Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Profesyonel Bir Meslek Olarak Türkiye’de Öğretmenlik

Yıl 2010, Cilt: 27 Sayı: 2, 13 - 21, 03.09.2015

Öz

Bu makale profesyonel meslek kavramını beş temel karakteristik üzerinden ele alarak Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin profesyonel meslek statüsünde olup olmadığını sorgulamakta ve bu seviyeye ulaşabilmesi için atılacak olası adımları önermektedir. Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılmasıyla öğretmen yetiştirme konusunda atılan olumlu adımlara rağmen, sürekli yön değiştiren öğretmen eğitimi ve istihdam politikaları, sivil mesleki organizasyonların azlığı ve eğitim süreciyle ilgili karar ve uygulamaların büyük oranda merkezi bir mekanizma ile düzenlenmesi öğretmenliğin profesyonel bir meslek olarak kurgulanmasının önündeki engeller olarak ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2008). Türk eğitim tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2008). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carlsen, W.S. (1999). Domains of teacher knowledge. J.Gess-Newsome & N. G. Lederman (Haz.), Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education (s.133–144). Dordrecht: Kluwer.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çelikten, M. (2008) Öğretmenlik mesleğinde yeni model arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 189-196.
  • Eraslan, L. (2006). Öğretmenlik mesleğine girişte Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,1(1), 1-31.
  • Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38, 915-945.
  • Gültekin, M., Çubukçu, Z., & Dal, S. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin eğitim öğretimle ilgili hizmet içi eğitim gereksinimleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 131-152.
  • Gündüz, Y. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilkögretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23.
  • Hiebert, J., Gallimore, R., & Stigler, J. (2002). A knowledge base for the teaching profession: What would it look like, and how can we get one? Educational Researcher, 31(5), 3–15.
  • HEDB. (2011). Milli Eğitim Bakanlığı Hizmetiçi Eğitim Dairesi Başkanlığı web sitesi. http://hedb.meb.gov.tr. 11 Nisan 2011 tarihinde ulaşıldı.
  • OTGM. (2011). Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü web sitesi. http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html. 15 Nisan 2011 tarihinde ulaşıldı.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 35(1-2), 1-14.
  • MEB (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB (2009). Milli Eğitim Bakanlığı 2009 İç Denetim Faaliyet Raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • OECD. (2009). Education at a glance 2009. Paris: OECD.
  • Ok, A., & Önkol, P. (2007). The profile of prospective teachers in teacher education programs. Eğitim ve Bilim, 32(143), 13-26.
  • Özoğlu, M. (2009). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı.
  • Resmi Gazete. (2005, Ağustos 13). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme yönetmeliği.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  • Strike, K. A. (1990). Is teaching a profession: How would we know? Journal of Personnel Evaluation in Education, 4, 91-117.
  • TDK. (2011). Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük web sitesi. http://tdkterim.gov.tr/bts/ 08 Nisan 2011 tarihinde ulaşıldı.
  • Tobias, S., & Baffert, A. (2010). Science teaching as a profession: Why it isn’t. How it could be. Arlington, VA: NSTA Press.
  • YÖK. (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu.

Profesyonel Bir Meslek Olarak Türkiye’de Öğretmenlik

Yıl 2010, Cilt: 27 Sayı: 2, 13 - 21, 03.09.2015

Öz

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2008). Türk eğitim tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2008). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Carlsen, W.S. (1999). Domains of teacher knowledge. J.Gess-Newsome & N. G. Lederman (Haz.), Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education (s.133–144). Dordrecht: Kluwer.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çelikten, M. (2008) Öğretmenlik mesleğinde yeni model arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 189-196.
  • Eraslan, L. (2006). Öğretmenlik mesleğine girişte Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,1(1), 1-31.
  • Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38, 915-945.
  • Gültekin, M., Çubukçu, Z., & Dal, S. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin eğitim öğretimle ilgili hizmet içi eğitim gereksinimleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 131-152.
  • Gündüz, Y. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin ilkögretim müfettişlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 1-23.
  • Hiebert, J., Gallimore, R., & Stigler, J. (2002). A knowledge base for the teaching profession: What would it look like, and how can we get one? Educational Researcher, 31(5), 3–15.
  • HEDB. (2011). Milli Eğitim Bakanlığı Hizmetiçi Eğitim Dairesi Başkanlığı web sitesi. http://hedb.meb.gov.tr. 11 Nisan 2011 tarihinde ulaşıldı.
  • OTGM. (2011). Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü web sitesi. http://otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html. 15 Nisan 2011 tarihinde ulaşıldı.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 35(1-2), 1-14.
  • MEB (2008). Öğretmen yeterlikleri: Öğretmenlik mesleği genel ve özel alan yeterlikleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB (2009). Milli Eğitim Bakanlığı 2009 İç Denetim Faaliyet Raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • OECD. (2009). Education at a glance 2009. Paris: OECD.
  • Ok, A., & Önkol, P. (2007). The profile of prospective teachers in teacher education programs. Eğitim ve Bilim, 32(143), 13-26.
  • Özoğlu, M. (2009). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı.
  • Resmi Gazete. (2005, Ağustos 13). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme yönetmeliği.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  • Strike, K. A. (1990). Is teaching a profession: How would we know? Journal of Personnel Evaluation in Education, 4, 91-117.
  • TDK. (2011). Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük web sitesi. http://tdkterim.gov.tr/bts/ 08 Nisan 2011 tarihinde ulaşıldı.
  • Tobias, S., & Baffert, A. (2010). Science teaching as a profession: Why it isn’t. How it could be. Arlington, VA: NSTA Press.
  • YÖK. (1998). Eğitim fakülteleri öğretmen yetiştirme programlarının yeniden düzenlenmesi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Çalışma
Yazarlar

Devrim Güven

Yayımlanma Tarihi 3 Eylül 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güven, D. (2015). Profesyonel Bir Meslek Olarak Türkiye’de Öğretmenlik. Bogazici University Journal of Education, 27(2), 13-21.