Değişen teknoloji ve dijitalleşmenin hızlanması, salgın hastalıklar, ekonomide yaşanan dalgalanmalar ve tüm bunlardan dolayı müşterinin hızla değişen ihtiyaç ve beklentilerinden kaynaklı işletmelerin pazarlama ve gelir yönetimini dengeli ve sürdürülebilir bir şekilde ilerletebilmesi zorlaşmaktadır. İşletmelerin karşılaşmış olduğu değişimler doğrultusunda hızlı bir şekilde başarı elde edebilmesi için yeni yetenekleri kendi bünyelerine eklemeleri gerekmektedir. Özellikle bu değişimler arasında hızla ilerleyen dijitalleşmeye işletmenin uyum sağlamasında çeviklik kriterinin işletmeye adapte edilmesi önem arz etmektedir. İşletmede ilk olarak seri üretim alanında başlamış olan çeviklik sonrasında tüm üretim alanlarında devam ederek zamanla insan kaynakları, tedarik zinciri, organizasyon gibi diğer alanlarda da kullanılmaya başlanmıştır. Çeviklik ile işletmenin birçok alanında sağlanan hızlı uyumun pazarlama alanındaki ismi çevik pazarlamadır. Çevik pazarlama yapısı; Kanban, Scrum, Scrumban ve diğer çevik metodolojilerin uygulanması ile sürekli olarak yinelemeli bir yaklaşım türüdür. İşletmenin karşılaşmış olduğu dış ve iç kaynaklı sorunları çevik pazarlama yapısı ile yönetmek, karşılaşılmış olan sorunları fırsatlara çevirebilmek için işletmeye yeni yöntemler deneme imkanı sunacaktır. Bu nedenle işletme içerisinde çevik pazarlama yapısının uygulanması ile işletmenin dış ve iç kaynaklı karşılaştığı tüm problemler karşısında pazarlama tarafında alınacak olan aksiyonlara hızlı bir biçimde uyum sağlanacaktır.
Due to changing technology and acceleration of digitalization, epidemics, and difficulties in the economy, it is difficult for businesses to develop their marketing and revenue management in a balanced and sustainable way, because of the rapidly changing needs and expectations of the customers. For businesses to achieve success quickly in line with the changes they have encountered, they need to add new talents to their structures. It is of great importance that the agility criterion be adapted to the business, especially in the adaptation of the business to the rapidly progressing digitalization. Agility, which first started in the field of mass production in the business, then continued in all production areas and over time has begun to be used in other areas such as human resources, supply chain, and organization. The rapid adaptation provided in many areas of the business through agility is called agile marketing in the field of marketing. The agile marketing structure is a type of iterative approach, with the application of Kanban, Scrum, Scrumban, and other agile methodologies. Managing the external and internal problems faced by the business with an agile marketing structure, will provide the company with the opportunity to try new methods to turn these problems into opportunities. Therefore, with the implementation of an agile marketing structure within the company, the actions to be taken in the field of marketing will be rapidly adapted in regard of all external and internal problems faced by the enterprise.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy