Değer eğitimi, öğretim programları ve ders kitapları
dikkate alındığında derslerin ve disiplinlerin öğretilmesinin yanı sıra değer
eğitimi çerçevesinde çeşitli değerlerin kazandırılması, bu günün eğitim
anlayışını yansıtmaktadır. Eğitim programları ve ders içerikleri göz önüne
alındığında din eğitimi ile ilgili derslerin, değerlerin öğretimi konusunda
doğal olarak daha uygun olduğu söylenebilir. Dinin amacı değerlere sahip bir
birey yetiştirmektir ve dini kaynakların içeriğinde de birçok değerin yer
aldığı bilinmektedir. Bu çalışmada din kültürü ve ahlak bilgisi 8. sınıf
öğretim programında yer alan adalet, dostluk,
dürüstlük, öz denetim, sabır, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik
değerlerinin ders kitabında nasıl yer aldığı ile ilgili bir araştırma
yapılmıştır. Bu çalışmada değerler göstergebilimsel yöntemlerle incelenmiştir.
Göstergebilim kısaca işaret bilimidir. Anlam sürecini araştıran göstergebilim
kendini yenileyen ve iletişim alanında olan bir bilimdir. Değerlerin
incelenmesinde bu bilim dalının önemli şahsiyetlerinden olan Charles Sanders
Peirce’ın göstergebilimde kullanılan göstergebilimsel üçgeni kullanılarak, ders
kitabındaki değerlerin anlam oluşturma süreci ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.
İnceleme sonucunda değer eğitimi için kullanılan görsel kaynakların sınırlı
olduğu, bazı görsel kaynakların işaret ve sembollerinin değerleri tam olarak
yansıtmadığı görülmüştür. Öte yandan değer eğitimi için kullanılan sembol ve
işaretlerin birçoğunun ayet, Allah’ın emri ve hadislerden oluşması sembollerin
güçlü ve etkililiğini göstermiştir.
Din Değer Eğitimi Göstergebilim Charles Sanders Peirce Öğretim Programı
When we consider values education, programmes of
instruction and textbooks beside lessons and disciplines within the frame of
values education acquisition of some
values reflect today’s educational understanding.
When curriculum and content of lessons considered with regard to teaching
values, naturally lessons about religion are more appropriate. Aim of religion
is to grow people who have values and it
is known that in content of religious resource there are a lot of values. There are values of justice, friendship,
honesty, self-control, patience, resbonsibility, patriotism, charity in syllabus of education of religion and ethics
8 and how these values reflected in textbook examined in this study. In this
study values examined by semiotic approach. Semiotics is science of
signs. It research about process of meaning, adopt itself to developments and
it is about communication. For analyse
of values a well known scientist Charles Sanders Peirce’s triangle is used to
find out process of meaning making. Research result showed that visual resource
are deficient, some signs don’t reflect values clearly. On the other hand most
of signs and symbols which used to teach values are versicle, hadith and
commandment of Allah therefore signs and symbols are seem strong and effective.
Religion Values Education Semitotics Charles Sanders Peirce Syllabus
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |