Bu çalışmada İlköğretim Matematik Öğretmeni Adayları (İMÖA)‘nın matematiğin doğası, matematik öğrenme ve matematik başarısı hakkındaki inanışları Türkiye’deki üniversiteler ve bölgeler arasında karşılaştırılmıştır. Uluslararası karşılaştırmalı TEDS-M çalışmasına katılan ülkelerle karşılaştırma yapma fırsatı vermesi açısından, araştırmada veri toplama aracı olarak TEDS-M ölçekleri Türkçe’ye uyarlanarak kullanılmıştır. Bu amaçla 3 farklı inanış ölçeği Türkçe’ye uyarlanmıştır. Ayrıca demografik bilgiler soran bir ölçek test kitapçığının giriş bölümü olarak kullanılmıştır. Uyarlama sürecinde TIMMS, PISA ve TEDS-M çalışmalarında kullanılan çoklu tercüme ve çoklu düzeltme yöntemlerine başvurulmuştur.
Uyarlanan ölçeklerin kapsam ve yapı geçerliliğine bakılmıştır. Bu amaçla tutum ölçekleri için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri (DFA) yapılmıştır. Uyarlanan ölçeklerin geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarından, uzmanların denetimlerinden ve pilot çalışmalardan sonra asıl çalışmaya geçilmiştir. TÜBİTAK’ın desteklediği bir proje kapsamında “İlköğretim Matematik Öğretmenliği Program”ı barındıran 48 Üniversite içerisinden evreni temsil etme niteliği taşıyan her bölgeden bir üniversite rastgele seçilerek oluşan 7 üniversitelik bir örneklemden veriler toplanmıştır.
Bu çalışma sonucunda İMÖA’nın olumsuz olan sabit bir yetenek olarak matematik yöneliminin üniversiteler arasında benzer fakat diğer ülkelerden çok daha yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Bir araştırma ve keşfetme süreci yöneliminde ise Türkiye’de üniversiteler arası anlamlı farklılaşmalar görülürken tüm üniversiteler ve Türkiye ortalaması Uluslararası ortalamadan daha iyi durumda bulunmuştur. Matematik hakkında diğer inanışlarda ise üniversiteler arası anlamlı farklılaşmalar vardır ve Türkiye diğer ülkeler arasında genellikle orta grupta yer almaktadır.
Çalışmanın sonucunda üniversiteler ve Türkiye geneli için matematik hakkında inanışlar bakımından zayıf yönlerin geliştirilmesi ve bazı alanlarda üst düzeyde bulunan üniversite ve ülkelerin modellenmesi amacıyla daha derinlemesine araştırılması için bazı önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca bu çalışmada kullanılan ölçekler, yöntemler veya problemler kullanılarak yeni ve daha kapsamlı çalışmaların yapılması önerilmiştir.
Karşılaştırmalı eğitim matematik öğretmeni eğitimi öğretmen adaylarının inanışları TEDS-M
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 34 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.