Hurûfîlik, Fazlullah Esterebâdî (ö. 796/1394) tarafından 14.
yüzyılda bugünkü İran topraklarında kurulmuştur. Sayı ilahiyâtı yapması
açısından mistik-bâtınî bir yapıya sahip olan Hurûfîlik, varlığı kavramak ve
hakikate ulaşmak için harflere –dolayısıyla sayılara- çeşitli remiz ve manalar
atfederek değerler üretmiş, bu yöntem ile Allah’ı tanımayı ve ona ulaşmayı amaç
edinmiştir.
Hakkında çok az bilgi sahibi olduğumuz Âmiloğlu, Fazlullâh’ın aslı
Farsça olan Arş-nâme adlı manzum metnini yine manzum olarak Türkçe’ye
çevirmiştir. Makalenin giriş kısmında İslam medeniyetindeki temel bilme
biçimlerine genel olarak değinilmiş ve Hurûfîlik ile ilgili kısa bir
değerlendirme sunulmuştur. Ardından bu perspektiflerin aşka ait görüşlerine
bazı atıflar yapılarak aşk tasavvurları betimlenmeye çalışılmıştır. Ardından Klasik
Türk edebiyatında aşk kavramının önemine yer verilerek aşkın muhatabı olan
sevgilinin ele alınış biçimlerine vurgu yapılmıştır. Daha sonra Arş-nâme’deki
aşk ile ilgili beyitlerden hareket ile eserdeki aşk tasavvuru işlenmiş ve
sonuçta Hurûfîlik’in aşk mefhumunu işleyişindeki orjinallik belirtilmeye, klasik
edebiyatımız ile örtüşen ve ondan ayrılan yönleri tespit edilmeye çalışılmıştır.
Hurufism, as a Sufi doctrine, was founded by Fazlallah Astarabadi (d. 796/1394) in the region
of today’s Iran in the 14th century. Because of dealing with numerology, Hurufism had a mysticesoteric
character which aimed to get to know and to reach Allah by attributing special values to
letters which were believed to help Sufis comprehend existence and find truth.
Âmiloğlu, who is a shadowy figure, translated Fazlallah’s Arş-nâme from Persian to Turkish,
again, in verse form. In the Introductory part of the article, basic epistemology of the Islamic
civilization is offered along with a short evaluation on Hurufism. In the sequel, referring the remarks
of these perspectives, various imaginations of love is intended to be characterized. After that, the
significance of the concept of “love” in the classical Turkish literature and “beloved” as the object of
love are emphasized. After that, with reference the couplets of Arş-nâme, which are related to love,
the imagination of love in this text is discussed and as a result, the originality of Hurufism on
approaching the concept of “love” and its variance with the classical literature are tried to be
detected.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 7 |
Bartın Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 (CC BY-NC) Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/