BibTex RIS Kaynak Göster

Primary School Teachers’ Views about Parent-Teacher Meetings: A Phenomenological Study

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 112 - 121, 31.07.2022

Öz

With this research, which was designed in a phenomenological design, one of the qualitative research approaches, it was aimed to describe the views of classroom teachers about parent meetings. The research was carried out with 94 classroom teachers who were determined by random sampling method and working in public schools affiliated to the Ministry of National Education in Ankara. Content analysis was applied on the data collected using the interview technique. When the results of the research are evaluated in terms of parent-teacher-student, it has been shown that classroom teachers have the opinion that parent meetings have an important role for teachers in communicating with parents, making decisions together for students, getting to know the student. The results obtained in the study also showed that primary school teachers consider parent meetings important for parents, especially for obtaining information about their children's education, and they think that these meetings make significant contributions to students' success and personal development. In the context of the results obtained in the research, some suggestions have been provided for teachers and school administrators who are researchers as well as practitioners of parent meetings.

Kaynakça

  • Akturan, U. ve Esen, A. 2008 . Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan Ed. içinde, Nitel Araştırma Yöntemleri ss. 83-98 . Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Alıcıgüzel, İ. 1999 . Okulda eğitim ve öğretim. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. 2000 . Çocuk gelişimi. İstanbul: Ya-Pa.
  • Argon, T. ve Kıyıcı, C. 2012 , İlköğretim kurumlarında ailelerin eğitim sürecine katılımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 8-95.
  • Aslanargun, E. ve Özakça, B. 2015 . Akademik başarıları yüksek olan öğrencilerin başarı düzeylerine ailelerinin katkıda bulunma biçimleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 9-22.
  • Balkar, B. 2009 . Okul-aile iş birliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 36 , 105-123.
  • Binicioğlu, G. 2010 . İlköğretimde okul-aile iletişim etkinlikleri: öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ceylan, M. ve Akar, B. 2010 . Ortaöğretimde okul- aile iş birliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 43-64.
  • Coşkun, S. 2010 , İlköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin velilerle iletişim kurma yolları. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Çayak, S. ve Ergi, D. 2015 . Öğretmen-veli iş birliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 6 11 , 59- 77. dergipark.gov.tr/download/articlefile/210402 sayfasından erişilmiştir.
  • Çelenk, S. 2003 . Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim Online, 2 2 , 28-34. İlkogretim online.org.tr/index.php/io/article/view/2046/1882 sayfasından erişilmiştir.
  • Cömert, D. ve Güleç, H. 2004 . Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: öğretmen- aile- çocuk ve kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6 1 , 131-145.
  • Durmuş, E. 2016 . Ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin aile katılımıyla ilgili görüşlerinin incelenmesi: İstanbul Sultanbeyli örneği. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Fidan, N.ve Erden, M. 1993 . Eğitime giriş. Ankara: Meteksan.
  • Genç, S.Z. 2005 . İlköğretim I. kademedeki okul-aile iş birliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,3 2 , 227-243.
  • Gül, E. 2007 . Eğitimde Çocuk Başarısı İçin Okul-Aile İş birliği. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Gökgöz, A. 2014 . İlkokul eğitiminin kalitesini arttırmada okul-aile iş birliği ve okul sosyal hizmeti. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Islam, A. 2019 . Parent–teacher meeting sand student out comes: Evidence from a developing country. European
  • Economic Review,111, 273-304.
  • Kanbur, Y. 2009 . “İlköğretimde veli-okul iş birliğinin geliştirilmesinde yönetici rolleri. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kaukab, S. R. 2016 . The impact of parent/family involvement on student learning out comes. International Journal of Research-Granthaalayah, 4, 72-81.
  • Kılıç, M. 2014 . Sınıf öğretmenlerinin velilerle iletişim kurma yolları hakkında eğitim müfettişleri, ilköğretim okul yöneticilerinin görüşleri Bolu ili örneği . Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kişi, Y. 2009 . İlköğretim okulu yöneticilerinin veli ve çevre ile olan iş birliğine ilişkin veli algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Koç Akran, S. ve Kocaman, İ. 2018 Öğretmenlerin ve velilerin okul öncesi eğitim kurumlarındaki veli toplantılarına ilişkin algıları, Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4 2 , 97-110.
  • MEB. 2014 . Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. www.resmigazete.gov.tr/Eskiler/2014/07/20140726-4.htm. Sayfasından erişilmiştir.
  • Oğuz, O. 2008 . Öğretmen aile iş birliğinin öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. 1997 . Okulöncesi eğitimi. İstanbul: M.E.B.
  • Ok, S. 2016 . Okul öncesi eğitimde anne babaların ve öğretmenlerin okul aile iş birliği hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Orman, M. 2012 . Velilerin sosyo-ekonomik durumu, sınıf veli toplantılarına katılımı ve öğrencilerin başarısı. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Özgan, Ö. & Aydın, Z. 2010, Mayıs . Okul-aile iş birliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Elazığ.
  • Sarıtaş, M. 2004 . Öğretmen-veli görüşmelerinin yönetimi.
  • M. Şişman, ve S. Turan Eds. , Sınıf Yönetimi, s.218 . Ankara: Pegem.
  • Şişman, M. 2002 . Eğitimde mükemmellik arayışı. Ankara: Pegem A.
  • Şaban, C. 2011 , İlköğretim okullarında velilerin eğitime katılım düzeyleri ve tercih ettikleri katılım türleri. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahtaban, H. 2010 , İlköğretim okulu 1. kademe öğrenci velilerinin okul ve çocuklarına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Şeker, M. 2009 . İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin performans görevlerindeki başarıları ile ailelerinin eğitim- öğretim çalışmalarına katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Taymaz, H. 2001 . Okul yönetimi. Ankara: Pegem A.
  • Vural, B. 2005 . Öğrenci başarısı için okul-aile birliği. İstanbul: Hayat
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. 2013 . Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, B. 2016 . İlkokul öğrencilerinin akademik başarılarının arttırılmasında öğretmen, okul idaresi ve öğrenci veli durumunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Yiğit, B. ve Bayrakdar, M. 2006 . Okul çevre ilişkileri. Ankara: Pegem.

