Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Communication And Logic

Yıl 2021, Sayı: 17, 205 - 213, 25.06.2021
https://doi.org/10.34085/buifd.895259

Öz

The greatest blessing bestowed upon man is the mind, and he has given superiority to all beings with that mind. As a social being, the survival of a human being in society is only possible through communication. Language is the biggest tool of communication between people. Since language is a means of expressing thoughts, it is also an indispensable element of communication. Logic, which is a set of rules for the correct expression of only human thinking, has a close relationship with language. Logic is simply the art of right thinking. When language and logic are used correctly, healthy communication is established. Just as it is the language that gives the rules of correct speech, it is Logic that provides the rules for right thinking. While language is the most basic tool in terms of both the individual and social existence of human beings, Logic is a necessary science for the correct realization of human thinking ability. In short, while language is the most important element of communication, logic is the science that gives the rules of thought and therefore correct expression. The logic, which is used as the equivalent of the Latin "Logic" concept and derives from the Arabic "Nutk" origin, has passed into our language from Arabic. "Logic" means both thought/mind and word/speech. In this respect, there is an inseparable relationship between reason and thought and word and speech. This relationship of language with logic as the basic element of communication requires that there is a relationship between logic and communication.

Kaynakça

  • Taylan, Necip. Mantığın Tarihçesi Problemi, İstanbul: 1996.
  • Çağlar, İrfan – Kılıç, Sabiha. Eğitim Fakülteleri İçin Genel İletişim, Ankara: 2011.
  • Çaldak Hüseyin. “Aristoteles Mantığının İslam Düşüncesinin Klasik Dönemine Etkileri”, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7/13, 2017.
  • Çaldak, Hüseyin. “İlk Devir İslâm Dünyasında Akıl Yürütmelerin Mantık Açısından Değerlendirilmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2008).
  • Günay, V. Doğan. Dil Ve İletişim, İstanbul: Papatya Yayıncılık, 2013.
  • Yalçın, Süleyman Kaan – Şengül, Murat. “Dilin İletişim Süreci İçerisindeki Rolü ve İşlevleri” Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları 2/2, ( 2007), 751.
  • Güngör, Nazife. İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitap evi, 2013.
  • Baba, Coşkun. Retoriğin İkna Gücü, , İstanbul: Çizgi Kitabevi, 2018.
  • Tutar, Hasan – Yılmaz, M. Kemal – Erdönmez, Cumhur. Genel ve teknik İletişim, Ankara: 2008.
  • Can, Baki. İkna Edici İletişimde Duygu ve Mantık Kullanımı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir: 1993.
  • Kâtıbî, N. Ömer el-Kazvînî. el-; Risaleti’ş-Şemsiyye fi’l- Kavâidi’l- Mantıkiyye, İstanbul: Dâru’t-Tıbâati’l-Âmire, 1263.
  • Çetin, Ali. “Mantık Disiplini Üzerine Bazı Değerlendrmeler Ve Öneriler”, Dini Araştırmalar, 21/53, (2018), 82.
  • Oruç, Şerif. “Türkçede Ana Dil ve Ana Dili”, Journal of Turkish Language and Literature, 2/1 (2016), 312.
  • Taylan, Necip. Mantığın Tarihçesi Problemi, İstanbul: 1996.
  • Kayaalp, İsa. İletişim ve Dil, Ankara: TDV Yayınları, 2006.
  • Emiroğlu, İbrahim. Ana Hatlarıyla Klasik Mantık, Bursa: Asa Kitabevi, 1999.
  • Gönenç, E. Özgür. “İletişimin Tarihsel Süreci”, İstanbul Ün. İletişim Fakultesi Dergisi, 0/28 (2007).
  • Demir, Abdullah. Klasik Mantık, İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı, 2013.
  • Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişim Bağlamında Mantık ve Dil”, İstanbul: Üniv. İletişim Fakültesi Dergisi, 1999.
  • Hasırcı, Nazım. Klasik Mantık El Kitabı, Ankara: Araştırma Yayınları, 2015.
  • Ayık, Hasan. İslam Mantık Geleneği ve Doğuluların Mantığı, İstanbul: 2007.
  • İbn Sina, Kitabu'ş-Şifa,Mantığa Giriş, İstanbul: Litera Yay., 2006.
  • Freytag, Loringhoff Von. Mantık, Saf Mantık Sistemi. Çev. Tomris Mengüşoğlu, İstanbul: İst. Üni. Edebiyat Yay., 1973.
  • Rescher, Nicholas. İslam Mantık Tarihi, Çev. Ahmet Kayacık, İstanbul: Litera Yayınları, 2018.
  • Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişim Bağlamında Anlam ve Dil”, 2/46, Ankara: Felsefe Dünyası Dergisi, 2007.
  • Fârabî, Ebu Nasır Muhammed. İlimlerin Sayımı (İhsâu’l-Ulûm), Ankara: Vadi Yayınları, 1999.
  • Öner, Necati. Klasik Mantık, Ankara: Bilim Yayınları, 1998.

İletişim ve Mantık Arasındaki İlişki

Yıl 2021, Sayı: 17, 205 - 213, 25.06.2021
https://doi.org/10.34085/buifd.895259

Öz

İnsana bahşedilen en büyük nimet akıldır ve o akıl ile bütün varlıklara üstünlük sağladığı, düşüncelerini kendisiyle ifade ettiği dildir. Sosyal bir varlık olan insanın, hayatını devam ettirebilmsi için iletişime ihtiyaç duyar. İnsanlar arası iletişimin en büyük aracı ise dildir. Dil, düşüncenin ifade etme aracı olduğu için iletişimi sağlamanın da vazgeçilmez unsurudur. Sadece insana ait olan düşünmenin doğru ifade edilmesi için kurallar bütünü olan Mantığın, dil ile sıkı bir ilişkisi vardır. Mantık kısaca doğru düşünmenin sanatıdır. Dil ve mantık doğru kullanıldığında sağlıklı bir iletişim kurulmuş olur. Doğru konuşmanın kurallarını veren dil bilgisi olduğu gibi, doğru düşünmenin kurallarını sağlayan da mantıktır. Dil, insanın hem bireysel hem de toplumsal varoluşu açısından en temel araç iken Mantık, insanın düşünme yetisinin doğru gerçekleşmesi için gerekli bir bilimdir. Kısaca dil, iletişimin en önemli unsuruyken, mantık düşüncenin dolayısıyla doğru ifadenin kurallarını veren bilimdir. Latince “Logic/Logos” kavramının karşılığı olarak kullanılan ve Arapça “Nutk” kökeninden türeyen mantık, dilimize Arapçadan geçmiştir. Logos, hem düşünce/akıl, hem de söz/konuşma anlamlarına gelmektedir. Bu bakımdan, akıl ve düşünce ile söz ve konuşma arasında ayrılmaz bir ilişki mevcuttur. İletişimin temel unsuru olarak dilin, mantıkla olan bu ilişkisi, mantık ve iletişim arasında da bir ilişkinin olduğunu gerekli kılmaktadır.   

Kaynakça

  • Taylan, Necip. Mantığın Tarihçesi Problemi, İstanbul: 1996.
  • Çağlar, İrfan – Kılıç, Sabiha. Eğitim Fakülteleri İçin Genel İletişim, Ankara: 2011.
  • Çaldak Hüseyin. “Aristoteles Mantığının İslam Düşüncesinin Klasik Dönemine Etkileri”, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7/13, 2017.
  • Çaldak, Hüseyin. “İlk Devir İslâm Dünyasında Akıl Yürütmelerin Mantık Açısından Değerlendirilmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2008).
  • Günay, V. Doğan. Dil Ve İletişim, İstanbul: Papatya Yayıncılık, 2013.
  • Yalçın, Süleyman Kaan – Şengül, Murat. “Dilin İletişim Süreci İçerisindeki Rolü ve İşlevleri” Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları 2/2, ( 2007), 751.
  • Güngör, Nazife. İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitap evi, 2013.
  • Baba, Coşkun. Retoriğin İkna Gücü, , İstanbul: Çizgi Kitabevi, 2018.
  • Tutar, Hasan – Yılmaz, M. Kemal – Erdönmez, Cumhur. Genel ve teknik İletişim, Ankara: 2008.
  • Can, Baki. İkna Edici İletişimde Duygu ve Mantık Kullanımı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir: 1993.
  • Kâtıbî, N. Ömer el-Kazvînî. el-; Risaleti’ş-Şemsiyye fi’l- Kavâidi’l- Mantıkiyye, İstanbul: Dâru’t-Tıbâati’l-Âmire, 1263.
  • Çetin, Ali. “Mantık Disiplini Üzerine Bazı Değerlendrmeler Ve Öneriler”, Dini Araştırmalar, 21/53, (2018), 82.
  • Oruç, Şerif. “Türkçede Ana Dil ve Ana Dili”, Journal of Turkish Language and Literature, 2/1 (2016), 312.
  • Taylan, Necip. Mantığın Tarihçesi Problemi, İstanbul: 1996.
  • Kayaalp, İsa. İletişim ve Dil, Ankara: TDV Yayınları, 2006.
  • Emiroğlu, İbrahim. Ana Hatlarıyla Klasik Mantık, Bursa: Asa Kitabevi, 1999.
  • Gönenç, E. Özgür. “İletişimin Tarihsel Süreci”, İstanbul Ün. İletişim Fakultesi Dergisi, 0/28 (2007).
  • Demir, Abdullah. Klasik Mantık, İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı, 2013.
  • Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişim Bağlamında Mantık ve Dil”, İstanbul: Üniv. İletişim Fakültesi Dergisi, 1999.
  • Hasırcı, Nazım. Klasik Mantık El Kitabı, Ankara: Araştırma Yayınları, 2015.
  • Ayık, Hasan. İslam Mantık Geleneği ve Doğuluların Mantığı, İstanbul: 2007.
  • İbn Sina, Kitabu'ş-Şifa,Mantığa Giriş, İstanbul: Litera Yay., 2006.
  • Freytag, Loringhoff Von. Mantık, Saf Mantık Sistemi. Çev. Tomris Mengüşoğlu, İstanbul: İst. Üni. Edebiyat Yay., 1973.
  • Rescher, Nicholas. İslam Mantık Tarihi, Çev. Ahmet Kayacık, İstanbul: Litera Yayınları, 2018.
  • Bingöl, Abdulkuddüs. “İletişim Bağlamında Anlam ve Dil”, 2/46, Ankara: Felsefe Dünyası Dergisi, 2007.
  • Fârabî, Ebu Nasır Muhammed. İlimlerin Sayımı (İhsâu’l-Ulûm), Ankara: Vadi Yayınları, 1999.
  • Öner, Necati. Klasik Mantık, Ankara: Bilim Yayınları, 1998.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Çaldak 0000-0003-2390-3862

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2021
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 17

Kaynak Göster

ISNAD Çaldak, Hüseyin. “İletişim Ve Mantık Arasındaki İlişki”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi -/17 (Haziran 2021), 205-213. https://doi.org/10.34085/buifd.895259.


Crossref Sponsored Member Badge  Crossref Cited-by logo        13970    13971   13972    13973  13974  

Creative Commons Lisansı
        

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.