Günümüzde, otomotiv sektöründe rekabetin artması araç satış karını düşürmektedir. Ancak trafikte artan araç sayısı, satış sonrası hizmet gelirinin büyümesine ve kar oranının artmasına neden olmaktadır. Tüketicilerin markayı satın alma kararında, satış sonrası hizmetlerin önemli bir etken olduğu da belirlenmiştir. Başlıca bu nedenlerle, otomotiv sektöründe satış sonrasının ticari önemi artmıştır. Otomobil kullanıcılarının markaya bağlılıklarında satış sonrası hizmetlerin etkileri, birçok yazılı kaynakta incelenmiştir.
Bir servisin yatırım planı hazırlanırken markaya ait araç parkı, kapasite, personel sayısı ve hizmet alan planlaması gibi başlıklar, servisin kar ve verimliliğinde önceliklidir. Günümüzde birçok firma, servise günlük araç giriş sayısını belli aralıklarda gruplayarak servisteki personel ve alan dağılımı ortalama değerlerini tahmini belirlemekte ve yatırım planlamasını yapmaktadır. Bu çalışmanın amacı ise, servisin kapasite gereksinimi, asgari personel sayısı ve temel hizmet alan ihtiyacının ilk belirlemesini analitik bir hesaplama modeliyle yapmaktır. Microsoft office excel programı yardımıyla da bir yazılım hazırlanmıştır. Servis kapasitesini planlama, çıktıların değerlendirilmesi ve karşılaştırılmasında, karar verme aşamasında yazılım kolaylık sağlamaktadır.
Çalışmada, araç giriş sayısına ve üretkenliğe bağlı olarak gerekli personel sayısı hesaplanmakta, atölyelere ve ofislere dağılımı yapılmaktadır. İş alan gereksinimleri de adet olarak belirlenip daha sonra metrekare olarak hesaplanmaktadır. Atölye iş alanları, diğer gerekli kapalı ve açık temel hizmet iş alanları dağılımı sayısal verilmektedir. Ayrıca hesaplama modeline örnek olarak, 2018 yılında İzmir Bölgesinde hizmet vermeye başlayan günlük 52 adet araç giriş kapasiteli bir Citroen servisi yatırım planlaması sunulmuştur. Servisin dönemsel faaliyet raporlarındaki reel verilerden hedeflere ulaşıldığı ve iş akışında aksama olmadığı belirlenmiştir.
Analitik hesaplamalar, farklı markalara ait servislerde işletmenin fiziksel yapısı, finansal işleyişi, alan kullanımı, personel çalışma performanslarından ve akademik kaynaklardan elde edilen bulguların yıllar içinde optimize edilmesine dayanmaktadır. Mevcut servislerin iyileştirme sürecinde ve girişimcilerin servis kurma taleplerine, ilk ihtiyaçların belirlenmesinde bir öngörü kazandırarak sektöre katkı sağlayacaktır. Bu çalışma, bilimsel literatürde kısıtlı kaynakların olduğu bir alana hitap etmektedir. Süreç içinde farklı yönlerden genişletilebilir.
Currently, increased competition in the automotive sector reduces vehicle sales profits. However, the increasing vehicle numbers in traffic leads to an expansion in after-sales service revenue. It has been determined that after-sales services are an essential factor in consumers' decision to purchase a brand. Especially for these reasons, the commercial importance of after-sales services in the automotive sector has risen. The effects of after-sales services on the brand loyalty of automobile users have been examined in many written sources.
While preparing the investment plan of a service center, topics such as vehicle park, capacity, number of personnel and service area planning are prioritized in the profit and efficiency of the service center. Today, many companies group the number of daily vehicle entries into the service at certain intervals to estimate the average values of the personnel and space distribution in the service and make investment planning. This study aims to use an analytical calculation model for the initial determination of the capacity requirement, the minimum number of personnel and the basic service area requirement of the service. A calculation model has been prepared with the help of the Microsoft Office Excel program. The model facilitates the planning of service capacity, evaluation and comparison of outputs and decision-making.
In the study, depending on the number of vehicle entries and productivity, the number of personnel required is calculated and distributed to workshops and offices. Work area requirements are also determined in numbers and calculated in square meters. The distribution of workshop workspaces, and other required indoor and outdoor basic service workspaces is given numerically. In addition, as an example of the calculation model, the investment planning of a Citroen service with a daily entry capacity of 52 vehicles, which started to serve in the Izmir Region in 2018, is presented. The service center’s periodic activity reports show that the targets were achieved and there was no disruption in the workflow.
Analytical calculations are based on the optimization of the findings obtained from the physical structure, financial operation, space utilization, staff work performance and academic sources over the years in the services of different brands. It will contribute to the sector by providing foresight in determining the initial needs in the improvement process of existing services and in the demands of entrepreneurs to establish services. This study addresses an area with limited resources in the scientific literature and can be expanded in different directions in the process.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |