Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Peyzaj Mimarlığı Eğitiminde Temel Tasarım ve Görsel Algı

Yıl 2019, Cilt: 33 Sayı: 1, 113 - 122, 01.06.2019

Öz

Basic Design, which is a mass course, is given in the
first semester of undergraduate education of design professional disciplines.
The aim of the course is to teach the students design elements and principles
in case of two and three dimensional studies within the scope of basic design
theory and to teach their usage through application exercises and to develop
the skills of students in this field. This study was carried out in the fall
semester of 2016 - 2017 academic year with the participation of first grade
students of Department of Landscape Architecture of Ankara University Faculty
of Agriculture. At the final stage, contribution of the basic design course to
the visual perceptions of students was measured and discussed based on the
evaluation of two observations, before and after completing the course study.

Kaynakça

  • Behrens, R. (1984). Design in the visual arts. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc
  • Erdoğan, E. and Çelik, F. (2015). Temel Tasarım. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü Yayın No: 1622, Ders Kitabı: 574. ISBN: 978-605-136-192-5.
  • Gal, H. and Linchevski, L. (2010). To see or not to see: Analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational Studies in Mathematics, 74, 163-183.
  • Hochberg, J. (1978). Perception (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Kotler, P. (2001). A framework for marketing management. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Messaris, P. (1994). Visual Literacy: Image, mind and reality. Colorado: Westview Press.
  • Siegel, S. (2006). Which properties are represented in perception? T. Gendler & J. Hawthorne (Eds.), Perceptual Experience. Oxford: Oxford University.
  • Smith, A.D. (2002). The problem of perception. Cambridge, MA.: Harvard University Press.
  • Tülek, B. and Barış, M. E. (2015). Kent içi ve Yakın Çevresindeki Su Kıyısı Rekreasyon Alanlarının Ekolojik Kriterler Açısından Değerlendirilmesi: Mavi Göl Örneği. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 28 (2), 13-26.

Basic Design and Visual Perception in Landscape Architecture Education

Yıl 2019, Cilt: 33 Sayı: 1, 113 - 122, 01.06.2019

Öz

Tasarım meslek disiplinlerinin lisans eğitimlerinin
birinci yarıyılında Temel Tasarım Dersi verilmektedir. Dersin amacı,
öğrencilere temel tasarım teorisi kapsamında tasarım elemanları ve ilkelerini
iki ve üç boyutlu örnek çalışmalar ile tartışarak kullanımlarının uygulama
çalışmaları aracılığıyla öğretilmesi ve öğrencilerin bu konudaki yeteneklerinin
geliştirilmesidir. Bu çalışma 2016 – 2017 eğitim öğretim yılının güz döneminde,
Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü birinci sınıf
öğrencileri A grubunun katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Dersi almadan dönemin
başında ve dersi aldıktan sonra olmak üzere iki gözlemin değerlendirilmesine dayandırılarak
geliştirilen yöntem ile temel tasarım dersinin öğrencilerin görsel algıları
üzerindeki etkileri ölçülmüş ve yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Behrens, R. (1984). Design in the visual arts. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc
  • Erdoğan, E. and Çelik, F. (2015). Temel Tasarım. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü Yayın No: 1622, Ders Kitabı: 574. ISBN: 978-605-136-192-5.
  • Gal, H. and Linchevski, L. (2010). To see or not to see: Analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational Studies in Mathematics, 74, 163-183.
  • Hochberg, J. (1978). Perception (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Kotler, P. (2001). A framework for marketing management. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Messaris, P. (1994). Visual Literacy: Image, mind and reality. Colorado: Westview Press.
  • Siegel, S. (2006). Which properties are represented in perception? T. Gendler & J. Hawthorne (Eds.), Perceptual Experience. Oxford: Oxford University.
  • Smith, A.D. (2002). The problem of perception. Cambridge, MA.: Harvard University Press.
  • Tülek, B. and Barış, M. E. (2015). Kent içi ve Yakın Çevresindeki Su Kıyısı Rekreasyon Alanlarının Ekolojik Kriterler Açısından Değerlendirilmesi: Mavi Göl Örneği. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 28 (2), 13-26.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elmas Erdoğan 0000-0002-4193-629X

Osman Zeybek 0000-0002-2752-407X

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 33 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdoğan, E., & Zeybek, O. (2019). Basic Design and Visual Perception in Landscape Architecture Education. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(1), 113-122.

 25056 

Journal of Agricultural Faculty of Bursa Uludag University is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.