Ruh ve nefs, anlamları kapalı olan kavramlardır. Öteden beri filozoflar bu
kavramlar üzerinde durmuşlardır. Eflatun, ruhu; insanın varlığını ve hareketini
sağlayan öz olarak tanımlamış ve ruhun nefs, akıl ve arzulardan oluştuğunu
ifade etmiştir. Aristo ise ruhu varlığın merkezi olarak değerlendirmiş, ruh-beden
bütünlüğünü savunmuş ve ruhun bağımsız varlığını dikkate almamıştır.
Ruh ve nefs ilim adamlarının ve araştırmacıların dikkatini çeken konulardandır.
Onlar, her iki kavramı araştırmış, bunların anlamlarını anlamak için ellerinden
gelen çabayı harcamış ve onların sırlarını çözmek için gayret etmişlerdir. Fakat
onlar bir tek sonuca ve kesin bir yanıta ulaşmamışlardır. Bilindiği gibi Kur’an’ın
gizemleri bitmemekte, araştırmak isteyen herkese kapılar açık kalmaya devem
etmektedir. Çoğu zaman bazı yorumlarda ruh nefsle karışmış, biri öteki yerine
kullanılmıştır. Bu durum, her iki kavramın anlamını tam olarak bilmeyen kimse
için yaygın bir kural haline gelmiştir. Bu nedenle, bu araştırma, şu sorulara cevap
aramak için yapılmıştır: Ruh nedir? Nefs nedir? Aralarında ne tür bir ilişki vardır?
Farklı yönleri nelerdir?
Bu makalede ruh ve nefs konusu, tarihsel metotla Kur’an ayetleri ve âlimlerin
görüşleri eşliğinde betimlemeye dayalı bilimsel bir yöntemle işlenecektir.
The soul and the nafs are oracular concepts. Since early times, philosophers
have focused on these concepts. Plato defined the spirit as the core that enables the
existence and movement of human and stated that it was composed of the self (nafs),
the mind and the desires. Aristotle considered the soul as the center of existence,
suggested the soul-body integrity, and ignored the independent existence of the
soul.
The spirit and nafs are among the topics that draw the attention of scientists and
researchers. They explored both concepts extensively, spent efforts to understand
their meanings, and strived to unravel their secrets. But none have reached a
conclusion and a definite answer.
As is known, the mysteries of the Koran are infinite, and the doors remain open
for all who wishes to investigate it. Often, in certain interpretations, the soul is
confused with the nafs, one is used to replace the other. This has become a common
approach for all who do not fully comprehend the meaning of both concepts. Thus,
the present study was conducted to seek answers to the following questions: What is spirit? What is nafs? What is the relationship between these concepts? What are
the different aspects of these concepts?
The present paper aimed to address the topic of the spirit and the nafs with a
descriptive scientific methodology and based on the Koranic verses and the views
of scientists using historical method.
الروح والنفس مصطلحان غامضا الدلالة، توقف الفلاسفة عندهما منذ قديم الزمان، فقد
عبّر أفلاطون عن الروح بأنها جوهر الإنسان وكينونته ومحرّكه، وذكر بأنّ الروح تتكوّن من النفس
والعقل والرغبة، أمّا أرسطو فقد رأى أن الروح مركز الوجود، وقد جمع الروح مع الجسد ولم يعتبر
وجودها مستقلاً.
والرُّوح والنفس من المفاهيم القرآنية التي جلبت أنظارَ العلماء والباحثين نحوهما، فبحثوا فيهما
وبذلوا ما في وسعهم لفهم معانيهما، وصرفوا هممهم العالية لكشف أسرارهما، إلا أ مّهن لم يصلوا
إلى نتيجة موحدة، وأجوبة قطعية في ذلك، وكما هو معلوم فإن أسرار القرآن لا تنتهي، ومازال
الباب مفتوحا لكل مجتهد؛ بل إنّ الروح قد اختلطت مع النّفس في بعض التفسيرات، واستعملت
إحداهما مكان الأخرى وصار هذا المفهوم شائعاً كقاعدة لمن لم يدرك مفهومهما بالضبط.
لذلك انطلق البحث من الأسئلة الآتية: ما هي الروح، وما هي النفس، وما العلاقة بينهما؟
وما أوجه الاختلاف بينهما ؟
معتمداً في هذا المقال على المنهج التاريخي فيما يخص نصوص القرآن وأقوال العلماء، وعلى
المنهج الوصفي التحليلي فيما يخص تناول المادة العلمية وتحليلها.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 11 |