Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A CRITICAL STUDY / BİR ANALİZ : FATİH A KIN'S GEGEN DIE WAND (2004): ETHNICITY AS PERFORMANCE

Yıl 2007, Cilt: 1 Sayı: 2, 172 - 187, 01.06.2007

Öz

Fatih Akın's film Gegen die Wand /Head-On (2004j is a mu İti-layered visual narrative
that poses questions about the notions of cultural boundaries, borders, ethnic specificity,
national identities, and the issues of sexuality and gender relations within the context of
minority discourse. The tragic love story of two Turkish immigrants makes the film
thematically revolutionary, because, instead of dealing with the voiceless Turkish
subaltern, who is gendered, displaced, and cnished by double oppression, Akin seems
to be enjoying the "pleasures of hybridity" and exhibiting, in transnational spaces, the
everyday reality of bilingual Turkish-Germail characters with dual cultural
backgrounds. In this context, the film is usually discussed within the genre conventions
of mi gr an t/di asp oric/acœn ted/minority/transnational cinema. This essay discusses how
Akin represents the ambiguity and the fragmented nature of hybridity and the interstitial
exjierience of minority identities by foregrounding intimate relationships.

A CRITICAL STUDY / BİR ANALİZ : FATİH A KIN'S GEGEN DIE WAND (2004): ETHNICITY AS PERFORMANCE

Yıl 2007, Cilt: 1 Sayı: 2, 172 - 187, 01.06.2007

Öz

Özet: Bir Fatih Akın filmi olan Duvara Karşı (2004), Almanya'daki azınlık söylemi bağlamında kültürel sınırlar, etnik özellikler, ulusal kimlikler, cinsellik ve toplumsal cinsiyet üzerine sorular ortaya atan çok katmanlı bir filmdir. Almanya'da yaşayan iki Türk'ün acıklı aşk öyküsü tematik açıdan filmi kendi türünde farklı kılar, çünkü Akın, yerinden yurdundan kopup Almanya'ya gelmiş, çift taraflı baskı altında ezilen ve sömürülen sessiz Türk işçisi betimlemesi yerine, uluslararası mekanlarda serbestçe dolaşan, iki dilli ve iki kültürlü Türk-Alman karakterler yaratarak kültürel hibriditenin tadını çıkarır. Bu bağlamda film göçmen/diaspora/aksanlı/azınlık/uluslarüstü sinema türünün özelliklerini taşır. Bu makale, Fatih Akın'ın hibriditenin çelişkili doğasını, azınlık kimliğinin çift taraflı deneyimlerini yakın insan ilişkilerini öne çıkararak filminde nasıl ele aldığını tartışır.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Gulsen Sayin Bu kişi benim

Gülşen Sayın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sayin, G., & Sayın, G. (2007). A CRITICAL STUDY / BİR ANALİZ : FATİH A KIN’S GEGEN DIE WAND (2004): ETHNICITY AS PERFORMANCE. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 172-187.

23094


The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy