Ümmetin yetmiş üç fırkaya ayrılacağını ve bunlardan sadece birinin kurtuluşa ereceğini işaret eden iftirâk hadisi, İslam düşünce geleneğinde Mezheplerin oluşmasında belirleyici bir rol üstlenmiştir. Sahabe tabakasında oldukça zengin bir aktarım zeminine sahip bu rivayet, farklı söz kalıpları ile aktarılmıştır. Söz konusu rivayetin tüm metin farklılıkları bir yana, iki farklı mesajı içeren metinler olduğu tespit edilmiştir. Bu durumda; birinin doğru olduğu varsayıldığında diğeri mutlaka yanlış olmak zorundadır. Çünkü iki hadisin taşıdığı mesaj çelişiktir. Bu hadislerden biri oldukça yaygın bir networke sahiptir, bu yüzden bilinirliliği daha fazladır. Bu rivayet “ biri hariç hepsi cehennemdedir” mesajı verir. Konuya ilişkin diğer hadis ise “ biri hariç tümü cennettedir “ mesajı aktarır. Bu ikinci hadisin çağrışımları daha pozitif olmasına karşın, İslam kültür geleneğinde daha az bilinmektedir. Çalışmamızda bu iki rivayetten daha pozitif çağrışımlı olanına yoğunlaşarak, İslam mezhepleri geleneğini bu hadis şekillendirmiş olsaydı nasıl bir tablo oluşurdu? gibi spekülatif bir çalışma yapılmıştır. Bu amaçla pozitif mesaj veren bu rivayetler ele alınarak incelenmiştir. Hadis otoritelerinin bunlara ilişkin yargıları da aktarılmıştır. Söz konusu iki hadis taşıdıkları mesajlar üzerinden bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Sonuçta da bu çalışma, hadisin geleneğimizdeki söz konusu yeri göz önünde bulundurularak, mezhepleri nasıl şekillendirdiğini gösterme çabasında olunmuştur.
The division hadith, indicating that "the Ummah will be divided into seventy-three factions and only one of them will be salvaged", has played a decisive role in the formation of sects in the Islamic thought tradition. This rumor, which has a very rich transmission base regarding the Shaba period, was conveyed with different phrases. Apart from all the text differences of the hadith in question, it has been determined that there are texts containing two different messages. In this case, assuming one is true, the other must be false. Because the message of the two hadiths is contradictory. One of these hadiths has a very common network, so it is more well known. This narration gives the message "All of them are in Hell, except one." The other hadith on the subject conveys the message "All of them are in Paradise, except one." Although the connotations of this second hadith are more positive, it is less known in the Islamic cultural tradition. If this hadith had shaped the tradition of Islamic sects by focusing on the more positively associated of these two narrations in our study, what kind of a picture would it have formed? such a speculative study has been conducted. For this purpose, this hadith, which gave a positive message, was taken and studied. The judgments of the hadith authorities regarding them were also cited. The two hadiths in question have been evaluated on the messages they carry. As a result, this study has made an effort to show how the hadith shaped the sects, considering its place in our tradition.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 25 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 18 |