Öz
Cemaatler, dini gruplar veya tarikatlar, her ne kadar anayasal bakımdan rasyonel
örgütlenmeler olarak kabul edilmese de, Türkiye’de toplumsal hayat üzerinde din-siyaset
ilişkileri, inanç tutumları, kadın-aile ve benzeri sosyal hayatın temel konuları üzerinde
belirleyici fikirler ve yaşam tarzları salgılayabilmekte ve toplumun dünya görüşünün inşasında
etkin bir pozisyon elde edebilmektedirler. Bu bağlamda cemaatler, bireylerin dünya
görüşlerinin biçimlenmesinde etkin bir sosyal olgu görünümündedir. Bu çalışmamızda;
yukarıda bahsi geçen gerçekten hareketle XI. Yüzyıldan itibaren Anadolu’da kendilerine
yaşam imkânı bulan Bektaşilik, Nakşibendilik, Halvetilik, Yesevilik ve Mevlevilik gibi
tasavvuf cereyanlarının birer tezahürü olarak ortaya çıkmış olan cemaatlerin günümüz
Türkiye’sinde varlığını devam ettiren örneklerinden biri olan Mahmud Ustaosmanoğlu
önderliğindeki İsmailağa Cemaati konu edinilmiştir. Konu kapsamında ise bizzat cemaatin
aktif müritlerine ulaşılarak, bu müritlerin daha önceden hazırlanmış 9 bölüm ve 70
sorudan oluşan bir anketin uygulanması ile cemaatin mürit profili ve bu profilden hareketle
de cemaatin sosyal, kültürel ve dini yapısı hakkında 1960-2012 yıllarını kapsayacak
şekilde tespitlerde bulunulmaya çalışılmıştır.