nedenlerle, otomotiv sektöründe satış sonrasının ticari önemi artmıştır. Otomobil kullanıcılarının markaya bağlılıklarında satış sonrası hizmetlerin etkileri, birçok yazılı kaynakta incelenmiştir.
Bir servisin yatırım planı hazırlanırken markaya ait araç parkı, kapasite, personel sayısı ve hizmet alan planlaması gibi başlıklar, servisin kar ve verimliliğinde önceliklidir. Günümüzde birçok firma, servise günlük araç giriş sayısını belli aralıklarda gruplayarak servisteki personel ve alan dağılımı ortalama değerlerini tahmini belirlemekte ve yatırım planlamasını yapmaktadır. Bu çalışmanın amacı ise, servisin kapasite gereksinimi, asgari personel sayısı ve temel hizmet alan ihtiyacının ilk belirlemesini analitik bir hesaplama modeliyle yapmaktır. Microsoft office excel programı yardımıyla da bir yazılım hazırlanmıştır. Servis kapasitesini planlama, çıktıların değerlendirilmesi ve karşılaştırılmasında, karar verme aşamasında yazılım kolaylık sağlamaktadır.
Çalışmada, araç giriş sayısına ve üretkenliğe bağlı olarak gerekli personel sayısı hesaplanmakta, atölyelere ve ofislere dağılımı yapılmaktadır. İş alan gereksinimleri de adet olarak belirlenip daha sonra metrekare olarak hesaplanmaktadır. Atölye iş alanları, diğer gerekli kapalı ve açık temel hizmet iş alanları dağılımı sayısal verilmektedir. Ayrıca hesaplama modeline örnek olarak, 2018 yılında İzmir Bölgesinde hizmet vermeye başlayan günlük 52 adet araç giriş kapasiteli bir Citroen servisi yatırım planlaması sunulmuştur. Servisin dönemsel faaliyet raporlarındaki reel verilerden hedeflere ulaşıldığı ve iş akışında aksama olmadığı belirlenmiştir.
Analitik hesaplamalar, farklı markalara ait servislerde işletmenin fiziksel yapısı, finansal işleyişi, alan kullanımı, personel çalışma performanslarından ve akademik kaynaklardan elde edilen bulguların yıllar içinde optimize edilmesine dayanmaktadır. Mevcut servislerin iyileştirme sürecinde ve girişimcilerin servis kurma taleplerine, ilk ihtiyaçların belirlenmesinde bir öngörü kazandırarak sektöre katkı sağlayacaktır. Bu çalışma, bilimsel literatürde kısıtlı kaynakların olduğu bir alana hitap etmektedir. Süreç içinde farklı yönlerden genişletilebilir.

Kaynakça

  • [1] T.C. Kalkınma Bakanlığı, “Onbirinci Kalkınma Planı, Otomotiv Sanayii Çalışma Grubu Raporu”, 2019.
  • [2] B. Doğru, Türkiye’de Otomotiv Perakendeciliğinin Geleceği, OYDER Yayınları, 2015.
  • [3] KPMG, “Türkiye Otomotiv Yöneticileri Araştırması”, 2015.
  • [4] D.N.P Murthy, O. Solem, and T. Roren, “Product warranty logistics: Issues and challenges,” European Journal of Operational Research, vol. 156, pp. 110-126, 2004.
  • [5] S. S. Bengül, “Otomotiv Sektöründe sunulan satış sonrası müşteri hizmetlerinin müşterilerin marka bağlılıkları üzerindeki etkisi,” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 57, 2018.
  • [6] M. Karahan, ve H. Dinç, “Otomobil bakım ve servis hizmetleri tercihine etki eden faktörlerin belirlenmesi,” MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt. 5, Sayı. 3, 2016.
  • [7] F. B. Singh, ve B. M. Kakkar, “Identifying key causal factors for low identifying key causal factors for low profitability of Indian automobile dealerships,” International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology (IJIRSET), Vol. 10, Issue 3, March 2021.
  • [8] M. A. Dayoğlu, Potansiyelini Kullanan Servis Yöneticisinin Başarı Rehberi. İstanbul: Oyder yayınları, 2016.
  • [9] R. Sharma, ve S. Garg, “Capacity planning and performance measurement for automobile service centre using simulation,” International Journal of Modelling in Operations Management, vol. 2, no. 3, 2012.
  • [10] TUİK, “Motorlu Kara Taşıtları” 2022. [Online]. Available: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Motorlu-Kara-Tasitlari-Ocak-2022-45704
  • [11] A. Güneş, “Otomotiv sektöründe satış sonrası hizmetler ve iş akışı üzerine bir araştırma,” Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Eğitimi Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • [12] “Škoda Yetkili Servis Kalite Standartları,” 2013.
  • [13] Doğuş Otomotiv, “Volkswagen Yetkili Servis Kalite Standartları,” 2020.
  • [14] “Profesyonel Oto Boyama Kabinleri,” 2023. [Online]. Available: https://www.aryapony.com/tr/urun
  • [15] “T.C. Cumhurbaşkalığı Mevzuat Bilgi Sistemi,” 2023. [Online]. Available: https://www.mevzuat.gov.tr
  • [16] “Özgüven Oto Lift,” 2020 [Online]. Available: https://www.ozguvenotolift.com
  • [17] “BMW QMA Standartları,” Borusan Otomotiv Yayınları, İstanbul, Sayfa: 45-65, 2001.
  • [18] Türk Standartları Enstitüsü, TS9672, “Motorlu araç ön düzen geometrisi ve tekerlek balans ayarları,” Nisan 2005.
  • [19] Türk Standartları Enstitüsü, TS8986, “Motorlu araç tamirhaneleri için sınıflandırma ve kurallar,” Mart 2011.
  • [20]https://www.mmo.org.tr/sites/default/files/gonderi_dosya_ekleri/Birikimli%20Travma%20Rahats%C4%B1zl %C4%B1klar%C4%B1nda%20Sa%C4%9Fl%C4%B1k%20ve%20Ortam%20G%C3%B6zetimi-2.pdf
  • [21] “PSA Grubu Yetkili Servis Kalite Standartları El Kitabı,” 2022.

An Evaluation of Capacity, Personnel and Service Area Planning of Automobile Service Depending on Vehicle Number

Yıl 2023, , 52 - 64, 30.06.2023
https://doi.org/10.55117/bufbd.1271173

Öz

Currently, increased competition in the automotive sector reduces vehicle sales profits. However, the increasing vehicle numbers in traffic leads to an expansion in after-sales service revenue. It has been determined that after-sales services are an essential factor in consumers' decision to purchase a brand. Especially for these reasons, the commercial importance of after-sales services in the automotive sector has risen. The effects of after-sales services on the brand loyalty of automobile users have been examined in many written sources.
While preparing the investment plan of a service center, topics such as vehicle park, capacity, number of personnel and service area planning are prioritized in the profit and efficiency of the service center. Today, many companies group the number of daily vehicle entries into the service at certain intervals to estimate the average values of the personnel and space distribution in the service and make investment planning. This study aims to use an analytical calculation model for the initial determination of the capacity requirement, the minimum number of personnel and the basic service area requirement of the service. A calculation model has been prepared with the help of the Microsoft Office Excel program. The model facilitates the planning of service capacity, evaluation and comparison of outputs and decision-making.
In the study, depending on the number of vehicle entries and productivity, the number of personnel required is calculated and distributed to workshops and offices. Work area requirements are also determined in numbers and calculated in square meters. The distribution of workshop workspaces, and other required indoor and outdoor basic service workspaces is given numerically. In addition, as an example of the calculation model, the investment planning of a Citroen service with a daily entry capacity of 52 vehicles, which started to serve in the Izmir Region in 2018, is presented. The service center’s periodic activity reports show that the targets were achieved and there was no disruption in the workflow.
Analytical calculations are based on the optimization of the findings obtained from the physical structure, financial operation, space utilization, staff work performance and academic sources over the years in the services of different brands. It will contribute to the sector by providing foresight in determining the initial needs in the improvement process of existing services and in the demands of entrepreneurs to establish services. This study addresses an area with limited resources in the scientific literature and can be expanded in different directions in the process.

