Göç, kökeni insanlığın kendi tarihine kadar uzanan ve zaman içerisinde çeşitlenen bir olgudur. Göçmenlik ise kendi dinamikleri olan bir insanlık durumu olarak karşımıza çıkmaktadır ve gerçekliğin yeniden yapılandırıldığı sinemanın konularından birini oluşturur. Bu çalışma, ikinci kuşak göçmen bir yönetmen olan Fatih Akın’ın, göç olgusunu nasıl yeniden yapılandırdığını incelenmektedir. Bu bağlamda ilk olarak göç olgusu, Göçmen Sineması,göçmen yönetmenler ve Fatih Akın’ın sanatçı karakteri ve duruşu incelenmiştir. Ardından Fatih Akın filmlerinde sıla olgusunun nasıl tanımlandığı çözümlenmeye çalışılmıştır. Yönetmenin gurbete kaotik anlam yüklediği ve sıla kavramının gurbetle girdiği diyalektik ilişki içinde kozmik bir tasarım içerisinde sunduğu gözlemlenmiştir.Ayrıca Akın’ın filmlerinde birinci kuşak göçmenlere yönelik örtük bir eleştiri sunduğunun da farkına varılmıştır.
Migration, ranging from the origins of humanity and its history is a phenomenon that varied over time.
Immigration emerges as the human condition that is its own dynamics and it creates one of the subjects of
cinema that the restructuring of reality. This study is examined how the newly restructured that phenomenon of
migration by a second-generation immigrants director Fatih Akin. In this context, the phenomenon of migration,
immigrant cinema, immigrant directors, and Fatih Akin's the artist character and position are examined. Then
tried to solve how to define the phenomenon of homeland in Fatih Akin's films. Director loaded a chaotic
meaning to foreign land and the concept of homeland is presented in a cosmic design why it enters into the
dialectical relationship with foreign land. Also, recognized that the presentation of an implicit criticism for the
first-generation migrants by Akin in own films.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 5 Sayı: 2 |
The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy