Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmam Hatip Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımındaki Dini Eğilimleri

Yıl 2021, , 106 - 117, 25.12.2021
https://doi.org/10.34085/buifd.1004453

Öz

İnsan yaşamına birçok yönden yenilik getiren sosyal medya uygulamaları, her geçen gün kullanım alanlarını geliştirmektedir. Mesajlaşmadan alışverişe, görüntülü konuşmadan oyun oynamaya kadar birçok alanda hizmet veren bu uygulamalar, insanların dini içerikli paylaşım yapmalarına da olanak tanımaktadır. Birçok din mensubunun yaptığı gibi sayıları milyarı aşan Müslümanların da bu platformlarda inandıkları dine ilişkin paylaşımda bulunmaları gayet doğaldır. Aynı şekilde dini yönden geniş bir müfredata sahip olan İmam Hatip Ortaokulu ve İmam Hatip Lisesi’nde öğrenim gören öğrencilerin de sosyal medya uygulamalarına kayıtsız kalmayacağı söylenebilir. Bu öğrencilerin dini bilgi anlamında okulda elde ettikleri kazanımları kullandıkları sosyal medya mecralarında paylaşmaları, toplumun doğru dini bilgiye ulaşabilmesine vereceği katkı yönüyle oldukça önemlidir. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada anket yöntemiyle elde edilen veriler betimsel ve ilişkisel analize tabi tutulmuştur. Araştırmada Sivas il merkezinde İmam Hatip Ortaokulu ve Liselerinde öğrenimlerine devam eden öğrencilerin sosyal medya kullanımındaki önceliklerinin ve bu kullanımlara dinin etkisinin incelenmesi hedeflemektedir. Veriler 2019-2020 eğitim öğretim yılında İmam Hatip Ortaokulu ve Liselerinde öğrenimlerine devam eden 300 öğrenciden elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül, Mehmet. Türkiye’de Din ve Değişim. İstanbul: Ötüken Yayınları, 2002.
  • Ankaralı, Handan. "Beyoğlu Anadolu İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinde İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılık Düzeyi, Başarı ile İlişkisi ve Bağımlılık Üzerine Etkili Faktörler". Kalemname 4 / 8 (Aralık 2019), 301-331.
  • Başoğlu, Umut Davut -Yanar Şenol. "Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Amaçları ve Alışkanlıklarının Belirlenmesi". Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 1 / 2 (Aralık 2017), 6-13.
  • Bayar, Mine- Şama Erdoğan. “Sosyal Ağların Sınıf İçi Değer Yapısı ve İstenmeyen Öğrenci Davranışları Üzerine Bir Derleme Çalışması". Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi 6 / 1 (Nisan 2019), 54-70.
  • Bodur, Hüsnü- Korkmaz, Sezai. "İlahiyat Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ve Dindarlık İlişkisi". Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi / 30 (Aralık 2017), 329-351.
  • Buhâri Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ, nşr. Muhammed Züheyr b. Nasr (b.y.: Dâru Tavki’n-Necât, 1422/2001), “Cihad”,4 (No. 3468).
  • Büyükbaykal Ayşe vd. “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı ve Gençlik". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (Uksad) 5 / 2 (Aralık 2019), 434-447.
  • Carolyn Giordano- Giordano Christine. “Health Professions Students' Use of Social Media”. Journal of Allied Health 40/2 (Haziran 2011), 78-81.
  • Çalışır, Gülsüm. "Kişilerarası İletişimde Kullanılan Bir Araç Olarak Sosyal Medya: Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”. Humanities Sciences 10 / 3 (Temmuz 2015),115-144.
  • Çiftçi, Hasan. “Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 7/4 (Ekim 2018), 417-434.
  • Demir, Ümit. “Sosyal Medya Kullanımı ve Aile İletişimi: Çanakkale'de Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Selçuk İletişim 9 / 2 (Ocak 2016), 27-50. https://doi.org/10.18094/si.99029
