Muâviye Ve Yezîd’e Lânet Edilmesi Meselesi
The Problem of Curse to Muawiyah and
Yazid
Abdullah
NAMLI
Dr. Öğr. Üyesi, Nevşehir Hacı Bektaş
Veli Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Kelam ve İslam Mezhepleri Tarihi
Anabilim Dalı
Assistant
Professor Dr., Nevşehir Hacı Bektaş Veli University, Faculty of Theology,
Department of Kalām
and History of Islamic Sects,
Nevşehir / Turkey
abdnamli@hotmail.com
ORCID ID:
0000-0001-7099-3018
Muâviye,
savaşarak, kan dökülmesine sebep olmuş ve çeşitli siyâsî hamleler yaparak
halifeliği ele geçirmiş ve onu saltanata dönüştürmüştür. Kendinden sonra oğlu
Yezîd’i veliaht tayin etmiş ve Emevî saltanatını sağlamlaştırmıştır. Yezîd,
Müslümanların halife olarak görmek istediği bir şahsiyet değildi. Onun dine
aykırı hayatı, zevk ve sefa içerisinde bazı haramlara dalması ve halifelik
makamına uygun düşmeyen davranışları meşrû bir halife kabul edilmesine engel
teşkil etmiştir. Kerbelâ’da Hz. Hüseyin’in şehit edilmesi, Harre katliamı,
Mekke’nin kuşatılması ve Kâbe’nin taşa tutulması Yezîd’in meşrûiyetini
tartışmalı hale getiren, Müslümanların gönüllerinde derin yaralar açan büyük
felaketlerdir. Muâviye ve oğlu Yezîd, İslam ümmetinin parçalanmasına sebep olan
karakterlerdir. Yezîd’in işlediği cürümlerin sonuçları günümüzde de hala
etkisini sürdürmektedir. O, meşrûiyeti olmayan fiilî devlet yöneticisidir. Bu
sebeple Yezîd’in ölümünden sonra özellikle Şîa grupları ona lâneti câiz gören
bir anlayışa sahip olmuştur. Şîa’dan etkilenen bazı şahıslar da lânet furyasına
katılmışlardır. Müslümanların çoğunluğu Yezîd’i haksız bulmakla beraber lânet
etme konusunda temkinli bir yaklaşım tarzına sahiptir. Hz. Hüseyin’i hurûcunda
haksız bulanlar ise meselenin bazı yönlerini ihmal edip, görmezlikten gelen
kişilerdir. Bunların ferdî düşünceleri sadece kendilerini bağlamaktadır. Kesin
deliller bulunmamasına rağmen aşırı giden bazı kesimler de Yezîd’in kâfirliğine
hükmetmişlerdir.
Anahtar
kelimeler: Kelām, Kelām
Tarihi, İslam Mezhepleri Tarihi, Politik Teoloji, Hilâfet, Muâviye, Yezîd,
Lânet.
Muawiyah is the
one who fights, takes blood and plots the caliphate with various intrigues and
turns him into the sultanate. After him, he appointed his king Yazid as heir to
the Crown Prince and Umayyad consolidated his reign. Yazid was not a
personality that Muslims wanted to see as caliph. His life contrary to
religion, immersion into certain illicits in pleasure and enjoyment and
behaviors that do not correspond to the caliphate position have prevented him
to be a legitimate caliph. The martyrdom of Hussein in Karbala, the Harre
massacre, the siege of Mecca and the keeping of the Kaaba are the major
disasters that make the legitimacy of Yazid question controversial and deeply
wounded in the hearts of Muslims. Muawiyah and his son Yazid are two characters
who shatter the Islamic Ummah. The consequences of the crimes Yazid committed
still continue today. He is the de facto state administrator without
legitimacy. For this reason, after the death of Yazid, Shia groups had an
understanding that cursing him is allowable. Some people affected by Shia are
also involved in the curse. The majority of Muslims find Yazid unfair and have
a cautious approach to curse. Those who find Hussein’s unjust in the revolting
are those who neglect and ignore some aspects of the issue. Their individual
thoughts bind only themselves. Although there is no clear evidence, some of the
excesses have ruled Yazid’s disbelief.
Keywords: Kalām (Islamic Theology), History of Kalām, History of Islamic Sects, Politic Theology, Caliphate, Muawiyah,
Yazid, Curse.
Kelām Kelām Tarihi İslam Mezhepleri Tarihi Politik Teoloji Hilâfet Muâviye Yezîd Lânet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 14 |