Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Programı Tarihinden bir Program Geliştirme Projesi: İnsanoğlunun Gelişimi

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 1 - 17, 31.01.2025

Öz

Bu araştırmanın amacı, program alanı tarihinden dikkat çekici bir program geliştirme projesi olan İnsanoğlunun Gelişimi’ni analiz etmek ve bu projeden program kuramı açısından ne tür dersler çıkarabileceğini incelemektir. Araştırmada geçmişte yaşanmış ve böylece geçmişi etkilemiş, mevcut durumu etkileyen ve geleceği de etkileme olasılığı bulunan meselelerin incelenmesine olanak tanıyan tarihsel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma amacına ulaşmak için İnGel ile ilişkili birincil ve ikincil kaynaklara ulaşılarak bu kaynaklar analiz kapsamına alınmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda ulaşılan bulgulara göre Bruner’in öğrenme ve öğretme yaklaşımlarını temele alan İnGel’in araştırmaya dayalı öğrenme anlayışına göre hazırlandığı, programın sarmal bir yapıyla tasarlandığı ve oldukça geniş bir materyal bütününü içerdiği belirlenmiştir. Ayrıca programın bilgiyi öğrencilere aktarılması gereken bir öge olarak görmediği, bilginin öğrencilerin etkin katılımıyla zihinlerinden oluşturulması gerektiğini savunduğu bulunmuştur. Öğrenme açısından liberal bir karakter taşıyan programın tutucu değerlerdense ilerlemeci değerleri öncelediği belirlenmiştir. Programın öne çıkardığı ilerlemeci bakış açısı ve değerler nedeni, medya organlarının ve siyasilerin de etkisiyle kamuoyunda büyük bir tepki çektiği ve bunun sonucunda da programın iptal edildiği sonucuna ulaşılmıştır. İnGel örneğinin program alanı uzmanı olmayanların medya ve benzeri araçlarla programları etkileme gücü olmasının alanın en büyük ikilemi olduğu tartışılmıştır. İnGel gibi ilerlemeci örneklerin iyileştirilmek yerine yok edilmesinin ise rasyonel bir topluma ulaşma ülküsüne zarar vereceği savunulmuştur.

Etik Beyan

Bu araştırma insanlardan veri toplanan bir araştırma olmadığı için etik kurul kararı gerektirmemektedir.

Destekleyen Kurum

Yoktur

Kaynakça

  • Aközer, E. (2018a). Tamamlanmamış bir Modernlik Projesi: Modern Bilimin Altın Çağında Bir Müfredat Reformu (Taslak). Sarkaç. https://sarkac.org/wp-content/uploads/2018/10/Akozer-ModernlikProjesi-2018.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aközer, E. (2018b). Modern Bilim Eğitimine Bilim Dışı Müdahaleler ve Akademik Özgürlük. Bilim Akademisi. https://bilimakademisi.org/wp-content/uploads/2018/02/akozer-das-2018-5-subat-tam-metin-final-taslak-1.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aktekin, S., Harnett, P., Öztürk, M. ve Smart, D. (2009) (Eds.). Çok Kültürlü bir Avrupa için Tarih ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Barnes, B., Stallings, W. ve Rivner, R. (1981) Are the Critics Right about MACOS? Theory & Research in Social Education, 9(1), 35-44, DOI: 10.1080/00933104.1981.10506101
  • Bohan, C. H. ve Randolph, P. (2009). The social studies curriculum in Atlanta public schools during the desegregation era. Theory & Research in Social Education, 37(4), 543-569. DOI: 10.1080/00933104.2009.10473410.
  • Bruner, J. S. (1965a). The growth of mind. American Psychologist, 20(12), 1007–1017, DOI: 10.1037/h0023276
  • Bruner, J. S. (1965b). Man: A Course of Study. Occasional Paper No 3. The Social Studies Curiculum Program, Educational Services Incorporate.
  • Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Cambridge: The Belknap Press.
  • Bruner, J. S. (1991). Bir Öğretim Kuramına Doğru. (Çev. F. Varış ve T. Gürkan). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. (Yapıtın orijinali 1966 yılında yayımlanmıştır).
  • Bruner, J. S. (2021). Eğitim süreci (Çev. M. Emir Rüzgar). Ankara: Pegem Akademi. (Yapıtın orijinali 1960 yılında yayımlanmıştır).
  • Bruner, J.B. (1979). On knowing: Essays for the left hand. (Expanded Edition). Cambridge: The Belknap Press.
  • Burlbaw, L. M. ve Field, S. L. (2005). Explorations in curriculum history research. Charlotte: Information Age Publishing.
  • Cort, H. R. ve Peskowitz, N. (1977). A longitudinal study of Man: A Course of Study. Volume II: Quantitative Results. Final Report. National Science Foundation, Washington DC, ABD.
  • Demirkaya Güler, B. (2015). Köy ensti̇tüleri̇ bağlamında eği̇ti̇m ve i̇deoloji̇ni̇n toplumsal deği̇şme etki̇si̇ni̇n i̇ncelenmesi̇: Köy Ensti̇tüleri̇ Dergi̇si̇ (1945-1947). (Yayımlanmamış doktora tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Dewey, J. (2001). The educational situation: As concerns the elementary school. Journal of Curriculum Studies, 33(4), 387-403, DOI: 10.1080/00220270010023803
  • Dow, P. B. (1971). “Man: A Course of Study” in Retrospect: A Primer for Curriculum in the 70’s. Theory into Practice, 10(3), 168-177.
  • Dow, P. B. (1975). The Study of Human Behavior as One Road to Survival. The Phi Delta Kappan, 57(2), 79-81.
  • Edson, C. H. (1988). Our Past and Present: Historical Inquiry in Education. R. R. Sherman ve R. D. Webb, Qualitative Research in Education: Focus and Methods içinde (ss. 42-56). London: Routledge Falmer.
  • Education Development Center (EDC). (1971). Man: A course of study. Curriculum Development Associates.
  • Falkenstein, L. C. (1977). Man: A Course of Study-A Case Study of Diffusion in Oregon. (Doktora tezi). (302853346). Stanford Üniversitesi.
  • Finlay, G. C. (1962). The Physical Science Study Committee. The School Review, 70(1), 63-81.
  • Fitchett, P. G. ve Russell, W. B. (2012) Reflecting on MACOS: why it failed and what we can learn from its demise. Paedagogica Historica, 48(3), 469-484, DOI: 10.1080/00309230.2011.554423
  • General Accounting Office (GAO). (1975). Administration of the Science Education Project “Man: A Course of Study” (MACOS). Report to the House Committee on Science and Technology by The Comptroller General of The United States.
  • Grobman, A. B. (1959). The Biological Sciences Curriculum Study. AIBS Bulletin, 9(2), 21-23.
  • Hegeman, S. (2021). Arctic Pedagogy: Indigenous People and the MACOS Culture War. Lateral: Journal of the Cultural Studies Association, 10.2, https://ia601708.us.archive.org/5/items/Lateral10-2/Susan%20Hegeman%2C%20%22Arctic%20Pedagogy%20-%20Indigenous%20People%20and%20the%20MACOS%20Culture%20War%22%20-%20Lateral.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Johnson, R. B. ve Christensen, L. (2014). Educational research: Quantitative, qualitative and mixed approaches. (5. Baskı). Thousand Oaks: SAGE.
  • Jolly, J. L. ve Winkler, D. (2010). Man: A Course of Study. C. Kridel (Ed.), Encyclopedia of Curriculum Studies içinde (ss. 556-557). Thousand Oaks: SAGE.
  • Kliebard, H. M. (1976). Curriculum Past and Curriculum Present. Educational Leadership, 33(4), 245-8.
  • Laird, C. (Yönetmen). (2003). Through These Eyes. (Belgesel Film). National Film Board of Canada.
  • Lakerbrink, J. M. (1982). The potential of historical research for educational questions. Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association, 13(2), 164-171, DOI: 10.1207/s15326993es1302_4
  • Link, F. R. (1971). Man: A Course of Study: Getting Innovative Curricula into the Bloodstream of American Education. Theory into Practice, 10(3), 178-184.
  • Lundy, K. S. (2012). Historical Research. L. M. Given (Ed.), The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods içinde (ss. 396-399). Thousand Oaks: SAGE.
  • Lune, H. ve Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. (9. Basım). Essex: Pearson.
  • Modell, H. I. (1996). Preparing students to participate in an active learning environment. Advances in physiology education, 270(6), 69-77.
  • Patterson, G. (2012). Emerging leader: David W. Denton. The Phi Delta Kappan, 94(4), 79.
  • Ponder, G. A. (1974). The curriculum: Field without a past? Educational Leadership, 31, 461-464. http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_197402_ponder.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Rudolph, J. L. (2006). PSSC in historical context: Science, national security, and American culture during the Cold War. American Association of Physics Teachers. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/123906/mod_resource/content/0/PSSC_contextualizado.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ruzgar, M. E. (2018). On matters that matter in the curriculum studies: An interview with Ian Westbury. Journal of Curriculum Studies, 50(6), 670-684, https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1537374
  • Rüzgar, M. E. (2020). Anka Kuşu veya Sisifos: Schwab’tan Sonra Eğitim Programları Alanı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(3), 1153-1179, DOI: 10.30964/auebfd.644741
  • Silber, R. L. (1961). The Chemical Education Materials Study Approach to Introductory Chemistry. School Science and Mathematics, 61(2), 114-118, https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1961.tb08522.x
  • Tredwell, L. ve Zodikoff, D. (1974, 6 Aralık). A Study of the Effects of Jerome Bruner's Man: A Course of Study on Social Studies Achievement in Fifth Grade. [Sözlü Sunum]. The Asian American Conference at the University of Massachusetts, Massachusetts, ABD.
  • Turgut, M. F. (1989, 15-16 Mayıs). Türkiye’de fen ve matematik programlarını yenileme çalışmaları. [Sözlü Sunum]. Fen ve Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi, Ankara, Türkiye.
  • Wilson, J. ve Taylor, B. L. (1978). The effects of MACOS on intermediate-grade children’s attitudes. Education, 98(3), 359-364.
  • Wolcott, H. F. (2007). The middlemen of MACOS. Anthropology & Education Quarterly, 38(2), 195-206.