  • Ergen, Yunus. "Sanala Veda: Sosyal Medya ve Dönüşen Dindarlık". Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 3 / 2 (Aralık 2020), 285-291.
  • Gezginci, Gamze- Işıklı, Şevki. "Dindar Facebook Etkisi: Türk Kullanıcılar Üzerine Bir Analiz”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1 / 1 (Haziran 2018), 111-133. Gülşah, Taner Esma- Yükçü, Süleyman. "Sosyal Medya Ekonomisinde Maliyet ve Fayda Analizi". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 33 / 4 (Ekim 2019), 1381-1393.
  • Kılıç, Deniz- Ateşgöz, Kenan. “İşitme Engelli Öğrencilerin Sosyal Medya Ağ Sitelerini Kullanım Motivasyonları”. İnif E- Dergi 3/2 (Kasım 2018), 75-88.
  • Kocagöz, Elif vd., "Mahremiyet ve Dindarlık Perspektifinden Sosyal Medya Platformlarında Görsel Paylaşımının İncelenmesi: Ksü Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama". Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 / 1 (Haziran 2020), 83-101.
  • Kur’ân Yolu, Erişim 3 Ocak 2020. https://kuran.diyanet.gov.tr
  • Kural, Sercan vd. "Investigation Of The Relationship Between Social Media Usage Habits And Personality Characteristics Of Bartın University Pes Students". International Journal Of Sport Culture And Science 4 / Special Issue 3 (Aralık 2016), 870-881.
  • Kuşcalı, Ali. “İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Motivasyonlarının İncelenmesi”. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi 1 / 2 (Temmuz 2019), 100-110.
  • MEB, Millî Eğitim Bakanlığı, “Öğrenci Sayıları”. Erişim 10 Aralık 2020. http://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Meydan, Hasan vd. “Sosyal Medya ve Gençlik Değerleri: Zonguldak’ta Liselerde Öğrenim Gören Gençler Üzerine Bir İnceleme”. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 7, (Haziran 2019)125-143.
  • Oyman, Nihat. "Sosyal Medya Dindarlığı". Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi / 28 (Aralık 2016), 125-167.
  • Öztürk, Şerife, "Sosyal Medyada Etik Sorunlar", Selçuk İletişim 9 / 1 (Ağustos 2015), 287-311. https://doi.org/10.18094/si.57598
  • Tanrıverdi, Haluk- Sağır, Sena. "Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının ve Sosyal Ağları Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarısına Etkisi". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi / 18 (Aralık 2014), 775-822.
  • Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara, Nobel Yayıncılık, 2014.
  • TİB, Türkiye İletişim Kurulu Başkanlığı. “Çocukların Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanım Alışkanlıkları Araştırması Raporu” Erişim 7 Ocak 2019. https://docplayer.biz.tr/7446995-Cocuklarin-sosyal-paylasim-sitelerini-kullanim-aliskanliklari-arastirmasi-raporu.html
  • TUİK, Türkiye İstatistik Kurumu, Erişim 15 Aralık 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679
  • Uluç, Güliz. Küreselleşen Medya: İktidar ve Mücadele Alanı. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2003.
  • Wang Qingya vd. “The Effects of Social Media on College Students”. Scholars Archive, 1/5 (Kasım 2011), 1-12.
  • We are social, İnternet Kullanımı ve Sosyal Medya İstatistikleri, (Şubat 2021). https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital
  • Yamaç, Muhammed. "Sosyal Medyada Dini Topluluklar". Kocaeli İlahiyat Dergisi 4 / 1 (Haziran 2020), 101-122.
  • Yavuz, Sefer. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Dini Paylaşım Tutumları”. Dini Araştırmalar, 23 (57), (Haziran 2020), 37-64.
  • Yengin, Deniz. Yeni Medya ve…İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi,2012.

