This study aims to evaluate the contributions of the Teacher Information Network (ÖBA) to the professional development of Turkish and Turkish Language and Literature teachers in line with teachers' opinions. In the study, which is based on qualitative research design, the opinions of 41 teachers (25 Turkish, 16 Literature) were collected through a semi-structured form and evaluated by content analysis. The results show that a large proportion of teachers positively evaluate the PBA in terms of accessibility, time flexibility and equal opportunities. However, negativities such as the inadequacy of branch-specific content, boring and long trainings also draw attention. While the participants stated that non-compulsory trainings were found to be more beneficial, reluctance was observed in compulsory trainings. The participants also emphasized that the technical infrastructure of the PBA should be improved, the content diversity should be increased and it should be reorganized in a structure that will appeal to all branches. As a result, although ÖBA is an important digital platform in terms of professional development, it should be strengthened with structural updates that include more targeted, participant-oriented and pedagogical innovations, especially in Turkish and Literature branches.
Mesleki gelişim hizmet içi eğitim dijital platformlar ÖBA Türkçe ve Edebiyat öğretmenleri.
Bu çalışma, Öğretmen Bilişim Ağı’nın (ÖBA) Türkçe ve Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin mesleki gelişimlerine katkılarını öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma desenine dayanan çalışmada, 41 öğretmenin (25 Türkçe, 16 Edebiyat) görüşleri yarı yapılandırılmış form aracılığıyla toplanmış ve içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Sonuçlar, öğretmenlerin büyük bir kısmının ÖBA’yı erişilebilirlik, zaman esnekliği ve eşit fırsatlar açısından olumlu değerlendirdiğini göstermektedir. Ancak branşa özel içeriklerin yetersizliği, eğitimlerin sıkıcı ve uzun olması gibi olumsuzluklar da dikkat çekmektedir. Katılımcılar, zorunlu olmayan eğitimlerin daha faydalı bulunduğunu belirtirken, zorunlu eğitimlerde isteksizlik gözlenmiştir. Katılımcılar ayrıca ÖBA’nın teknik altyapısının geliştirilmesi, içerik çeşitliliğinin artırılması ve tüm branşlara hitap edecek yapıda yeniden düzenlenmesi gerektiğini vurgulamıştır. Sonuç olarak ÖBA, mesleki gelişim açısından önemli bir dijital platform olmakla birlikte, özellikle Türkçe ve Edebiyat branşları özelinde daha hedefli, katılımcı odaklı ve pedagojik yenilikleri içeren yapısal güncellemelerle güçlendirilmelidir.
Mesleki gelişim hizmet içi eğitim dijital platformlar ÖBA Türkçe ve Edebiyat öğretmenleri.
Araştırma başından sonuna kadar herhangi bir etik ihlali yapılmamıştır.
Başkent Üniversitesi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 29 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 13 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı |
Başkent Univesity Journal of Education has been published in Dergipark (https://dergipark.org.tr/en/pub/bujoe) since volume 10 and issue 2, 2023.
The previous web site (https://buje.baskent.edu.tr) was closed on 21 Oct. 2024 . You can reach the past issues at the bottom part home page.