8./14. yüzyılda yaşayan ve sûfî kimliğiyle ön plana çıkan önemli Şiî bilginlerden biri olan Haydar Âmülî (öl. 787/1385-86’dan sonra), İslam düşünce tarihinde tasavvufun temel esaslarını Şiîliğin öğretileriyle uzlaştırma girişimiyle ön plana çıkmıştır. Irak’ta Bağdat, Hille, Necef şehirleri üçgeninde bir yandan Hille Ekolü’ne mensup âlimlerin ders halkasına katılarak Şiîliğin temel esaslarını öğrenmiş, diğer yandan Ekberî geleneğe mensup sûfîlere intisap ederek tasavvufun temel metinlerini şerhleriyle birlikte okumuştur. Böylece iki ekolün öğretilerine nüfuz etme imkânı bulmuş, tasavvufla Şiîliğin farklı açılardan aynı hakikati ifade ettiğini ileri sürmüş ve bu iddiasını temellendirmek için pek çok eser kaleme almıştır. Bu savıyla İbn Ebî Cumhûr (öl. 904/1499 [?]), Molla Sadrâ (öl. 1050/1641), Feyz-i Kâşânî (öl. 1090/1679) gibi önde gelen Şiî düşünürleri etkilemiş, Şiî düşüncede irfânî geleneğin teşekkülüne kaynaklık teşkil etmiş ve Şiî dünyada tasavvufla ilgili yapılan tartışmaların daima merkezinde yer almıştır. Âmülî’nin tasavvuf-Şiîlik uzlaşısıyla ilgili görüşleri incelendiğinde düşüncelerini ortaya koyarken teorik bir çerçeve geliştirdiği görülmektedir. Şu ana kadar yapılan çalışmalarda pek çok araştırmacı bu teorik çerçeveyi gözden kaçırmıştır. Bundan dolayı Âmülî’nin düşünceleriyle ilgili genel bir çerçeve oluşturamamışlardır. Bu çalışmada Âmülî’nin, “şeriat-tarikat-hakikat” kavramlarını merkeze alarak tasavvufla Şiîlik uzlaşısı için nasıl bir teorik çerçeve geliştirdiği meselesi üzerinde durulacaktır. Böylece tasavvufun temel esaslarını Şiîliğin öğretileriyle birleştirme projesiyle ön plana çıkan müellifin, ileri sürdüğü görüşlerle gerek tasavvuf gerekse Şiîlik açısından İslam düşünce tarihinde nerede konumlandığının tespit edilmesi amaçlanmaktadır.
Tasavvuf Teşeyyü‘ Haydar Âmülî Yetkinleşme Şeriat Tarikat Hakikat
Bu çalışma Doç. Dr. Ercan Alkan danışmanlığında hazırlanmakta olan “Tasavvuf-Şiîlik Etkileşimi: Haydar Âmülî Örneği” başlıklı doktora tezi esas alınarak hazırlanmıştır.
Ḥaydar Āmulī (d. after 787/1385-86), one of the important Shi’ite scholars who lived in the 8th/14th century and came to the fore with his Sufi identity, came to the fore in the history of Islamic thought with his attempt to reconcile the fundamental principles of Sufism with the teachings of Shi’ism. Here, in the triangle of the cities of Baghdad, Ḥillah, and Najaf, on the one hand, he learned the basic principles of the Imāmiyya Shī’a by joining the circle of scholars belonging to the Ḥillah School, and on the other hand, he became affiliated with the Sūfīs belonging to the Akbarī tradition and read the fundamental texts of Sūfīsm with their commentaries. In this context, he claimed that Sufism and Shi’ism expressed the same truth from different perspectives and wrote many works to support this claim. With this idea, he influenced leading Shi’ite thinkers such as Ibn Abī Jumhūr (d. 904/1499 [?]), Mullā Ṣadrā (d. 1050/1641), Fayḍ al-Kāshānī (d. 1090/1679), became the source of the formation of the tradition of wisdom in Shi’ite thought, and took a place at the center of the discussions on Sufism in the Shi’ite world. When Āmulī’s views on the Sufism-Shi’ism reconciliation are examined, it is seen that he developed a theoretical framework while presenting his thoughts. Many researchers have overlooked this theoretical framework in the studies conducted so far. For this reason, they could not create a general framework regarding Āmulī’s thoughts. This study will focus on the issue of how Āmulī developed a theoretical substructure for the reconciliation of Sufism and Shi’ism by focusing on the concepts of “sharī’ah-tarīqah-haqīqah”. Thus, it is aimed to determine where the author, who came to the fore with his project of combining the basic principles of Sufism with the teachings of Shi’ism, is positioned in the history of Islamic thought with his views in terms of both Sufism and Shi’ism.
Sūfīsm Shi’ism Ḥaydar Āmulī Perfection Sharī’ah Tarīqah Haqīqah
This study is taken from my doctoral thesis titled “Sufism-Shi’ism Interaction: The Example of Ḥaydar Āmulī”, which is being pre-pared under the supervision of Assoc. Prof. Ercan Alkan.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Mezhepleri, Tasavvuf |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 24 |