İlahiyat Fakülteleri dinî alanda görevli yetiştirme amacında olup açılışından bu yana mesleki Kur’ân öğretiminde önemli görev üstlenmiştir. Ancak son yıllarda Kur’ân okuma, lisans düzeyi yeterliliğinde yapılamamakta ve Âsım kıraati Hafs rivayetinde ihtisaslaşmış görevli adayı yetiştirilememektedir. Ayrıca mevcut durumda dersler, öğrenciler tarafından birbirinin tekrarı mahiyetinde görülebilmektedir. Dersler arasında öğretim seviyesi de gözetilememektedir. Halbuki İHL ile İlahiyat düzeyi kazanım açısından farklılık arz etmelidir. Lisans düzeyi mesleki Kur’ân öğretimi tashîh-i hurûf düzeyinde olmalıdır. Zikredilen problemin -birçok tali sebebi olmakla birlikte- en temel sebebi lisans öncesi dönemde Kur’ân kursları ve İHL okulları olarak hiyerarşik bir sistemin oluşturulmamasıdır. Ayrıca, İlahiyat Fakültelerine giriş yeterliliği aranmamakta, Kur’ân okuma dersleri öğrenme alanlarına ayrılmamakta, ders çeşitliliği ve kazanım düzeyi belirginleştirilememektedir. Lisans düzeyinde mesleki Kur’ân öğretiminin sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için mevcut yapısal sorunlar çözülmelidir. Bu çalışma, sorunu ortaya koyma, yapısal problemlerin çözümüne ve Kur’ân okuma derslerinin lisans düzeyinde yapılabilmesine katkı sağlama amacına yöneliktir. Lisans düzeyinde Kur’ân okuma dersinde teknik, yöntem ve fiziki problemleri ele alan çalışmalar yapılmıştır. Ancak bu çalışmada temel problem yapısal olarak görülmekte olup yükseköğretim ve ortaöğretim mesleki Kur’ân öğretiminin düzeyini ve verimini artırmak için üniversite giriş sınavında İHL meslek derslerinden soruların olması gerektiğinden bahsedilmekte, Kur’ân kursu ile ilahiyat programı uygulaması gereken İHL okullarının İlahiyat Fakültelerinin en önemli alt yapısı olması gerektiği üzerinde durulmakta ve müfredat dersleri önerilmektedir. Bunun için İHL ve İlahiyat alanında yapılan çalışmalar taranmış, gözlem ve tecrübe eşliğinde söz konusu problemler ortaya konmuş ve uygulanabilir önerilerde bulunulmuştur. Öncelikle bu alanda görev yapacak kişilerin Kur’ân kursu ve İmam Hatip Lisesinde Kur’ân’ı doğru, hatasız ve tecvidli olarak okumada temel yeterliliğini sağlamış olması gerekir. Bu çerçevede İlahiyat düzeyi Kur’ân okuma dersleri için Kur’ân kursu ve İHL basamak oluşturmalıdır. Böylece her öğretim kademesinde Kur’ân öğretimi, harf öğretimiyle yeniden başlamamalıdır. Kur’ân okuma dersleri ortak ve zorunlu olarak “yüzüne okuma, ezber okuma ve tecvid bilgisi” şeklinde öğrenme alanlarına göre çeşitlendirilmelidir. Tercih edilecek görev alanı veya öğrencilerin ilgi ve kabiliyetlerine göre -İlahiyat Fakültelerinde alan bölümleşmesi olsun veya olmasın- seçmeli dersler zenginleştirilmelidir. Kur’ân öğretimi Kur’ân kursu ve İHL’de orta düzey ve yükseköğretimde de tashîh-i hurûf yani ileri düzey olarak planlanmalıdır. Bunun için Kur’ân kursu ve öğrencilerin özel yetenekle girdiği Mesleki/İlahiyat Proje İHL ana öğrenci kaynağı olmalıdır. Bununla birlikte İlahiyat Fakültelerine giriş sınavında -diğer meslek dersleri ile birlikte- Kur’ân okuma yeterliliği -gerektiğinde- ölçülmelidir. Temel yeterlilikleri sağlayan öğrencilere göre yeni bir müfredat oluşturulmalıdır.
Kıraat İlmi Kur’ân Okuma Tecvid İlahiyat Fakültesi Yapısal Problemler Çerçeve Öğretim Programı/Müfredat.
Faculties of Theology aim to train specialist/attendant in the religious field. To this day, he has undertaken an important role in professional Qurʾān teaching. However, in recent years, the Qurʾān recitation course, which is the most important course in the field of duty of graduates, cannot be taught at the undergraduate level. It is not possible to train candidates for officials who are specialized in the Hafs riwāyā of ʿĀṣim’s qirāʾāt. In addition, in the current situation, courses are seen as repeating each other and the education level cannot be taken into consideration between courses. However, the gains of Imam Hatip High School and Faculty of Theology level should be different. License level professional Qurʾān teaching should be at the level of Tashīh al-hurūf. The main reason for the mentioned problem is - with many problems- that a hierarchical system was not established as Qurʾān Courses (Religious Affairs Administration) and Imam Hatip High School in the pre-graduate period. Additionally, there is no entrance qualification required for the Faculty of Theology. The domains of learning the Qurʾān recitation course are not divided. Course diversity and gains level cannot be clarified. Existing structural problems must be solved in order to provide professional Qurʾān teaching at the theology/license level in a healthy way. The aim of the study is to prevent the problem from arising, to ensure that structural problems are experienced. To represent Qurʾān recitation lessons in a higher quality. Studies have been carried out addressing technical, methodological and physical problems in the Qur’ān recitation course at the undergraduate level. However, the main problem in this study is seen as structural. It is said that in order to increase the level and efficiency of professional Qurʾān teaching in higher and secondary education, there should be questions from Imam Hatip High School professional courses in the university entrance exam. It is emphasized that Qurʾān Course and Professional/Theological (Academic) (Project) should be the most important pillar of Imam Hatip High Schools and curriculum courses are recommended. For this purpose, studies in the field of Imam Hatip and Theology were scanned, the problems in question were revealed with systematic observation and experience, and reasonable suggestions were made. First of all, those who will work in this field must have the underlying proficiency of reciting the Qurʾān correctly, without errors and with tajwīd in the (Religious Affairs Administration) Qurʾān Course, Professional/Theological (Academic) (Project) Imam Hatip High School. In this context, Quran courses and Imam Hatip High schools should form a stepping stone for Qurʾān recitation courses in theology faculties. Qurʾān teaching should not start over with teaching letters in all schools. Qur’ān recitation course should be diversified according to common/compulsory recitation from the al-muṣḥaf, memorization and tajwīd learning domain. -Depending on the institution to be employed, whether or not there is a division- Optional courses should be enriched according to the type of task to be preferred/interests and abilities of the students. Teaching the Qur’ān should be planned at the secondary level in the Religion Qur’ān Course/IHHS and at the tashīh al-hurūf level in higher education. For this, the Religion Qur’ān Course and the Professional/Theological (Academic) (Project) IHHS which students enter with special talents, should be the main student resources. With this, the sufficiency in Qur’ān recitation should be measured in the entrance exam to the Faculty of Theology - along with other professional courses. A new curriculum should be created according to students who meet the underlying proficiency.
The Science of Qirāʾāt Qur’ān Recitation Tajwīd Faculty of Theology Structural Problems Frame Curriculum.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 9 |
Burdur İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.