Veli Toplantılarına Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri: Fenomenolojik Bir Çalışma

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 112 - 121, 31.07.2022

Öz

Nitel araştırma yaklaşımlardan fenomenolojik desende tasarlanan bu araştırma ile, sınıf öğretmenlerinin veli toplantılarına ilişkin görüşlerinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma rastlantısal yöntemle belirlenen ve Ankara’da MEB’e bağlı devlet okullarında görev yapan 94 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Görüşme tekniği kullanılarak toplanan veriler üzerinde içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, veli-öğretmen-öğrenci boyutunda değerlendirildiğinde, sınıf öğretmenlerinin, veli toplantılarının veliler ile iletişim kurma, öğrencilere yönelik birlikte kararlar alma, öğrenciyi tanıma, gibi konularda öğretmenler için önemli rolü olduğuna ilişkin görüşe sahip olduklarını göstermiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar ayrıca, sınıf öğretmenlerinin veli toplantılarını veliler açısından da önemli gördüklerini, özellikle çocuklarının eğitimi ile ilgili bilgi edinmede gerekli bulduklarını, öğrenci açısından ise başarı ve kişisel gelişimleri boyutlarında bu toplantıların önemli katkılar sağladığı yönünde düşündüklerini göstermiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar bağlamında; araştırmacılar ve aynı zamanda veli toplantılarının uygulayıcıları olan öğretmen ve okul yöneticilerine yönelik bazı öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akturan, U. ve Esen, A. 2008 . Fenomenoloji. T. Baş ve U. Akturan Ed. içinde, Nitel Araştırma Yöntemleri ss. 83-98 . Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Alıcıgüzel, İ. 1999 . Okulda eğitim ve öğretim. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen, S. 2000 . Çocuk gelişimi. İstanbul: Ya-Pa.
  • Argon, T. ve Kıyıcı, C. 2012 , İlköğretim kurumlarında ailelerin eğitim sürecine katılımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 8-95.
  • Aslanargun, E. ve Özakça, B. 2015 . Akademik başarıları yüksek olan öğrencilerin başarı düzeylerine ailelerinin katkıda bulunma biçimleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 9-22.
  • Balkar, B. 2009 . Okul-aile iş birliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 36 , 105-123.
  • Binicioğlu, G. 2010 . İlköğretimde okul-aile iletişim etkinlikleri: öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Ceylan, M. ve Akar, B. 2010 . Ortaöğretimde okul- aile iş birliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 43-64.
  • Coşkun, S. 2010 , İlköğretim okulu sınıf öğretmenlerinin velilerle iletişim kurma yolları. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Çayak, S. ve Ergi, D. 2015 . Öğretmen-veli iş birliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 6 11 , 59- 77. dergipark.gov.tr/download/articlefile/210402 sayfasından erişilmiştir.
  • Çelenk, S. 2003 . Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim Online, 2 2 , 28-34. İlkogretim online.org.tr/index.php/io/article/view/2046/1882 sayfasından erişilmiştir.
  • Cömert, D. ve Güleç, H. 2004 . Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: öğretmen- aile- çocuk ve kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6 1 , 131-145.
  • Durmuş, E. 2016 . Ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin aile katılımıyla ilgili görüşlerinin incelenmesi: İstanbul Sultanbeyli örneği. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Fidan, N.ve Erden, M. 1993 . Eğitime giriş. Ankara: Meteksan.
  • Genç, S.Z. 2005 . İlköğretim I. kademedeki okul-aile iş birliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,3 2 , 227-243.
  • Gül, E. 2007 . Eğitimde Çocuk Başarısı İçin Okul-Aile İş birliği. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Gökgöz, A. 2014 . İlkokul eğitiminin kalitesini arttırmada okul-aile iş birliği ve okul sosyal hizmeti. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Islam, A. 2019 . Parent–teacher meeting sand student out comes: Evidence from a developing country. European
  • Economic Review,111, 273-304.
  • Kanbur, Y. 2009 . “İlköğretimde veli-okul iş birliğinin geliştirilmesinde yönetici rolleri. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Kaukab, S. R. 2016 . The impact of parent/family involvement on student learning out comes. International Journal of Research-Granthaalayah, 4, 72-81.
  • Kılıç, M. 2014 . Sınıf öğretmenlerinin velilerle iletişim kurma yolları hakkında eğitim müfettişleri, ilköğretim okul yöneticilerinin görüşleri Bolu ili örneği . Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kişi, Y. 2009 . İlköğretim okulu yöneticilerinin veli ve çevre ile olan iş birliğine ilişkin veli algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Koç Akran, S. ve Kocaman, İ. 2018 Öğretmenlerin ve velilerin okul öncesi eğitim kurumlarındaki veli toplantılarına ilişkin algıları, Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4 2 , 97-110.
  • MEB. 2014 . Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. www.resmigazete.gov.tr/Eskiler/2014/07/20140726-4.htm. Sayfasından erişilmiştir.
  • Oğuz, O. 2008 . Öğretmen aile iş birliğinin öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Oğuzkan, Ş. ve Oral, G. 1997 . Okulöncesi eğitimi. İstanbul: M.E.B.
  • Ok, S. 2016 . Okul öncesi eğitimde anne babaların ve öğretmenlerin okul aile iş birliği hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Orman, M. 2012 . Velilerin sosyo-ekonomik durumu, sınıf veli toplantılarına katılımı ve öğrencilerin başarısı. Yüksek lisans tezi . https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Özgan, Ö. & Aydın, Z. 2010, Mayıs . Okul-aile iş birliğine ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşleri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Elazığ.
  • Sarıtaş, M. 2004 . Öğretmen-veli görüşmelerinin yönetimi.
  • M. Şişman, ve S. Turan Eds. , Sınıf Yönetimi, s.218 . Ankara: Pegem.
  • Şişman, M. 2002 . Eğitimde mükemmellik arayışı. Ankara: Pegem A.
  • Şaban, C. 2011 , İlköğretim okullarında velilerin eğitime katılım düzeyleri ve tercih ettikleri katılım türleri. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şahtaban, H. 2010 , İlköğretim okulu 1. kademe öğrenci velilerinin okul ve çocuklarına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Şeker, M. 2009 . İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin performans görevlerindeki başarıları ile ailelerinin eğitim- öğretim çalışmalarına katılım düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Taymaz, H. 2001 . Okul yönetimi. Ankara: Pegem A.
  • Vural, B. 2005 . Öğrenci başarısı için okul-aile birliği. İstanbul: Hayat
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. 2013 . Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, B. 2016 . İlkokul öğrencilerinin akademik başarılarının arttırılmasında öğretmen, okul idaresi ve öğrenci veli durumunun incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Yiğit, B. ve Bayrakdar, M. 2006 . Okul çevre ilişkileri. Ankara: Pegem.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlknur Kaçar Bu kişi benim

Melek Çakmak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaçar, İ., & Çakmak, M. (2022). Veli Toplantılarına Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri: Fenomenolojik Bir Çalışma. Baskent University Journal of Education, 9(2), 112-121.

Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023. 

For previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . Please find the past issues above.