The aim of the study is to assess the effects of child-centered life orientation on children’s achievement levels,
self-esteem, and parents’ school choice. The second question is related to the effects of the educational level
of the mother and the economic status of the family on different child-related outcomes. The study points to
the critical and positive influence of child-centered life orientation on higher achievement levels and selfesteem as well as being able to enter public and private selective schools, which admit students through
national examinations. Furthermore, the educational level of the mother and the economic status of the home
lead to non-overlapping outcomes, the educational level of the mother being related to more child-centered
orientations, higher educational expectations for the child, and selective schools; while economic status being
related to economic expectations and private non-selective schools.
Child-centered life family background educational expectations economic expectations selective versus non-selective schools
Çalışmanın amacı, çocuk odaklı yaşam tarzının çocuğun akademik başarısı, kendilik algısı ve ailesinin okul seçimi üzerindeki etkilerini değerlendirmektir. Önemli diğer bir soru, annenin eğitim düzeyi ve ailenin ekonomik durumunun çocukla ilgili diğer değişkenler üzerindeki etkileridir. Araştırma, çocuk odaklı yaşam tarzının yüksek erişi düzeyleri ve kendilik anlayışı üzerinde olduğu kadar, öğrencilerini merkezi sınavlarla seçen devlet veya özel okullara girebilme yetisi üzerinde de ayrıştırıcı ve olumlu bir etkisi olduğuna işaret etmektedir. Çalışma ayrıca, annenin eğitim düzeyi ve ailenin ekonomik durumunun farklı ve örtüşüklük göstermeyen sonuçlar doğurduğunu; annenin eğitim düzeyinin çocuk odaklı yaşam tarzı, çocuk için daha yüksek eğitim beklentileri ve devlet veya özel ayırımı yapmadan seçkin okullarda eğitime yol açtığını; ekonomik durumun ise daha yüksek ekonomik beklentiler ve seçkin olmayan özel okullara gitme olasılığı ile yüksek bir ilişki gösterdiğini ortaya koymuştur.
Çocuk odaklı yaşam aile yapısı eğitim beklentileri ekonomik beklentiler seçkin ve seçkin olmayan okullar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Özgün Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 24 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.