Religious Tendencies of Imam Hatip Students in the Use of Social Media

Yıl 2021, , 106 - 117, 25.12.2021
https://doi.org/10.34085/buifd.1004453

Öz

Social media applications, which bring innovations to human life in many ways, are improving their usage areas day by day. These applications, which serve in many areas from messaging to shopping, from video chat to playing games, also enable people to share religious content. It is quite natural for Muslims, whose number exceeds one billion, to share their religion on these platforms, like many members of religion. It is very important for these students to share the achievements they have obtained at school in terms of religious knowledge on the social media channels they use, in terms of contributing to the society's access to the right religious information. In the study, in which the quantitative research method was used, the data obtained by the scanning method were subjected to descriptive and relational analysis. In the research, it is aimed to examine the priorities of the students who continue their education in Imam Hatip Secondary School and High Schools in Sivas city center in the use of social media and the effect of religion on these uses. The data were obtained from 300 students continuing their education in Imam Hatip Secondary Schools and High Schools in the 2019-2020 academic year.

Kaynakça

  • Akgül, Mehmet. Türkiye’de Din ve Değişim. İstanbul: Ötüken Yayınları, 2002.
  • Ankaralı, Handan. "Beyoğlu Anadolu İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinde İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılık Düzeyi, Başarı ile İlişkisi ve Bağımlılık Üzerine Etkili Faktörler". Kalemname 4 / 8 (Aralık 2019), 301-331.
  • Başoğlu, Umut Davut -Yanar Şenol. "Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Amaçları ve Alışkanlıklarının Belirlenmesi". Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 1 / 2 (Aralık 2017), 6-13.
  • Bayar, Mine- Şama Erdoğan. “Sosyal Ağların Sınıf İçi Değer Yapısı ve İstenmeyen Öğrenci Davranışları Üzerine Bir Derleme Çalışması". Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi 6 / 1 (Nisan 2019), 54-70.
  • Bodur, Hüsnü- Korkmaz, Sezai. "İlahiyat Öğrencilerinde Sosyal Medya Kullanımı ve Dindarlık İlişkisi". Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi / 30 (Aralık 2017), 329-351.
  • Buhâri Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ, nşr. Muhammed Züheyr b. Nasr (b.y.: Dâru Tavki’n-Necât, 1422/2001), “Cihad”,4 (No. 3468).
  • Büyükbaykal Ayşe vd. “Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı ve Gençlik". Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (Uksad) 5 / 2 (Aralık 2019), 434-447.
  • Carolyn Giordano- Giordano Christine. “Health Professions Students' Use of Social Media”. Journal of Allied Health 40/2 (Haziran 2011), 78-81.
  • Çalışır, Gülsüm. "Kişilerarası İletişimde Kullanılan Bir Araç Olarak Sosyal Medya: Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”. Humanities Sciences 10 / 3 (Temmuz 2015),115-144.
  • Çiftçi, Hasan. “Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 7/4 (Ekim 2018), 417-434.
  • Demir, Ümit. “Sosyal Medya Kullanımı ve Aile İletişimi: Çanakkale'de Lise Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Selçuk İletişim 9 / 2 (Ocak 2016), 27-50. https://doi.org/10.18094/si.99029
  • Ergen, Yunus. "Sanala Veda: Sosyal Medya ve Dönüşen Dindarlık". Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 3 / 2 (Aralık 2020), 285-291.
  • Gezginci, Gamze- Işıklı, Şevki. "Dindar Facebook Etkisi: Türk Kullanıcılar Üzerine Bir Analiz”. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi 1 / 1 (Haziran 2018), 111-133. Gülşah, Taner Esma- Yükçü, Süleyman. "Sosyal Medya Ekonomisinde Maliyet ve Fayda Analizi". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 33 / 4 (Ekim 2019), 1381-1393.
  • Kılıç, Deniz- Ateşgöz, Kenan. “İşitme Engelli Öğrencilerin Sosyal Medya Ağ Sitelerini Kullanım Motivasyonları”. İnif E- Dergi 3/2 (Kasım 2018), 75-88.
  • Kocagöz, Elif vd., "Mahremiyet ve Dindarlık Perspektifinden Sosyal Medya Platformlarında Görsel Paylaşımının İncelenmesi: Ksü Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama". Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 / 1 (Haziran 2020), 83-101.
  • Kur’ân Yolu, Erişim 3 Ocak 2020. https://kuran.diyanet.gov.tr
  • Kural, Sercan vd. "Investigation Of The Relationship Between Social Media Usage Habits And Personality Characteristics Of Bartın University Pes Students". International Journal Of Sport Culture And Science 4 / Special Issue 3 (Aralık 2016), 870-881.
  • Kuşcalı, Ali. “İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Motivasyonlarının İncelenmesi”. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi 1 / 2 (Temmuz 2019), 100-110.
  • MEB, Millî Eğitim Bakanlığı, “Öğrenci Sayıları”. Erişim 10 Aralık 2020. http://sgb.meb.gov.tr/www/resmi-istatistikler/icerik/64
  • Meydan, Hasan vd. “Sosyal Medya ve Gençlik Değerleri: Zonguldak’ta Liselerde Öğrenim Gören Gençler Üzerine Bir İnceleme”. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 7, (Haziran 2019)125-143.
  • Oyman, Nihat. "Sosyal Medya Dindarlığı". Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi / 28 (Aralık 2016), 125-167.
  • Öztürk, Şerife, "Sosyal Medyada Etik Sorunlar", Selçuk İletişim 9 / 1 (Ağustos 2015), 287-311. https://doi.org/10.18094/si.57598
  • Tanrıverdi, Haluk- Sağır, Sena. "Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Kullanım Amaçlarının ve Sosyal Ağları Benimseme Düzeylerinin Öğrenci Başarısına Etkisi". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi / 18 (Aralık 2014), 775-822.
  • Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara, Nobel Yayıncılık, 2014.
  • TİB, Türkiye İletişim Kurulu Başkanlığı. “Çocukların Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanım Alışkanlıkları Araştırması Raporu” Erişim 7 Ocak 2019. https://docplayer.biz.tr/7446995-Cocuklarin-sosyal-paylasim-sitelerini-kullanim-aliskanliklari-arastirmasi-raporu.html
  • TUİK, Türkiye İstatistik Kurumu, Erişim 15 Aralık 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679
  • Uluç, Güliz. Küreselleşen Medya: İktidar ve Mücadele Alanı. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2003.
  • Wang Qingya vd. “The Effects of Social Media on College Students”. Scholars Archive, 1/5 (Kasım 2011), 1-12.
  • We are social, İnternet Kullanımı ve Sosyal Medya İstatistikleri, (Şubat 2021). https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital
  • Yamaç, Muhammed. "Sosyal Medyada Dini Topluluklar". Kocaeli İlahiyat Dergisi 4 / 1 (Haziran 2020), 101-122.
  • Yavuz, Sefer. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Dini Paylaşım Tutumları”. Dini Araştırmalar, 23 (57), (Haziran 2020), 37-64.
  • Yengin, Deniz. Yeni Medya ve…İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi,2012.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Kasım Koca 0000-0002-6732-7871

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2021
Kabul Tarihi 25 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

ISNAD Koca, Hüseyin Kasım. “İmam Hatip Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımındaki Dini Eğilimleri”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi -/18 (Aralık 2021), 106-117. https://doi.org/10.34085/buifd.1004453.


Crossref Sponsored Member Badge  Crossref Cited-by logo        13970    13971   13972    13973  13974  

Creative Commons Lisansı
        

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.