Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Bale Sanatçılarının Aktif Dans Yaşamı Sonrası Sorunlarının Eğitim Süreciyle İlişkisi

Yıl 2012, Cilt: 29 Sayı: 2, - , 15.02.2016

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’deki klasik bale sanatçılarının aktif dans yaşamında ortaya çıkan sorunların kaynağı tespit edilerek çözüm önerileri üretilmiştir. Dolayısıyla bu çalışmaya ait araştırmalar bale sanatının eğitim biçimini, mesleki uygulama sürecini ve bağlı olduğu mekanizmayı kapsar. Türkiye’de müzik ve sahne sanatları kurumları devlet desteğiyle yönetilmektedir. Türkiye’de bu işlevi Kültür Bakanlığı ve devlet konservatuarları üstlenmiştir. Dolayısıyla bu mekanizma; Türkiye Cumhuriyeti Devleti ve kanunlarıdır. Klasik bale, vücut yoluyla sergilenen artistik bir anlatımdır ve bir takım fiziksel uygunluk gereksinimlerine sahip olunması gereken bir sanat dalıdır. Bale dansçılarının aktif dans hayatını sona erdirme nedenlerinin başında biyolojik bir faktör olan “yaş” unsuru gelmektedir. Ekonomik, bürokratik ve psikolojik faktörler,sakatlanmalar, eğitim ve kültürel eksikliklere bağlı sorunlar da aktif dans yaşamını sonlandırma nedenleri olabilmektedir. Bale sanatçılarının söz konusu gereksinimlerinin yerine getirilmesi, kariyerlerinin gelişimi ya da ilerlemesi “sürekli eğitim” araçlarına başvurularak sağlanabilir.Anahtar Sözcükler: Bale eğitimi, vücut kompozisyonu, işsizlik, aktif dans yaşamı, stres.

Kaynakça

  • And, M. (1967). Dame Ninette de Valois, Ulus Gazetesi, 01/25/1967.
  • Blundell, R., Dearden, L., Meghir, C. (1999). Work-related training and earnings
  • Institute for Fiscal Studies.
  • Darling, P. (1993). Training for profit: A Guide to the Integration of training in an
  • organization’s success, McGraw Hill.
  • Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü
  • https://secure.dobgm.gov.tr/opera2009/stat/..%5Cstrateji%5Cperformans_progr
  • ami_2011.pdf
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuarı
  • http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php?KOD=5694
  • Erdoğan, İ. (1999). İşletmede kişi değerlendirme ve psikoteknik, İstanbul: İ.Ü. İşletme
  • Fakültesi Yayını, no: 243.
  • Franklin, E. (1996). Dance imagery for technique and performance. Human Kinetics
  • New York.
  • Gül, H. (2000). Türkiye’de kamu yönetiminde hizmet içi eğitim, İzmir Dokuz Eylül
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, 60.
  • Günay, E. Genç sanatçılar ve devletin sanatçısına emeklilik düzenlemesi, Musiki
  • Dergisi, 21 Eylül 2010, http://www.musikidergisi.net/?p=1602
  • İmrak, Y. (2009). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı araştırma
  • raporu.
  • Kahramankaptan, Ş. (2009). Türk devlet balesi 60 yaşında, Mesa ve Yaşam Dergisi
  • İlkbahar.
  • Leong, A. F. ve Cary, L. C. (1996). The moderating effect of organizational
  • commitment on the occupational stress outcome relationship, Human
  • Relations, Vol 49, 57.
  • Meekums, B. (2002). Dance movement therapy. Sage Publications: Thousand oaks.
  • Sav, A. Ö. (1974). Kuğu gölü, Millliyet, 11/01/1974.
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu; Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi, Yayın No: 2007-1
  • Dame NinetteValois. http://tr.wikipedia.org/wiki/Ninette_de_Valois
  • And, M. (1967). Dame Ninette de Valois, Ulus Gazetesi, 01/25/1967.
  • Blundell, R., Dearden, L., Meghir, C. (1999). Work-related training and earnings
  • Institute for Fiscal Studies.
  • Darling, P. (1993). Training for profit: A Guide to the Integration of training in an
  • organization’s success, McGraw Hill.
  • Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü
  • https://secure.dobgm.gov.tr/opera2009/stat/..%5Cstrateji%5Cperformans_progr
  • ami_2011.pdf
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuarı
  • http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php?KOD=5694
  • Erdoğan, İ. (1999). İşletmede kişi değerlendirme ve psikoteknik, İstanbul: İ.Ü. İşletme
  • Fakültesi Yayını, no: 243.
  • Franklin, E. (1996). Dance imagery for technique and performance. Human Kinetics
  • New York.
  • Gül, H. (2000). Türkiye’de kamu yönetiminde hizmet içi eğitim, İzmir Dokuz Eylül
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, 60.
  • Günay, E. Genç sanatçılar ve devletin sanatçısına emeklilik düzenlemesi, Musiki
  • Dergisi, 21 Eylül 2010, http://www.musikidergisi.net/?p=1602
  • İmrak, Y. (2009). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı araştırma
  • raporu.
  • Kahramankaptan, Ş. (2009). Türk devlet balesi 60 yaşında, Mesa ve Yaşam Dergisi
  • İlkbahar.
  • Leong, A. F. ve Cary, L. C. (1996). The moderating effect of organizational
  • commitment on the occupational stress outcome relationship, Human
  • Relations, Vol 49, 57.
  • Meekums, B. (2002). Dance movement therapy. Sage Publications: Thousand oaks.
  • Sav, A. Ö. (1974). Kuğu gölü, Millliyet, 11/01/1974.
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu; Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi, Yayın No: 2007-1
  • Dame NinetteValois. http://tr.wikipedia.org/wiki/Ninette_de_Valois

Türkiye’de Bale Sanatçılarının Aktif Dans Yaşamı Sonrası Sorunlarının Eğitim Süreciyle İlişkisi

Yıl 2012, Cilt: 29 Sayı: 2, - , 15.02.2016

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’deki klasik bale sanatçılarının aktif dans yaşamında ortaya çıkan sorunların kaynağı tespit edilerek çözüm önerileri üretilmiştir. Dolayısıyla bu çalışmaya ait araştırmalar bale sanatının eğitim biçimini, mesleki uygulama sürecini ve bağlı olduğu mekanizmayı kapsar. Türkiye’de müzik ve sahne sanatları kurumları devlet desteğiyle yönetilmektedir. Türkiye’de bu işlevi Kültür Bakanlığı ve devlet konservatuarları üstlenmiştir. Dolayısıyla bu mekanizma; Türkiye Cumhuriyeti Devleti ve kanunlarıdır. Klasik bale, vücut yoluyla sergilenen artistik bir anlatımdır ve bir takım fiziksel uygunluk gereksinimlerine sahip olunması gereken bir sanat dalıdır. Bale dansçılarının aktif dans hayatını sona erdirme nedenlerinin başında biyolojik bir faktör olan “yaş” unsuru gelmektedir. Ekonomik, bürokratik ve psikolojik faktörler,sakatlanmalar, eğitim ve kültürel eksikliklere bağlı sorunlar da aktif dans yaşamını sonlandırma nedenleri olabilmektedir. Bale sanatçılarının söz konusu gereksinimlerinin yerine getirilmesi, kariyerlerinin gelişimi ya da ilerlemesi “sürekli eğitim” araçlarına başvurularak sağlanabilir.Anahtar Sözcükler: Bale eğitimi, vücut kompozisyonu, işsizlik, aktif dans yaşamı, stres.

Kaynakça

  • And, M. (1967). Dame Ninette de Valois, Ulus Gazetesi, 01/25/1967.
  • Blundell, R., Dearden, L., Meghir, C. (1999). Work-related training and earnings
  • Institute for Fiscal Studies.
  • Darling, P. (1993). Training for profit: A Guide to the Integration of training in an
  • organization’s success, McGraw Hill.
  • Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü
  • https://secure.dobgm.gov.tr/opera2009/stat/..%5Cstrateji%5Cperformans_progr
  • ami_2011.pdf
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuarı
  • http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php?KOD=5694
  • Erdoğan, İ. (1999). İşletmede kişi değerlendirme ve psikoteknik, İstanbul: İ.Ü. İşletme
  • Fakültesi Yayını, no: 243.
  • Franklin, E. (1996). Dance imagery for technique and performance. Human Kinetics
  • New York.
  • Gül, H. (2000). Türkiye’de kamu yönetiminde hizmet içi eğitim, İzmir Dokuz Eylül
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, 60.
  • Günay, E. Genç sanatçılar ve devletin sanatçısına emeklilik düzenlemesi, Musiki
  • Dergisi, 21 Eylül 2010, http://www.musikidergisi.net/?p=1602
  • İmrak, Y. (2009). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı araştırma
  • raporu.
  • Kahramankaptan, Ş. (2009). Türk devlet balesi 60 yaşında, Mesa ve Yaşam Dergisi
  • İlkbahar.
  • Leong, A. F. ve Cary, L. C. (1996). The moderating effect of organizational
  • commitment on the occupational stress outcome relationship, Human
  • Relations, Vol 49, 57.
  • Meekums, B. (2002). Dance movement therapy. Sage Publications: Thousand oaks.
  • Sav, A. Ö. (1974). Kuğu gölü, Millliyet, 11/01/1974.
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu; Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi, Yayın No: 2007-1
  • Dame NinetteValois. http://tr.wikipedia.org/wiki/Ninette_de_Valois
  • And, M. (1967). Dame Ninette de Valois, Ulus Gazetesi, 01/25/1967.
  • Blundell, R., Dearden, L., Meghir, C. (1999). Work-related training and earnings
  • Institute for Fiscal Studies.
  • Darling, P. (1993). Training for profit: A Guide to the Integration of training in an
  • organization’s success, McGraw Hill.
  • Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü
  • https://secure.dobgm.gov.tr/opera2009/stat/..%5Cstrateji%5Cperformans_progr
  • ami_2011.pdf
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuarı
  • http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php?KOD=5694
  • Erdoğan, İ. (1999). İşletmede kişi değerlendirme ve psikoteknik, İstanbul: İ.Ü. İşletme
  • Fakültesi Yayını, no: 243.
  • Franklin, E. (1996). Dance imagery for technique and performance. Human Kinetics
  • New York.
  • Gül, H. (2000). Türkiye’de kamu yönetiminde hizmet içi eğitim, İzmir Dokuz Eylül
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, 60.
  • Günay, E. Genç sanatçılar ve devletin sanatçısına emeklilik düzenlemesi, Musiki
  • Dergisi, 21 Eylül 2010, http://www.musikidergisi.net/?p=1602
  • İmrak, Y. (2009). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı araştırma
  • raporu.
  • Kahramankaptan, Ş. (2009). Türk devlet balesi 60 yaşında, Mesa ve Yaşam Dergisi
  • İlkbahar.
  • Leong, A. F. ve Cary, L. C. (1996). The moderating effect of organizational
  • commitment on the occupational stress outcome relationship, Human
  • Relations, Vol 49, 57.
  • Meekums, B. (2002). Dance movement therapy. Sage Publications: Thousand oaks.
  • Sav, A. Ö. (1974). Kuğu gölü, Millliyet, 11/01/1974.
  • T.C. Yükseköğretim Kurulu; Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi, Yayın No: 2007-1
  • Dame NinetteValois. http://tr.wikipedia.org/wiki/Ninette_de_Valois
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Seda Ayvazoğlu

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayvazoğlu, S. (2016). Türkiye’de Bale Sanatçılarının Aktif Dans Yaşamı Sonrası Sorunlarının Eğitim Süreciyle İlişkisi. Bogazici University Journal of Education, 29(2).