Objective: While there are laws and regulations on occupational noise, there is no law to protect children and adolescents from noise exposure. Considering that adolescents, who have become a high-risk group in terms of hearing health, are likely to experience serious and permanent hearing health problems in later life, it is essential to investigate the attitudes of high school students towards noise. This study aimed to investigate students' perceptions of noise and their attitudes towards noise, examining the relationships between these perceptions and factors such as gender, school type, program type, grade level, and socioeconomic status indicators, including family income level and mother's education level.
Materials and Methods: This study was conducted with a total of 1008 high school students. The Youth Attitudes Towards Noise scale (YANS-Tr) was used to determine attitudes towards noise.
Results: Attitudes towards noise differed significantly between male and female high school students, and boys had higher attitudes towards noise scores than girls (U=100723,500, p<0,001). Male students in the 18-19 age range were found to have more positive attitudes towards noise compared to lower age groups (H(3)=8,740, p=0,013). As the grade level of female students increased, a significant decrease was observed in their positive attitudes towards noise (H(3)=11,695, p<0,01). It is seen that the attitudes of private Anatolian high school students towards noise are more positive than those of public school students (U=51689,000, p=0,015). A significant difference was found between the attitudes of primary and secondary school graduates towards noise (U=75760,500, p=0,007).
Conclusion: The study revealed that high school students have positive attitudes towards noise. The positive attitude towards noise indicates that young people do not perceive noise as a dangerous or harmful phenomenon. It seems that the young population should be made aware of noise and its negative effects on hearing.
Amaç: Mesleki gürültüye yönelik yasa ve düzenlemeler mevcutken, çocuk ve ergenleri maruz kaldıkları gürültüden koruyacak herhangi bir yasa bulunmamaktadır. İşitme sağlığı açısından risk grubu haline gelen ergenlerin ilerleyen yaşlarda işitme sağlığı ile ilgili ciddi kalıcı problemler yaşama olasılıkları göz önünde bulundurularak lise öğrencilerinin gürültüye yönelik tutumlarının araştırılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada lise öğrencilerinin gürültü algıları ile gürültüye yönelik tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışma, toplam 1008 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, gürültüye yönelik tutumları belirlemek için Gençlerin Gürültüye Yönelik Tutumları ölçeği (YANS-Tr) kullanılmıştır.
Bulgular: Kız ve erkek lise öğrencileri arasında gürültüye yönelik tutumların anlamlı farklılık gösterdiği ve erkeklerin kızlara kıyasla gürültüye yönelik tutum skorlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur (U=100723,500, p<0,001). 18-19 yaş aralığındaki erkek öğrencilerin alt yaş gruplarına kıyasla gürültüye yönelik daha pozitif tutuma sahip oldukları tespit edilmiştir (H(3)=8,740, p=0,013). Kız öğrencilerin sınıf düzeyi arttıkça gürültüye yönelik pozitif tutumlarında anlamlı bir azalış gözlenmiştir (H(3)=11,695, p<0,01). Özel Anadolu lisesi öğrencilerinin gürültüye yönelik tutumları devlet okullarında okuyan öğrencilere göre daha pozitif olduğu görülmektedir (U=51689,000 p=0,015). İlköğretim ve ortaöğretim mezunu annelerin çocuklarının gürültüye yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur (U=75760,500, p=0,007).
Sonuç: Bu çalışmada, lise öğrencilerinin gürültüye yönelik tutumlarının pozitif olduğu ortaya çıkarılmıştır. Gürültüye yönelik pozitif tutum, gençlerin gürültüyü tehlikeli veya zararlı bir fenomen olarak algılamadıklarını göstermektedir. Genç popülasyonun, gürültü ve gürültünün işitmede yarattığı olumsuz etkiler konusunda bilinçlendirilmesi gerektiği görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Odyoloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |