Nûr Suresi 31. ayette, kadınların zinetlerine bakmalarında sakınca görülmeyen
kişiler bağlamında gelen “ğayri uli’l-irbeti mine’r-ricâl” ifadesinden kimlerin kastedildiğiyle
ilgili müfessirler, çeşitli değerlendirmeler yapmaktadırlar. Bu ifade; ahmak,
ebleh, erkeklik duygusunu yitirmiş, iğdiş edilmiş, piri fani, iyileşme ümidi
olmayan ağır hastalar, kavrama melekesi yeterince gelişmemiş çocuk, muhannes
vb. kişiler şeklinde tefsir edilmektedir. Kadınlara yönelik cinsel hisler taşımayan bu
kişiler arasında muhannesleri öne çıkaran en önemli faktör, Hz. Aişe ve Hz. Ümmü
Seleme’den rivayet edilen iki hadistir. Ancak tefsir kaynaklarında söz konusu iki
rivayet haricinde muhannesler hakkında yeterli bilgi bulunmamaktadır. Bu gerçeği
de göz önünde bulundurarak öncelikle uli’l-irbeti ifadesiyle muhannes kavram-larının etimolojik tahlilleri yapılacak, daha sonra tefsir kaynaklarındaki yorumlar
esas alınarak iki kavram arasındaki anlamsal ilişki ortaya konmaya çalışılacaktır.
Akabinde İslamiyet’in ilk döneminde muhanneslik olgusunun zihinlerde nasıl bir
anlam çağrıştırdığı, muhanneslerin ne tür bir sosyal statüye sahip oldukları, bütün
muhanneslerin söz konusu ayet ifadesinin kapsamına girip girmeyecekleri gibi hususlar
araştırılacaktır.
Quranic interpreters make different interpretations about ğayri uli’l-irbeti
mine’r-ricâl (who doesn’t have sexual desire for women) in 31st verse of surah-al
Nour located in the context of persons who are not seen to be problem of looking at
the private (zynet) of women. This statement has been interpreted as imbecile, fool,
stupid, a child (that hasn’t reached puberty), emasculated, seriously ill, mukhannathun.
The common point of these people is that they all don’t feel sexual desires
or needs for women. What make mukhannathun different from the others in this
verse are the two hadiths related from Hz. Aisha and Hz. Umm Salamah. Nevertheless,
there is no information about the mukhannathun except the two hadiths
mentioned in tafsir sources. Considering this fact, the etymological analysis of the
concepts of uli’l-irbeti and mukhannathun will be done. Then, it will be tried to
reveal the semantic relationship between the two concepts based on the interpretations
of tafseer sources. Then, in the early stages of Islam, how the phenomenon of
mukhannathun evoke in the mind, what kind of social status they have. Then, it
will be investigated whether or not all the mukhannathun will be covered by the
expression of the verse.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 12 |