A Curriculum Development Project from Curriculum History: Man A Course of Study

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 1 - 17, 31.01.2025

Öz

The primary purpose of this study was to provide an analysis of Man: A Course of Study (MACOS), a remarkable curriculum development project from the history of the curriculum field, and to examine what kind of lessons can be learned from this project in terms of curriculum theory. The research utilized historical research model. In order to achieve the research purpose, primary and secondary sources related to MACOS were identified and included in the analysis. Findings indicated that MACOS was prepared according to the research-based learning approach, that the curriculum was designed to be a spiral one, and that it included a wide range of materials. In addition, the curriculum does not treat knowledge as an element that should be transferred to students. As a liberal curriculum, MACOS prioritizes progressive values rather than conservative ones. Needless to say, the progressive perspective and values promoted by the curriculum caused a great reaction in the public opinion. The study concluded that the biggest dilemma of the curriculum field is the power of non-specialists to influence curricula through media and similar tools. In addition, the study argues that destroying progressive examples such as MACOS would harm the ideal of achieving a rational society.

Kaynakça

  • Aközer, E. (2018a). Tamamlanmamış bir Modernlik Projesi: Modern Bilimin Altın Çağında Bir Müfredat Reformu (Taslak). Sarkaç. https://sarkac.org/wp-content/uploads/2018/10/Akozer-ModernlikProjesi-2018.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aközer, E. (2018b). Modern Bilim Eğitimine Bilim Dışı Müdahaleler ve Akademik Özgürlük. Bilim Akademisi. https://bilimakademisi.org/wp-content/uploads/2018/02/akozer-das-2018-5-subat-tam-metin-final-taslak-1.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Aktekin, S., Harnett, P., Öztürk, M. ve Smart, D. (2009) (Eds.). Çok Kültürlü bir Avrupa için Tarih ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Barnes, B., Stallings, W. ve Rivner, R. (1981) Are the Critics Right about MACOS? Theory & Research in Social Education, 9(1), 35-44, DOI: 10.1080/00933104.1981.10506101
  • Bohan, C. H. ve Randolph, P. (2009). The social studies curriculum in Atlanta public schools during the desegregation era. Theory & Research in Social Education, 37(4), 543-569. DOI: 10.1080/00933104.2009.10473410.
  • Bruner, J. S. (1965a). The growth of mind. American Psychologist, 20(12), 1007–1017, DOI: 10.1037/h0023276
  • Bruner, J. S. (1965b). Man: A Course of Study. Occasional Paper No 3. The Social Studies Curiculum Program, Educational Services Incorporate.
  • Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Cambridge: The Belknap Press.
  • Bruner, J. S. (1991). Bir Öğretim Kuramına Doğru. (Çev. F. Varış ve T. Gürkan). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. (Yapıtın orijinali 1966 yılında yayımlanmıştır).
  • Bruner, J. S. (2021). Eğitim süreci (Çev. M. Emir Rüzgar). Ankara: Pegem Akademi. (Yapıtın orijinali 1960 yılında yayımlanmıştır).
  • Bruner, J.B. (1979). On knowing: Essays for the left hand. (Expanded Edition). Cambridge: The Belknap Press.
  • Burlbaw, L. M. ve Field, S. L. (2005). Explorations in curriculum history research. Charlotte: Information Age Publishing.
  • Cort, H. R. ve Peskowitz, N. (1977). A longitudinal study of Man: A Course of Study. Volume II: Quantitative Results. Final Report. National Science Foundation, Washington DC, ABD.
  • Demirkaya Güler, B. (2015). Köy ensti̇tüleri̇ bağlamında eği̇ti̇m ve i̇deoloji̇ni̇n toplumsal deği̇şme etki̇si̇ni̇n i̇ncelenmesi̇: Köy Ensti̇tüleri̇ Dergi̇si̇ (1945-1947). (Yayımlanmamış doktora tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Dewey, J. (2001). The educational situation: As concerns the elementary school. Journal of Curriculum Studies, 33(4), 387-403, DOI: 10.1080/00220270010023803
  • Dow, P. B. (1971). “Man: A Course of Study” in Retrospect: A Primer for Curriculum in the 70’s. Theory into Practice, 10(3), 168-177.
  • Dow, P. B. (1975). The Study of Human Behavior as One Road to Survival. The Phi Delta Kappan, 57(2), 79-81.
  • Edson, C. H. (1988). Our Past and Present: Historical Inquiry in Education. R. R. Sherman ve R. D. Webb, Qualitative Research in Education: Focus and Methods içinde (ss. 42-56). London: Routledge Falmer.
  • Education Development Center (EDC). (1971). Man: A course of study. Curriculum Development Associates.
  • Falkenstein, L. C. (1977). Man: A Course of Study-A Case Study of Diffusion in Oregon. (Doktora tezi). (302853346). Stanford Üniversitesi.
  • Finlay, G. C. (1962). The Physical Science Study Committee. The School Review, 70(1), 63-81.
  • Fitchett, P. G. ve Russell, W. B. (2012) Reflecting on MACOS: why it failed and what we can learn from its demise. Paedagogica Historica, 48(3), 469-484, DOI: 10.1080/00309230.2011.554423
  • General Accounting Office (GAO). (1975). Administration of the Science Education Project “Man: A Course of Study” (MACOS). Report to the House Committee on Science and Technology by The Comptroller General of The United States.
  • Grobman, A. B. (1959). The Biological Sciences Curriculum Study. AIBS Bulletin, 9(2), 21-23.
  • Hegeman, S. (2021). Arctic Pedagogy: Indigenous People and the MACOS Culture War. Lateral: Journal of the Cultural Studies Association, 10.2, https://ia601708.us.archive.org/5/items/Lateral10-2/Susan%20Hegeman%2C%20%22Arctic%20Pedagogy%20-%20Indigenous%20People%20and%20the%20MACOS%20Culture%20War%22%20-%20Lateral.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Johnson, R. B. ve Christensen, L. (2014). Educational research: Quantitative, qualitative and mixed approaches. (5. Baskı). Thousand Oaks: SAGE.
  • Jolly, J. L. ve Winkler, D. (2010). Man: A Course of Study. C. Kridel (Ed.), Encyclopedia of Curriculum Studies içinde (ss. 556-557). Thousand Oaks: SAGE.
  • Kliebard, H. M. (1976). Curriculum Past and Curriculum Present. Educational Leadership, 33(4), 245-8.
  • Laird, C. (Yönetmen). (2003). Through These Eyes. (Belgesel Film). National Film Board of Canada.
  • Lakerbrink, J. M. (1982). The potential of historical research for educational questions. Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association, 13(2), 164-171, DOI: 10.1207/s15326993es1302_4
  • Link, F. R. (1971). Man: A Course of Study: Getting Innovative Curricula into the Bloodstream of American Education. Theory into Practice, 10(3), 178-184.
  • Lundy, K. S. (2012). Historical Research. L. M. Given (Ed.), The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods içinde (ss. 396-399). Thousand Oaks: SAGE.
  • Lune, H. ve Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. (9. Basım). Essex: Pearson.
  • Modell, H. I. (1996). Preparing students to participate in an active learning environment. Advances in physiology education, 270(6), 69-77.
  • Patterson, G. (2012). Emerging leader: David W. Denton. The Phi Delta Kappan, 94(4), 79.
  • Ponder, G. A. (1974). The curriculum: Field without a past? Educational Leadership, 31, 461-464. http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_197402_ponder.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Rudolph, J. L. (2006). PSSC in historical context: Science, national security, and American culture during the Cold War. American Association of Physics Teachers. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/123906/mod_resource/content/0/PSSC_contextualizado.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ruzgar, M. E. (2018). On matters that matter in the curriculum studies: An interview with Ian Westbury. Journal of Curriculum Studies, 50(6), 670-684, https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1537374
  • Rüzgar, M. E. (2020). Anka Kuşu veya Sisifos: Schwab’tan Sonra Eğitim Programları Alanı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(3), 1153-1179, DOI: 10.30964/auebfd.644741
  • Silber, R. L. (1961). The Chemical Education Materials Study Approach to Introductory Chemistry. School Science and Mathematics, 61(2), 114-118, https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1961.tb08522.x
  • Tredwell, L. ve Zodikoff, D. (1974, 6 Aralık). A Study of the Effects of Jerome Bruner's Man: A Course of Study on Social Studies Achievement in Fifth Grade. [Sözlü Sunum]. The Asian American Conference at the University of Massachusetts, Massachusetts, ABD.
  • Turgut, M. F. (1989, 15-16 Mayıs). Türkiye’de fen ve matematik programlarını yenileme çalışmaları. [Sözlü Sunum]. Fen ve Yabancı Dil Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi, Ankara, Türkiye.
  • Wilson, J. ve Taylor, B. L. (1978). The effects of MACOS on intermediate-grade children’s attitudes. Education, 98(3), 359-364.
  • Wolcott, H. F. (2007). The middlemen of MACOS. Anthropology & Education Quarterly, 38(2), 195-206.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Geliştirme, Eğitimde Program Değerlendirme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

M. Emir Rüzgar 0000-0001-6372-1233

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2023
Kabul Tarihi 30 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Rüzgar, M. E. (2025). Eğitim Programı Tarihinden bir Program Geliştirme Projesi: İnsanoğlunun Gelişimi. Baskent University Journal of Education, 12(1), 1-17.

Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.

The previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . You can reach the past issues at the bottom part home page.