Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilim düzeyleri ve etki
eden faktörlerin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipte bu çalışma Şubat 2015 tarihinde 286 hemşirelik öğrencisi üzerinde
yürütüldü. Veriler bir bilgi formu ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (KEDEÖ) kullanılarak
toplandı. Ölçekten elde edilen toplam puan 420 olup, <280 düşük, 280 - 350 orta, >350 yüksek düzeyde
eleştirel düşünmeyi göstermektedir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamasının20.1±1.4 ve KEDEÖ toplam puan ortalamasının 238.4±17.5
olduğu bulundu. Yaş ile KEDEÖ’nin sistematiklik alt boyutu ve toplam skoru arasında pozitif yönde anlamlı
korelasyon saptandı (p<0.05). Kardeş sayısı ile KEDEÖ’nin kendine güven alt boyut skoru arasında pozitif
yönde anlamlı korelasyon bulundu (p<0.05). Sınıf düzeyi ile KEDEÖ’nin sistematiklik alt boyut ve toplam
skoru arasında pozitif yönde anlamlı korelasyon saptandı (p<0.05). Anne eğitimi lise ve üstü olanların
KEDEÖ analitik alt boyut puanı (45.6±5.5), ilköğretim ve altı olanlardan (44.3±5.5) anlamlı olarak yüksek
bulundu (p=0.021). Baba eğitimi lise ve üstü olanların KEDEÖ sistematiklik alt boyut puanı (34.3±4.5),
ilköğretim ve altı olanlardan (35.7±5.2) anlamlı olarak düşük belirlendi (p=0.013). Ders başarı durumu iyi
olanların KEDEÖ analitik (p < 0.001), meraklılık (p = 0.024), kendine güven (p = 0.010), doğruyu arama (p = 0.001) alt boyut ve toplam (p < 0.001) puanlarının anlamlı olarak yüksek olduğu saptandı. Eleştirel
düşünme dersini alanların KEDEÖ doğruyu arama (p=0.025) alt boyut ve toplam (p=0.016) puanları,
anlamlı olarak yüksek bulundu. Eleştirel düşünme dersinin olumlu etkisi olduğunu düşünenlerin KEDEÖ
analitik (p=0.008), doğruyu arama (p=0.008) alt boyut ve toplam (p=0.012) puanları anlamlı olarak yüksek
bulundu.
Sonuç: Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri düşüktür. Eleştirel düşünme
eğilimlerini yaş, kardeş sayısı, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitimi, ders başarı durumu, eleştirel düşünme
dersini alma ve eleştirel düşünmelerinde dersin olumlu etkisinin olduğunu düşünme faktörleri
etkilemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Akut Bakım |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 2 |