Kaynakça

  • [1] T.C. Kalkınma Bakanlığı, “Onbirinci Kalkınma Planı, Otomotiv Sanayii Çalışma Grubu Raporu”, 2019.
  • [2] B. Doğru, Türkiye’de Otomotiv Perakendeciliğinin Geleceği, OYDER Yayınları, 2015.
  • [3] KPMG, “Türkiye Otomotiv Yöneticileri Araştırması”, 2015.
  • [4] D.N.P Murthy, O. Solem, and T. Roren, “Product warranty logistics: Issues and challenges,” European Journal of Operational Research, vol. 156, pp. 110-126, 2004.
  • [5] S. S. Bengül, “Otomotiv Sektöründe sunulan satış sonrası müşteri hizmetlerinin müşterilerin marka bağlılıkları üzerindeki etkisi,” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 57, 2018.
  • [6] M. Karahan, ve H. Dinç, “Otomobil bakım ve servis hizmetleri tercihine etki eden faktörlerin belirlenmesi,” MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt. 5, Sayı. 3, 2016.
  • [7] F. B. Singh, ve B. M. Kakkar, “Identifying key causal factors for low identifying key causal factors for low profitability of Indian automobile dealerships,” International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology (IJIRSET), Vol. 10, Issue 3, March 2021.
  • [8] M. A. Dayoğlu, Potansiyelini Kullanan Servis Yöneticisinin Başarı Rehberi. İstanbul: Oyder yayınları, 2016.
  • [9] R. Sharma, ve S. Garg, “Capacity planning and performance measurement for automobile service centre using simulation,” International Journal of Modelling in Operations Management, vol. 2, no. 3, 2012.
  • [10] TUİK, “Motorlu Kara Taşıtları” 2022. [Online]. Available: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Motorlu-Kara-Tasitlari-Ocak-2022-45704
  • [11] A. Güneş, “Otomotiv sektöründe satış sonrası hizmetler ve iş akışı üzerine bir araştırma,” Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Eğitimi Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • [12] “Škoda Yetkili Servis Kalite Standartları,” 2013.
  • [13] Doğuş Otomotiv, “Volkswagen Yetkili Servis Kalite Standartları,” 2020.
  • [14] “Profesyonel Oto Boyama Kabinleri,” 2023. [Online]. Available: https://www.aryapony.com/tr/urun
  • [15] “T.C. Cumhurbaşkalığı Mevzuat Bilgi Sistemi,” 2023. [Online]. Available: https://www.mevzuat.gov.tr
  • [16] “Özgüven Oto Lift,” 2020 [Online]. Available: https://www.ozguvenotolift.com
  • [17] “BMW QMA Standartları,” Borusan Otomotiv Yayınları, İstanbul, Sayfa: 45-65, 2001.
  • [18] Türk Standartları Enstitüsü, TS9672, “Motorlu araç ön düzen geometrisi ve tekerlek balans ayarları,” Nisan 2005.
  • [19] Türk Standartları Enstitüsü, TS8986, “Motorlu araç tamirhaneleri için sınıflandırma ve kurallar,” Mart 2011.
  • [20]https://www.mmo.org.tr/sites/default/files/gonderi_dosya_ekleri/Birikimli%20Travma%20Rahats%C4%B1zl %C4%B1klar%C4%B1nda%20Sa%C4%9Fl%C4%B1k%20ve%20Ortam%20G%C3%B6zetimi-2.pdf
  • [21] “PSA Grubu Yetkili Servis Kalite Standartları El Kitabı,” 2022.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Makine Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Billur Kaner 0000-0001-9481-9102

Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Kaner, B. (2023). Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 6(1), 52-64. https://doi.org/10.55117/bufbd.1271173
AMA Kaner B. Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. Haziran 2023;6(1):52-64. doi:10.55117/bufbd.1271173
Chicago Kaner, Billur. “Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme”. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2023): 52-64. https://doi.org/10.55117/bufbd.1271173.
EndNote Kaner B (01 Haziran 2023) Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 6 1 52–64.
IEEE B. Kaner, “Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme”, Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 52–64, 2023, doi: 10.55117/bufbd.1271173.
ISNAD Kaner, Billur. “Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme”. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 6/1 (Haziran 2023), 52-64. https://doi.org/10.55117/bufbd.1271173.
JAMA Kaner B. Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2023;6:52–64.
MLA Kaner, Billur. “Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme”. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 1, 2023, ss. 52-64, doi:10.55117/bufbd.1271173.
Vancouver Kaner B. Otomobil Servisinin Araç Parkına Bağlı Kapasite, Personel Ve Hizmet Alanı Planlaması Üzerine Bir Değerlendirme. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2023;6(1):52-64.

Taranılan Dizinler